Dy§no Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Kan ikke komme med så mange konkrete synspunkter her, men i utgangspunktet vil jeg nok satset på Eizo-skjermen, siden de er kjent for å lage bra skjermer til denne typen oppgaver. Det som trekker litt ned er derimot oppløsningen: Dersom du jobber med bildebehandling vil jeg påstå at 1280 x 1024 er i minste laget. Jeg bruker PC'en til en god del billedbehandling (på hobbybasis) selv, og synes 1600 x 1200 (eller høyere) er en langt mer praktisk oppløsning å jobbe med (jeg brukte en 22" profesjonell CRT-monitor fra Philips, men gikk nylig over til en HP L2335 widescreen-monitor med 1920 x 1200 oppløsning). Xerox-skjermen er jeg ikke kjent med, men spek'en er ganske bra. Jeg vil allikevel satse på å finne noen omtaler, fordi tall i seg selv sier ikke nødvendigvis hvor bra skjermen er i praksis. Spek'en som er oppgitt sier for eksempel egentlig lite om hvor bra fargegjengivelsen er. Dessuten er det ikke uvanlig at produsentene tar litt i når de oppgir tekniske data (mye juks ute og går når det gjelder bl.a. responstider). En mulig årsak til at det ikke finnes så mange omtaler av skjermen kan være at den selges under et annet navn i f.eks. USA. Hvis du finner den amerikanske betegnelsen kan du Google med den istedet, kanskje det dukker opp flere omtaler. Skjermen virker ganske ny, så kanskje litt av forklaringen ligger der. Litt av 'problemet' her er at hvis du skal jobbe noenlunde seriøst med billedbehandling (høy oppløsning, bra fargegjengivelse), og dersom du må ha en LCD-skjerm, så må du som regel betale noen tusenlapper ekstra. Alternativet er å spare opp litt mer penger, for en bra skjerm er etter mitt syn en av de beste PC-investeringene du kan gjøre dersom du bruker maskinen ofte. Her kan det virkelig lønne seg å sette av litt penger. Øynene dine vil takke deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå