Gå til innhold

Fjernadministrasjon av dc over nettverk.

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ha en dc klient kjørende på en linux server og bruke en annen maskin til å administrere den over nettverk? Tenker da på at cd klienten kjører hele tiden uavhengig av om jeg er tilkoblet serveren eller ikke. Administreringen bør skje via et gui.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du tenker på fjernstyring av DC serveren du nå slik at du kan se hva som skjer på serveren fra din egen pc? dette går fint ja.

VNC er et veldig godt program til fjernstyring av datamaskiner. programmet funker på kryss av Oprativsystemene, både Windows og Linux.

eneste du trenger å gjøre da er å installere VNC på serveren. så starter du tjenesten som gjør at DC serveren kan fjernstyres. så må du ha VNC Viewer på den andre maskinen som du bruker for å styre serveren.

Lykke til.

Lenke til kommentar
du tenker på fjernstyring av DC serveren du nå slik at du kan se hva som skjer på serveren fra din egen pc? dette går fint ja.

VNC er et veldig godt program til fjernstyring av datamaskiner. programmet funker på kryss av Oprativsystemene, både Windows og Linux.

eneste du trenger å gjøre da er å installere VNC på serveren. så starter du tjenesten som gjør at DC serveren kan fjernstyres. så må du ha VNC Viewer på den andre maskinen som du bruker for å styre serveren.

Lykke til.

Trur han meinte ein DC-klient...

Finst vel konsollbaserte DC-klientar som du fint kan bruke til ditt formål.

Om serveren din køyrer X, kan du jo bruke VNC til å styre desktoppen. Husk at GNOME og KDE har VNC-server innebygd, så du treng ikkje legge inn noko som helst.

Lenke til kommentar

Jeg har en dc client kjørende på serveren min. Min erfaring er at det greieste er valknut (tideligere kalt dcgui-qt) kombinert med VLC. Da kan jeg uproblematisk styre den fra alle maskinene i nettverket. Da har jeg lagt til valknut i min oppstartsfil for X, og starter vncserver under oppstart.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker den metoden nå, men jeg er ikke helt fornøyd med den siden jeg må kjøre X på serveren. Den er ikke spesiellt rask, så det går litt tregt. Skal bytte ut KDE med Fluxbox for å se hvordan det går.

Iallefall, det kan kanskje se ut som om mlDonkey støtter administrasjon over nettverk. Skal se litt på den etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...