Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP telefoni i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet til Irland og fortviler meg ganske mye over hvor dyrt det er å ringe til Norge. Det å ringe til USA er bare en brøkdel av prisen.

Har vurdert å skaffe meg IP telefoni med norsk telefonnr som jeg kan bruke her. Vet at Telio gir mulighet for dette. Hvordan er det med andre aktører?

Ang. Telio:

Hvor god er kvaliteten på samtaler?

Hvor mye båndbredde bruker den?

Har dårlig latency (pingtid) mye å si for kvaliteten?

Hvor lang tid har dere som er Telio kunder ventet for å få adapteret?

Hva fungerer best: Telefonapparat eller headset til PC?

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Skal til Norge første uka i august, og det hadde vært kjekt om jeg kunne fått plukka med meg adapteret da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, mine foreldre har brukt Telio en stund, men bare i Norge. Det har vært helt greit når det har virket, men de har hatt litt problemer underveis, men det er ikke bare telio sin skyld.

Første problemet var at telenor brukte mellom 2 og 3 MÅNEDER på å flytte nummeret over, det var jo litt rart siden de bare brukte 2 dager på å bytte mitt mobilnr tilbake til telenormobil... :roll:

Så hadde de problemer med internettforbindelsen (viste seg at det var brudd på kabelen til UPC) som resulterte i at telefonen var tidvis død.

Summetonen har også blitt borte noen ganger, men har kommet tilbake ved å slå av og så på igjen. For noen ukeer siden stoppet adapteret for godt og etter en samtale med support (ca halvtime ventetid på tlf, mail ble ikke besvart de første 2-3 dagene) ble det til at de fikk nytt adapter.

Konklusjonen er vel at det er billig, regningen ble vel ca 1/2 til 1/3 av telenors, men man er avhengig av flere ting som skal virke så man er litt mere sårbar mot feil. Nå har vel de fleste en mobil, så det er vel ikke krise om hustelefonen er nede noen dager...?

Skype har jeg også brukt en del her i Norge og i utlandet. Det er jo gratis til andre skypere og ganske billig til fasttelefoner, tror det er ca 1 Euro pr time. Jeg bruker mye Skype når jeg er ute og reiser, og jeg synes det er enklere å prate i headset.

Sype gir også mulighet for telefonnummer, men jeg tror ikke du kan få Norsk for tiden.

For å svare på dine direkte spørsmål:

Telio gir god kvalitet på samtaler, har ikke reagert på den. Skype er litt dårligere.

Båndbredde og ping er jeg litt usikker på, men det har ikke vært problemer med Chellos 1 og 2 Mbit linjer.

Ventetid tror jeg var 2-4 dager, omtrent som webshopper.

Som sagt trives jeg godt med headset og pc, men da er man avhengig av å ha pcen på. For mange vil det nok være enklere med telio og vanlig telefon.

Det er jo kommet en ny IP-telefonist, Phonzo, du bør kanskje sjekke deres tilbud også.

Lenke til kommentar
Jeg har flyttet til Irland og fortviler meg ganske mye over hvor dyrt det er å ringe til Norge. Det å ringe til USA er bare en brøkdel av prisen.

Har vurdert å skaffe meg IP telefoni med norsk telefonnr som jeg kan bruke her. Vet at Telio gir mulighet for dette. Hvordan er det med andre aktører?

Ang. Telio:

Hvor god er kvaliteten på samtaler?

Hvor mye båndbredde bruker den?

Har dårlig latency (pingtid) mye å si for kvaliteten?

Hvor lang tid har dere som er Telio kunder ventet for å få adapteret?

Hva fungerer best: Telefonapparat eller headset til PC?

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Skal til Norge første uka i august, og det hadde vært kjekt om jeg kunne fått plukka med meg adapteret da.

Jeg vil anbefale deg Telio.

Telio har nå også kommet med SOFT PHONE

"Telio lanserte torsdag 21.7.2005 som første tilbyder en PC softphone for telefoni og videotelefoni. Med denne tjenesten kan kundene benytte sin PC som telefon og videotelefon. Tjenesten lanseres som en "beta" versjon under navnet Telio SoftPhone."

Ala skype. Men fordelen er jo att man kan ringe til vanlige telefoner også.

Hviss det finnes en Narvesen kiosk i nærheten der du skal i Norge, så kan du kjøpe Telio adapter (start abb) der. Koster vel ca 499kr.

-Latency har litt å si, men så lenge linja ikke blir "hardt" belasta går det greit.

P2P og bitorrent er en dårlige ide samtidig som du bruker telefonen.

Men vanlig surfing går fint.

-Samtale kvaliteten er litt dårligere enn vanlig telefon, men ikke noe å klage over (bedre enn mobil)

- bruker ca. 80kbit hver vei.

-Du kan kjøpe adapteret hos Narvesen.

-Har kun prøvd telefon, men dette fungerer utmerket.

-Kan ikke komme på noe du må huske på. Eneste måtte vel være hviss du må ringe nød nummer i Irland, kan du få ett lite probem. Husk også at du mister telefonen om strømmen går.(med mindre du har ups)

Lykke til!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar! Da tror jeg at jeg tar sjansen på å legge inn en bestilling hos Telio, men skal først høre hva en kompis sier som har brukt dem en stund.

Når det gjelder Skype ser det ikke ut som de får tilgang på det norske telenettet, selv om de blir nektet av mange av de samme grunnene som Telio får tillatelse. Les om dette her

Har prøvd Skype littegrann PC til PC, men har ikke vært så veldig fornøyd med kvaliteten.

Jeg har en 1024/1024 linje, men har til tider ganske dårlig latency, og det forekommer litt packet loss, hvor mye har dette å si for IP-telefoni?

Lenke til kommentar
Hviss det finnes en Narvesen kiosk i nærheten der du skal i Norge, så kan du kjøpe Telio adapter (start abb) der. Koster vel ca 499kr.

Husker jeg så det på en Narvesen kiosk rett før jeg dro fra Norge. Skal til Oslo så det er nok gode muligheter til å finne en kiosk som har det der. Om man får med seg adapteret med en gang er jo det helt utmerket.

Er det noen krav til hvilke telefoner som kan brukes? Vanlig analog?

Lenke til kommentar
Husker jeg så det på en Narvesen kiosk rett før jeg dro fra Norge. Skal til Oslo så det er nok gode muligheter til å finne en kiosk som har det der. Om man får med seg adapteret med en gang er jo det helt utmerket.

Jeg er rimelig sikker på at du bare har mulighet til å bestille fra Narvesen, mens adapteren blir tilsendt.

Ang telefon så må du bruke en analog telefon ja. Trådløs med to håndsett passet meg bra.

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at du bare har mulighet til å bestille fra Narvesen, mens adapteren blir tilsendt.

Om dette er tilfelle er det nok bedre om jeg bestiller på nett hos dem nå, så ligger det kanskje og venter på meg når jeg kommer til Norge.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Ang telefon så må du bruke en analog telefon ja. Trådløs med to håndsett passet meg bra.

Neida, du får adapteren på sekundet.

Når du kommer hjem, må du bare registere deg.

Bestiller du kan det fort ta 2-3 uker før du får adapteren.

All analoge telefoner nyere enn 10 år skal fungere, men også elder analog telefoner kan fungere. Har selv Siemens sak, trådløs med 2 håndsett.

Packet loss kan bety trøbbel, men med mindre det forekommer ofte er det ikke noe problem. Blir vel omtrent som en mobil med dårlig dekkning akkurat når du får loss. 1024/1024 linje er mer enn godt nok. Men pingen bør ikke være altfor høy, da får du forsinkelser når du prater. Ta å ping telio.no og se hva du får.

Edit;

Hmm, gjikk ikke ann å pinge telio.no. Ping vg.no eller noen andre, for å se hvor høy ping du har til Norge.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Skal kjøre noen pingtester når jeg kommer fra jobb. Tror jeg ligger rundt 120 til vg.no. Pakketapet varierer, men er på det verste ikke mer enn 5-10%. Litt svinn må man jo regne med :p

Gjennomsnittstiden for ping har egentlig lite for seg, da den bare sier hvor lang tid trafikken bruker hver vei. Det som har mer å si er at det ikke er pakketap. Dersom det stemmer at du har 5-10% pakketap så vil jeg si at du bør ta kontakt med din leverandør av forbindelsen din, for det er langt over det jeg ville tolerert. Så høyt pakketap vil gjøre en del tjenester ubrukelige.

Lenke til kommentar

Vel det er ikke så enkelt her i Irland. Her er det visst akseptert, iallefall blandt internettleverandører (noe det ikke er mange av).

Som sagt er dette noe som varierer. Det kommer an på hvor mye load det er på linjene. Verst er rett etter arbeidstid og i helgene. Men som sagt, skal ta noen tester når jeg kommer fra jobb.

Lenke til kommentar
Vel det er ikke så enkelt her i Irland. Her er det visst akseptert, iallefall blandt internettleverandører (noe det ikke er mange av).

Som sagt er dette noe som varierer. Det kommer an på hvor mye load det er på linjene. Verst er rett etter arbeidstid og i helgene. Men som sagt, skal ta noen tester når jeg kommer fra jobb.

Da hadde det jo vært en STOR fordel å fått prøvd det først, for og si det sånn.

Det er en mulighet du kan bruke for å teste hvordan dette vil fungere.

Du nevnte tideligere i tråden at du hadde en kammerat med Telio?

Hviss dette stemmer, kan du få han til å gå på: Mine Sider på Telio.no,

her kan han bestille: SOFT PHONE. Dette er gratis, og det koster heller ingenting i mnd`en. Han må "bestille" funskjonen, da blir den øyeblikkelig aktivert.

Når den er aktivert kan du laste ned soft phone programmet, eller han kan maile det til deg(det må lastes ned fra Mine Sider på Telio.no)

Når det er gjort, må du ha brukernavn og passord, avtal med kammeraten din på forhånd hva du har lov til og ikke lovt til osv. (Han kan for eks. la deg få lov til å bruke soft phone i en uke, og deretter bytte passord/pin kode)

Når du har passord og bruker navn er du klar til å ringe. (forutsetter at du har høytalere/mikrofon eller headset. Da kan du prøve ut løsningen først. Fungerer dette bra, kan du vurdere om du vil bestille det. Du kan jo forsåvidt gjøre en avtale med kammeraten din om å dele på fast kostnaden på telio abbomentet, og betale for di tellerskrittene du måtte bruke. (soft phone er det gratis 1000min pr.mnd i Norge, Vest Europa osv.) (Det blir spesefisert hvilket telefon nummer som har ringt hvor, slik at dette kan skilles fra hverandre.) Softphone får også ett eget telefon nr.

Dette er bare forslag. Men jeg ville iallefall prøvd først, på en eller annen måte.

For nå du snakker om 10% packet loss, kan det bety problemer. Over 100ms ping til vg.no er nok heller ikke bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da hadde det jo vært en STOR fordel å fått prøvd det først, for og si det sånn.

Det er en mulighet du kan bruke for å teste hvordan dette vil fungere.

Du nevnte tideligere i tråden at du hadde en kammerat med Telio?

Hviss dette stemmer, kan du få han til å gå på: Mine Sider på Telio.no,

her kan han bestille: SOFT PHONE. Dette er gratis, og det koster heller ingenting i mnd`en. Han må "bestille" funskjonen, da blir den øyeblikkelig aktivert.

Når den er aktivert kan du laste ned soft phone programmet, eller han kan maile det til deg(det må lastes ned fra Mine Sider på Telio.no)

Når det er gjort, må du ha brukernavn og passord, avtal med kammeraten din på forhånd hva du har lov til og ikke lovt til osv. (Han kan for eks. la deg få lov til å bruke soft phone i en uke, og deretter bytte passord/pin kode)

Når du har passord og bruker navn er du klar til å ringe. (forutsetter at du har høytalere/mikrofon eller headset. Da kan du prøve ut løsningen først. Fungerer dette bra, kan du vurdere om du vil bestille det. Du kan jo forsåvidt gjøre en avtale med kammeraten din om å dele på fast kostnaden på telio abbomentet, og betale for di tellerskrittene du måtte bruke. (soft phone er det gratis 1000min pr.mnd i Norge, Vest Europa osv.) (Det blir spesefisert hvilket telefon nummer som har ringt hvor, slik at dette kan skilles fra hverandre.) Softphone får også ett eget telefon nr.

Dette er bare forslag. Men jeg ville iallefall prøvd først, på en eller annen måte.

For nå du snakker om 10% packet loss, kan det bety problemer. Over 100ms ping til vg.no er nok heller ikke bra.

Lykke til!

takk for tipset, var ikke klar over soft phone funksjonen.

Skal kikke på det alfern og sende deg en mail etter jeg har vært i byen ^^

Lenke til kommentar

Flott....kan kanskje være greit å teste det på den måten først, selv om kvaliteten ikke nødvendigvis reflekterer den man får med en telefon. Uansett vil man fort se om packet loss og dårlig ping fører til problemer :D

Lenke til kommentar

Testa det selv nå istad, over trådløs WLAN, og det funka mildt sagt supert.

Samtale kvaliteten er noe av det beste jeg har vært borti.(Kan være pga. headsettet da.) Fungerer utvilsomt bedre enn jeg hadde trodd. Og dette er også bare beta!

Bruker Playstation2 headsett. USB fra logitech, windows finner drivere og sånn selv. Plug and Play.

Alfern; Tror softphone kan gi deg en grei pekepinn på hvordan ip telefonen vil fungere hos deg.

Skulle det ikke ordne seg slik at du får prøvd softphone av noen andre, kan jeg eventuelt være behjelpelig. Ta eventuelt kontakt på pm.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Takker for tilbudet, men får sikkert fiksa det gjennom Dreamking.

Har kjørt noen pingtester nå mot VG og den nærmeste noden jeg kommer Telio via traceroute. Ligger på mellom 50 og 200ms, ikke noe pakketap nå. Bør vel holde i massevis regner jeg med. Dessuten er jeg på trådløs mens et adapter vil komme til å bli koblet til selve routeren via ethernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...