gunnberg Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei, Sikkert på grensen til hva som godkjennes her, men jeg har fem seks naboer med trådløse nettverk. En av de opererer fortsatt under navnet Default og er usikret. Dette er ufattelig irriterende for hver gang jeg skal starte opp min maskin så kobler den seg til dette default nettverket, selv om jeg har min egen SSID som den eneste og øverste på listen over prioriterte nettverk. Når jeg så kobler fra default nettverket tar det ofte fem minutter med forsøk på oppkobling evt tre, fire restarter før jeg kommer meg inn på mitt eget nettverk. Er det noe jeg kan gjøre i min egen router for å fikse dette? Hvordan kan jeg evt gå inn på hans router og blokkere den for å framtvinge han til å sette opp litt sikkerhet på nettverket sitt? Ihvertfall gå inn og skifte navnet på den. Kort til slutt så bruker jeg selv en topcom 108g trådløsrouter, med skjult SSID jeg kobler meg opp til, MAC filter og WEP. Har ikke fått WPA til å fungere på denne routeren. TAG Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du kan heller kontakte naboen din, å spørre om han kan slå av "Broadcast SSID". Det er vel det letteste å gjøre. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Tja, jeg bor i en blokk som ligger rett ved siden av masse andre blokker. Kan vel være ca 500 personer som eier den routeren, da signalet er ganske svakt. Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Er det ikke et kryss for dette et sted i WinXP oppsettet? 'Connect to preferred networks only' eller noe slikt? Men det varierer vel var driver til driver. Jeg mener bestemt at jeg har dette krysset av hjemme, og har aldri noen problemer selv med ti andre (to av dem usikret) i nabolaget. Wish Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Da blir det litt vanskelig å gå inn på hans router å konfigurere, siden man for oftest må ha brukernavn og passord (eller en av delene) for å komme inn i web-grensesnittet. Hvis du vet hvilken router det er, så blir det litt enklere... Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Mener du skal kunne velge at du ikke skal koble deg automatisk til usikrede nettverk. Har ikke muligheten til å sjekke dette opp, da jeg er på ferie for tiden, å er på jobben jeg styrer med trådløst. Om du ikke finner det, og om du har win xp, prøv å installer service pack 2 om det ikke er gjort. Det har noe bedre støtte for trådløst. Lenke til kommentar
runel Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Om du har Windows XP og Servicepack 2, gjør følgende: Gå til mappen nettverkstilkoblinger, høyreklikk på "Trådløs nettverkstilkobling", deretter velg "egenskaper", klikk "trådløse nettverk", klikk "avansert". Når du kommer inn dit, fjerner du haken på "Koble til ikke-foretrukne nettverk automatisk" Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Har hele tiden hatt Auto connect to non-preferred networks avslått. Vår router er også den eneste som står oppført som prioritert gateway. Har prøvd å finne ut hvorfor maskinen min gjør det likevel, men det har jeg gitt opp. XP osv er oppdatert, så ikke noe slikt. Eneste jeg kan tenke meg er at hans router faktisk heter Default, og at xp derfor sliter. Har vært flere usikrede nettverk her men da har jeg aldri hatt problemer. Dette er den første som ikke har skiftet bort Default navnet engang, så tenker kanskje det er derfor. Takker for alle forslag. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Om du kan komme deg inn på hans router kan du jo prøve å konfigurere den til å blokkere din MAC-adresse. Småfrekt, men desperate times osv.... Lenke til kommentar
escariot Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Dersom du har tilgang til nettverket, er det vel og en ganske stor sannsynlighet at maskinen til denne personen også har et sted som den deler ut over det ganske land (så som "Shared documents"?) Kan du ikke bare lage et .txt dokument som heter VENNLIGST_LES.txt, forklare situasjonen og forsøke å lagre denne på f.eks Shared Documents? evt. kan du jo sende personen en melding over nettverket? Nå husker jeg ikke helt hvordan man gjorde dette, men ca. sånn (evt. google eller andre her gir deg mer innsikt): net send beskjed ip-adresse , dersom det fungerer lurer sikkert personen som satan - send da noe som "net send send svar på følgende måte: åpne kjør (windows-tast + r) skriv cmd og trykk enter. Skriv så "net send dittsvar "dinip"" Du må da finne personens ip-adressen, men det skulle vel ikke være et problem dersom ruteren/gateway/aksesspunkt er åpen.. mvh Escariot edit: du kan også gjøre følgende: gå til adressen whatsmyip.org og få tak i ip-adressen denne er koblet til mot nettet.. Finn så ut hvem som eier IP-adressen (Telenor, UPC osv) og ta kontakt med disse, slik at de kan sende en e-mail til personen dette gjelder.. Man må nemlig ikke være slem for å få det som man vil! Endret 25. juli 2005 av escariot Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 flere gode ideer. Har egentlig ikke store planer om å være slem så får se hva det blir til. TAG Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) hvis nettet heter default prøv å logg på med f.eks. http://10.0.0.1 brukernavn = admin passord = "blankt". Se om du kan sperre deg selv ute. Endret 25. juli 2005 av expose2k Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Har gjort en liten hobbyløsning akkurat nå. Satte opp det default nettverket som et av mine rangerte nettverk, men som nederst rangerte. Satte det også opp med feil sikkerhetsinnstillinger så jeg ikke kan koble meg på. Satser på at dette funker. Foreløpig testing er positiv TAG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå