Wise guy Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg har hjemme et nettverk som er oppe og går. Med dette deler jeg min internettforbindelse på tre datamaskiner. Dette fungerer utmerket. Men jeg klarer ikke å dele filer på disse datamaskinene. Når jeg trykker «Vis datamaskiner i arbeidsgruppen», får jeg beskjed om at nettverket «er ikke tilgjengelig.» Videre får jeg vite: «Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser Nettverksbanen ble ikke funnet.» Er det noen her som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 sett alle maskinene til å bruke samme arbeidsgruppe (workgroup) Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Alle maskinene er satt til å bruke samme arbeidsgruppe. Flere forsalg? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Sjekk at alle har klient for micrsoft-nettverk og deling av filer og skrivere. Er det XP bør/må du aktivere gjest-kontoen også. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) I Xp finner du ikke uten videre krysset for deling av filer og skrivere. Bruk veiviseren i stedet... Som et alternativ til gjestekontoen kan du legge inn aktuelle brukere på de forskjellige maskinene. OBS! Samme brukernavn og passord... Edit: Selv om jeg hater veivisere Endret 22. juli 2005 av aron Lenke til kommentar
MSc Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hadde noe av samme problemet selv etter at jeg installerte SP2. Løsningen? Brannmur. Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Alle de tre datamaskinene mine er satt til å bruke den samme arbeidsgruppen. Jeg har Windows XP på dem alle. Er det meningen at jeg skal starte en gjestekonto på alle datamaskinene? Og hva er poenget med det? Og hva mener du, aron, med at jeg må «legge inn aktuelle brukere på de forskjellige maskinene»? Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) For å få tilgang til en annen maskin må du ha rettigheter til det. Det gir du ved å legge inn brukeren og gi han ønskede rettigheter og/eller medlemskap i ønsket gruppe. Dette gjøres best i Datamaskinbehandling. Hvis du vil åpne Datamaskinbehandling, velger du Start, Innstillinger, og deretter velger du Kontrollpanel. Dobbeltklikk Administrative verktøy, og dobbeltklikk deretter Datamaskinbehandling. Velg så lokale brukere og grupper. Et altrnativ er selvølgelig å åpne gjestekontoen på alle maskiner. Da gis gjester begrensede rettigeter som bruk av skrivere og mapper som er delt ut. Endret 22. juli 2005 av aron Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Skal jeg da skrive inn datamaskinnavnene til to av maskinene på den tredje maskinens liste over brukere, og legge alle inn i gruppen brukere – eller kanskje gjester? Jeg skjønner ikke helt dette. Er det noen av maskinene mine som er administrator, mens de andre er klienter? Jeg har nemlig et aksesspunkt hjemme, av typen DWL-2000AP+, levert av D-link. Mine to stasjonære PC-er har hver sin D-link DWL-G122 USB Adapter til å koble til aksesspunktet, mens den bærbare har et trådløst nettverkskort av typen Wireless-G Notebook Adapter v. 2.0, levert av Cisco Systems. Jeg har bredbånd fra Nextgentel, og dette er koblet direkte til aksesspunktet. Internettet er tilgjengelig på alle de tre datamaskinene mine. Men jeg klarer altså ikke å få til å dele filer mellom de tre datamaskinene. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det er brukerene og ikke maskinene. Administrator er en bruker. Om adminitratorpassordet er likt på de andre maskinene trenger du ikke å tenke på det. Du kan gjerne la være å legge inn brukere, da får du opp spørsmål om brukernavn og passord når du klikker på en annen maskin i nettverket.. Du får heller ingen automatisk tilgang til delte skrivere uten å være påogget nettverksmaskinen. Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Skal jeg på den første datamaskinen legge til administratorene på de to andre datamaskinene som brukere, og likeså med de to andre datamaskinene? Endret 22. juli 2005 av Wise guy Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Alle maskiner har en administrator! Og kan ikke ha 2. Glem det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå