Gå til innhold

HD gått dukken, kan den reddes?

Anbefalte innlegg

HDen i pcen min kræsja slik at jeg ikke lenger får boota windows. Ingen fare egentlig, for den har fuska litt i det siste, så jeg har fått kopiert ut alt viktig.

Har kjøpt ny HD som skal ta over, men jeg lurer på om det er mulig å "fikse" den gamle HDen med et eller annet verktøy slik at evt ødelagte partier på HDen svartelistes? Så kunne jeg brukt den i alle fall som en HD nr 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken har tryna for en grunn. Du burde foreta deg en "slow" format, hvis den tryna pga "bad sectors" vil det rette seg igjen da, fordi det slutter den å bruke disse sektorene, men, er det en mekanisk feil, så vil det nok ikke kunne reddes altså. hvordan det gjør en slow format, bare velg det alternativet som ikke quick format. Også kan du jo også kjøre scandisk med overflatekontroll (det er samme som format gjør, overflatekontroll altså).

Lykke til, godt å høre at du var føre var og ikke mistet noe viktig data.

Lenke til kommentar
Det jeg er redd for er at samme feil oppstår igjen til tross for formatering, men kanskje dette ikke er så sannsynlig?

Har du prøvd å reinnstallere windows på den gamle disken? Hvis ikke så kan det hende at det var en ren programvarefeil og ingenting fysisk galt med disken.

Du kan godt prøve å formatere disken og bruke den som disk nr 2. F.eks til daglig backup av filer fra disk nr 1. Hvis disk nr 1 mot formodning skulle feile så har du i det minste en backup. Hvis disk nr 2 skulle feile så har du filene på disk nr 1. Altså nesten som en Raid1-løsning.

Hvis du er usikker på om disken kanskje ryker snart så ville jeg ikke satset på å lagre ting som jeg ikke ville mistet på den, men kun bruke den som backup-disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...