Gå til innhold

Skape image fil av os?

Anbefalte innlegg

Hei der!

Jeg formaterer mine hardisker hyppig, og har hørt at det går an og lage ei slags image fil av hele operativ systemet og brenne det på ei cd?

Altså at jeg bare kopierer alt fra cd'n over til harddisk og trenger da ikke og instalere alt av programmer på nytt?

Noen som har en annelse aom hva jeg sikter tilmog hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med W95/W98/Wme kan du helt fint bruke et enkelt DOS basert program som heter Ghost. Dette fungerer svært bra.

Bruker du derimot W2000/WXP tror jeg ikke det fungerer like bra på grunn av f.eks at swapfilen ikke kan tas med. Kompiser hevder at det funker med W2000 også, men den gangen jeg forsøkte virket det ikke.

Det finnes nyere utgaver av Ghost tilgjengelig, men disse er store, og det er praktisk at den får plass på diskett...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 18:10, Hoggorm1 skrev:

Med W95/W98/Wme kan du helt fint bruke et enkelt DOS basert program som heter Ghost. Dette fungerer svært bra.

Bruker du derimot W2000/WXP tror jeg ikke det fungerer like bra på grunn av f.eks at swapfilen ikke kan tas med. Kompiser hevder at det funker med W2000 også, men den gangen jeg forsøkte virket det ikke.

Det finnes nyere utgaver av Ghost tilgjengelig, men disse er store, og det er praktisk at den får plass på diskett...

Ghost fungerer helt fint med W2000/XP.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 18:04, heggi skrev:

Altså at jeg bare kopierer alt fra cd'n over til harddisk og trenger da ikke og instalere alt av programmer på nytt?

Den der var litt forvirrende - Win98 pleide jeg ha på èn partisjon, siden reinstall ( når noe skulle gjenopprettes ) gikk mye kjappere på den måten - det var selvsagt ikke snakk om brenning.

Quote:

Noen som har en annelse aom hva jeg sikter tilmog hvordan dette gjøres?

Er det snakk om Ghost ( eller DriveImage ), og du lurer på en god guide for å 'speile' alt du har på disken, og gjenopprette ?

Lenke til kommentar

Norton Ghost er et kjempebra program til dette, men hvis jeg husker riktig må den lage et image og legge dette på en fysisk annen disk.

Dvs. at man ikke kan lage et image av en partisjon og lagre dette imaget direkte på en annen partisjon på samme fysiske HD.

En annen måte som jeg er tilhenger av er å gjøre dette over nettverk. Det kan f. eks gjøres v.h.a. Norton Ghost Enterprise Edition der man booter pcen som skal klones med en diskett og lagrer imaget på en nettverkstjener.

Deretter kan man "multicaste" ut til andre maskiner på nettet og legge samme image på flere maskiner hvis de har de samme fysiske specs.

mvh,

idar

Lenke til kommentar

Ghost kan lage image av hele fysiske disker - og trenger da en annen fysisk disk å lagre det på. Enten lokalt, eller over nettverk.

En annen mulighet er å lage image av en partisjon, og da kan du lagre imaget på en annen partisjon på samme disk. Eller da over nettverk her også.

Etterpå er det bare å brenne dette imaget, pluss ghost.exe og sånt på en cd. Gjør den bootbar, og du har en fin rescuedisc. :smile:

- Tosh

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 18:10, Hoggorm1 skrev:

Bruker du derimot W2000/WXP tror jeg ikke det fungerer like bra på grunn av f.eks at swapfilen ikke kan tas med.

Nei swapfilen tas selvfølgelig ikke med. Når du har avsluttet et OS så er det jo ingenting i swap som er av verdi.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å legge et partisjons-speil til en annen partisjon.

Lager man speil av hele disken må fila selvfølgelig opprettes på en annen disk.

Skal man bare ta backup av f.eks. C: er det en fordel å lage et partisjons-speil. Man trenger da ikke å tenke på partisjons-størrelsen når en skal gjenopprette en installasjon ved hjelp av speilet. I tillegg kan man henvise "Mine Dokumenter", Epost og andre ting til andre partisjoner slik at disse ikke blir berørt av gjenopprettingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...