Howard Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Sony har inngått en avtale med Ageia om bruk av deres PhysX-teknologi. Det er ventet at Sony tar i bruk teknologien i forbindelse med Playstation 3. Les mer Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Noen som vet om denne chippen (eller tilsvarende) kommer til å bli inkludert på nye skjermkort? Eller blir dette enda et kort i maskina? Lenke til kommentar
viranth Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det er jo helt vilt hva PS3 vil være i stand til å gjøre med den brikken i tillegg til Cell. Etter å ha sett den E3 demonstrasjonsvideoen, da de "bare" brukte Cell og man fikk se hvor mye den kunne gjøre, så vil det bli rett og slett sjukt hva physx og cell kan gjøre sammen. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Noen som vet om denne chippen (eller tilsvarende) kommer til å bli inkludert på nye skjermkort? Eller blir dette enda et kort i maskina? Det er visst et eget kort, er faktisk ikke så lenge til det kommer heller. Lenke til kommentar
Bazer_Punk Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Dette her kan jo bli svært så intresant å se hva spill utviklere kan få ut av etterhvert, eneste er at det virker som Sony stadig finner nye og intresange duppeditter til sin PS3, kan virke som en god og lang ventetid til utgivelse av konsollen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det er ventet at også andre selskaper vil satse på liknende teknolgi som Ageia. Teknologien er lovende selv om dette er helt i begynnelsen av startfasen. Utviklingsmessig så kan den trolig sammenlignes med 3Dfx' Voodoo-brikke (den første brikken for 3D-aksellerasjon). Det vil si at det trolig kommer til å dukke opp en rekke konkurrenter og skje en rivende utvikling av slike brikker det neste tiåret. Dette blir spennende å følge med på Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Asus har for lengst meldt sin interesse i brikken. Her er pressemeldingen fra Asus. Så faktisk et pci (og pci-x?) kort laget i samarbeid med Asus i nyhetsspalten på xtremesestems.org, men kan ikke finne igjen linken. Fikk også se en video der brikken ble demonstrert med mye krevende fysikk i bildet. Blir spennende å se når de første testene av kortet popper frem. kortet 125 millioner transistorer 182 mm^2 die 130 nm prosessteknologi fra TSMC et strømforbruk på ~20-25 watt 128 MB med GDDR3 minne link Endret 22. juli 2005 av kjaks Lenke til kommentar
inv Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Se for dere 1. persons spill hvor du kan manipulere og ødelegge absolutt alt. Now we are talking. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) ja det kommer seg. Savner at du kan gjøre mer ting og tang. Husker jeg syns grafikken var så bra av og til jeg måtte studere den. er vel 5 år siden eller noe slikt det. Er ikke ofte jeg gjør det lenger. Jeg vil ha grafikkrevolusjon. eidt: kansje nermer 7 år siden,,jeg begyner å bli gammal. Endret 22. juli 2005 av Åsmund Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene. Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene. burde heller vært integrert på skjermkortet Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 hu cares hvor det blir sittende, bare det funker, spillprodusenter støtter det, og vi får det! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene. burde heller vært integrert på skjermkortet Ja det hadde vært bedre ja. (lite gjennomtenkt fra min side) Bare vi slipper flere prosessorer. Det må da vel være mulig å lage et ekstra instruksjonssett for GPUene slik at det ikke blir nødvendig med en ekstra prosessor? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 denslags utregninger har mye mer med CPU'ens oppgaver å gjøre enn GPU... Enten inkluderes i CPU, eller som egen brikke på HK... Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det kan ikke tenkes at Sony bare har lisensert Novodex, og velger å la en av coprosessorene i Cell prosessoren faktisk gjøre jobben. Det er vel det som har blitt diskutert om mulighetene til den prosessoren og hva den er i stand til. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det ser ille ut for pc-markedet vs konsollmarkedet : PC pris ca 10-15K High Tech. Next Gen Ps3 Pris Ca 3000. Samme ytelse i spill. Derfor trenger vi Agaeia til en overkommelig pris, 500 kr for selve kortet hadde vært en fin pris. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 malvado: den sammenligningen der har vært gjeldene i alle år, men PC'er har alltid overlevd fint. Hvorfor? Fordi man kan gjøre 10X mer ting med en PC enn en PS3...så å sammenligne på pris alene blir utrolig feil. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det er jo helt vilt hva PS3 vil være i stand til å gjøre med den brikken i tillegg til Cell. Etter å ha sett den E3 demonstrasjonsvideoen, da de "bare" brukte Cell og man fikk se hvor mye den kunne gjøre, så vil det bli rett og slett sjukt hva physx og cell kan gjøre sammen. Det er ikke snakk om hardware, men AGEIA’s NovodeX physics software. Et API for å utnytte CELL til fysikk kalkulasjoner. Xbox360 vil også benytte seg av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg vil se hvordan dette fungérer i praksis. Skal tro hvor mange typer prosessorer vi blir sittende med i maskinene til slutt? Jeg hadde likt bedre om dette ble bygd inn i CPUene. burde heller vært integrert på skjermkortet Eller alle tre tingene i samme brikke. CPU'er har jo nok av die space å ta av fra og med 65nm-noden. Dvs. en Dual Athlon64 tar neppe mer enn rundt 110mm^2 og da er det jo fint plass til en PhysX (ca 45mm^2 på 65nm) og en brukbar GPU (f.eks Radeon X800 XT vil ta ca 65mm^2 på 65nm). Alle disse samlet på en brikke vil altså ta totalt rundt 220mm^2, sammenlignbart med en enkelt Athlon64/Opteron Clawhammer og Pentum4 Willamette. Samtlige deler av kjernen vil også inneholde en god del redundans i form av L2 cache og pipelines som kan slåes av så yield bør også bli en god del høyere enn de nevnte CPU'ene. Kjøling vil nok bli en utfordring, men hvis man ikke tyner klokkefrekvensene mer enn de er per i dag så skal man klare å presse alle brikkene inn på samme effekt-budsjettet som en viss intel-prosessor. Kostnadsmessig kan det nok også være en del å spare på å minke pin-out på brikkene ved at alt kommuniserer internt i stedet for via pinner og plasskrevende baner på hovedkortet. Man sparer selvfølgelig også noe på å ha færre kretskort, færre spenningsregulatorer og bare en kjøler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Rart at ikke PS3 kan gjøre den jobben med cell alene, med sine 2 teraflops, nei vent, det var jo vås fra markedsavdelingen det ja... Uansett, spennede at slike ting integreres i en konsoll, da blir det antaklig mainstream ganske fort. AtW Endret 22. juli 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå