olemm Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Vi har en 1968 mod. Triumph spitfire mkIII som demonstrerer litt "artig" adferd. Med kald motor rykker bilen svært mye ("kengurubensin" som vi kalte det når vi var små) på lavt turtall og må "slures" litt eller gasses svært forsiktig for å gå normalt. Når motoren blir varm roer problemet seg, og bilen blir kjørbar i alle turtallsområder, men ved 1/3-2/3 nedtrykket pedal ved lavt turtall og "ujevn" belastning (kjøring i boligfelt med fartsbegrensere, o.l.) er det stadig noe rykking. Vi har for å eliminere problemet forsøkt en del løsninger, byttet alle slanger, tennplugger, fordelerlokk og rotor (rotoren av en annen grunn riktignok..). Coilen er også helt ny uten at bytte av coil gjorde ting bedre. Luftfilterne er også nylig renset. Motoren er ikke blyfrikonvertert, men foreløpig har vi hatt tilgang til rød 98, så vi tror ikke det kan være pga. bensinen heller. Bilen har en 1300 cc motor med doble solex-forgassere utstyrt med K&N-luftfiltere (sånne sirkulære, ikke koniske). Kan problemet være forårsaket av at forgasserne ikke "samarbeider" godt nok? Vil justering av disse kunne løse problemet? Evt. andre ting? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Virker som om automat choken ikke henger helt med. Den åpner vel ikke nok i forhold til temperaturen på motoren. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Automatchok på en -68 modell? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Definitivt ikke noen automatchoke der i gården nei, artig liten spak som man drar ut sånn som en vanlig choke, men som man må "vri" en halv omdreining for at den ikke skal gå inn igjen. Jeg tror ikke det er relatert til choken for å være helt ærlig, men kan det være at den får for mye/lite bensin? (leder forsåvidt mistanken tilbake til forgasserene, det da.... ) Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Definitivt ikke noen automatchoke der i gården nei, artig liten spak som man drar ut sånn som en vanlig choke, men som man må "vri" en halv omdreining for at den ikke skal gå inn igjen. Jeg tror ikke det er relatert til choken for å være helt ærlig, men kan det være at den får for mye/lite bensin? (leder forsåvidt mistanken tilbake til forgasserene, det da.... ) Du må sørge for at forgasserne super inn like mye luft og bensin, dette må gjøres av noen som vet hva de holder på med, men blir det ikke justert så rykker og napper det, la meg gjett bilen kan kvelse lett? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Kveler og kveler... Ja, eller den slokner i det minste på tomgang svært ofte (les: har omtrent ikke evne til tomgang i det hele tatt). Spørs nok om ikke problemet er det du nevner der, ja. Takk for hjelp forresten Er dette noe som må på spesialistverksted eller er det noe som en del "vanlige" verksteder kan gjøre? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Kveler og kveler... Ja, eller den slokner i det minste på tomgang svært ofte (les: har omtrent ikke evne til tomgang i det hele tatt). Spørs nok om ikke problemet er det du nevner der, ja. Takk for hjelp forresten Er dette noe som må på spesialistverksted eller er det noe som en del "vanlige" verksteder kan gjøre? Den en gasseren skal supe like mye som den andre, men å få det til kreves en luftmengde måler verktoy som jeg ikke kommer på hva heter nå, beklager. Men skal du ha hjelp nå i dag så er det nesten like greit å høre med et verksted dær de faktisk skrur gassere eks lazy boyz i oslo (HD) eller andre som driver med harky etc, eller et verksted som reparerer veteraner . Lykke til Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Forgasserne må synkroniseres med et synkroniseringsverktøy Det kan du gjøre som de sier hos noen som har peiling, dvs. ikke mekonomen Tror Norsk forgasserservice i oslo har rimelig peil på de forgasserne. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det kan være mye av det som er nevnt tidligere. Men siden ingen har nevnt tenningsjustering, vil jeg foreslå at det prøves først. En så gammel bil har ikke elektronisk tenning, så det må gjøres iblant. Det er enkelt og kjapt å gjøre selv - hvis man vet hvordan. Hvis ikke: Les i ei bok eller på nettet. Lenke til kommentar
Timberman Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Denne bilen ble originalt levert med 2 SU forgassere, og ikke Solex. Dersom Innsug, kammer, luftfilter etc ikke er tilpasset Solexene, kan du få mange rare symptomer. Er dyser/venturier riktige? Falskluft? Bensinpumpe? Ventiljusteringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå