Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble RJ11/45 kontakten til splitter?

Anbefalte innlegg

Har masse kontakter for tlf på veggene med enten et RJ11 eller 45 uttak.

Skal montere ADSL og må jo ta "ta ut" signalet før den første telefonkontakten og ta den via splitteren.

Tenkte å bare åpne den første "boksen" og ta ut ledningen inn, sette på en RJ11/45 på den, plugge den i splitteren og deretter plugge en kabel fra tlf på splitteren og INN på den første telefonkontakten.

Hvordan skal jeg koble RJ-pluggen slik at jeg bare kan koble den inn på splitteren og bruke en "vanlig" kabel fra den igjen?

Er det andre, bedre, måter å gjøre det på? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg gjorde (bortsett fra at jeg brukte en billig clas-ohlson boks istedet da, men det ser like pent ut :))

Funker som gull. Først en RJ45 kontakt, så splitteren pent ved siden av, og deretter en RJ11 kontakt pent ved siden av den igjen.

Lagde meg egen ledning fra splitteren til modemet oxo i samme slengen. Brukte vanlig cat-5 kabel og RJ-45 plugger, med den forskjellen at kabelen kun ble 5 cm lang. Dermed kunne jeg henge adsl modemet pent på veggen over de 3 andre boksene, uten masse kabel-krøll imellom.

:w00t::w00t:

Edit: til info: clasohslon RJ45 og rj11 kontaktene finnes med skrue-terminaler for tilkopling, slik at du slipper å bruke kronverktøy for tilkoplingen. (Det går ann å kople til en standard-kontakt uten krone-verktøy også, men det er litt mer knot og det er lett å skade kontakten/kabelen hvis du er uforsiktig.)

Tips 1: Hvis du lager eller klipper en kabel av i ene enden, så kan du droppe den ene kontakten og sette på en vanlig skjøteboks istedet. Dvs. plugg fra splitter til lednings-ender, inn i skjøteboks, som igjen koples til ledningsender på telefon-inntaket.

Tips 2: Kabelen til PC'en kobles somregel rett inn i modemet, men hvis modemet står et stykke unna pc'en kan du jo strekke kabel fra modemet og sette opp en RJ-45 kontakt i nærheten av PC'n også.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Altså klippe kabelen før første uttak og sette på 2 RJ45 plugger der og plugge de inn i splitteren, en på linje-inn og en på tlf-ut?

Skal jeg da bruke pinne 4 og 5? :)

Hvis det er RJ-45 som går sitter i splitteren din, så kan du klippe telefonledningen før første inntak, sette på en RJ-45 plugg, og plugge ledningen rett inn i splitteren.

Du skal bruke pin 4 og 5 ja (de 2 midterste).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...