Scortech Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg fikk en epost fra "deal" Ligg merke til inneholdet der jeg har laget rød sirkel rundt. Er dette lovlig? Endret 22. juli 2005 av Scortech Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Skulle vel tro at det var lov da...De tar jo kun en kredittsjekk for og sjekke om du er betalingsdyktig....Alle steder hvor man skal ha noe på avbetaling eller leie tar som regel en kredittsjekk..... Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 hehe.ok.Jeg synes selv at det var litt mystisk å få en sånn på epost. På nettsiden deres så er inntrykket litt annerledes.(synes jeg da) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Lovlig men frivillig. Du kan nekte å gi det fra deg, men da kan du heller ikke kreve å få kreditt... Sitat Datatilsynet: Link. Er fødselsnummeret taushetsbelagt?Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. Geir Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Helt lovlig det. Du er jo ikke forplikta til å ta den kredittsjekken men samtidig så må disse opplysningene oppgies dersom en kredittsjekk skal foretaes. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Ok..takk,takk folkens..Veldig gode svar. Ja hvorfor ikke beklager..Selvsagt kan den stå så andre kan se.. PS. Det hadde vært fint om du kunne endret tittelen på tråden til noe mer beskrivende. Sånn bedre nå?? Endret 22. juli 2005 av Scortech Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Moderator kan slette denne posten/topic Det er sikkert andre som lurer på det samme, eller kan komme til å lure på det i fremtiden. Da er det kjekt om søkefunksjonen kan linke til denne tråden. Så jeg lar denne tråden stå. Angående spørsmålet så hadde jeg ikke giddet å søke om kreditt. (Det koster som regel mye mer enn å kjøpe varen på vanlig måte). Det å oppgi personnummeret på i en mail eller på en nettside er også noe jeg ikke ville likt, spesielt ikke på ukrypterte sider og i klartekst i eposter. PS. Det hadde vært fint om du kunne endret tittelen på tråden til noe mer beskrivende. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg misforsto, slettet... Sikkert enkelt for både de og deg å ta det over internett, men vær forsiktig.... Endret 22. juli 2005 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Var ikke snakk om bare fødslesnummeret her som med andre ord er fødselsdatoen din Fødselsnummeret er mer enn fødselsdatoen. Det står mer om det på linken til TWFA: Hvordan er fødselsnummeret bygget opp?Fødselsnummer består av elleve siffer. De seks første sifrene angir personens fødselsdato i rekkefølge: fødselsdag, måned og år. De fem siste sifrene kalles personnummer. De tre første sifrene i personnummeret kalles individnummer og tildeles fortløpende innen den enkelte fødselsdato. Fra 750-500 omfatter personer født fra 1850-1899 499-000 omfatter personer født 1900-1999 999-500 omfatter personer født 2000-2049 Det tredje sifferet i personnummeret forteller noe om kjønn. Kvinner har like tall (partall), mens menn har ulike tall (oddetall). Lenke til kommentar
Moosehead Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Lovlig men frivillig. Du kan nekte å gi det fra deg, men da kan du heller ikke kreve å få kreditt... Sitat Datatilsynet: Link. Er fødselsnummeret taushetsbelagt?Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. Geir Var ikke snakk om bare fødslesnummeret her som med andre ord er fødselsdatoen din Sikkert enkelt for både de og deg å ta det over internett, men vær forsiktig.... Vet ikke om jeg har misforstått deg, men her kommer ihvertfall en presisering: Fødselsnummer=Fødselsdato+Personnummer. Datatilsynet refererer til fødselsnummer, altså fødselsdato+personnummer. Selv om dette ikke er en sensitiv opplysning blir den likevel ansett som sensitiv av mange. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Da har jeg misforstått, sikkert fordi jeg er en av de som ser på fødselsnummeret (i ordets korrekte betydning og ikke inntil nå min versjon) som en sensitiv opplysning. Gjør det dog svært enkelt å gi seg ut for å være andre.... edit: klarte å skrive mistforstått to ganger, er det mulig... Endret 22. juli 2005 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå