MrLee Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Er vel kanskje det. Husker iallefall tidligere at det var stor oppstandelse fordi man "måtte" ha ett minimum GFX kort for å drive longhorn...de gav vel kanskje etter for presset da? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Personlig synes jeg det er latterlig at folk diskuterer hvilket navn som hadde vært best av Longhorn og Vista, eller sågar går ut og sier at Vista er et dårlig navn. Hva med Windows XP? Er det et godt navn? Enn Windows NT? Nå får tross alt Windows et Navn som er noe mer enn bare en forkortelse, det i seg selv synes jeg er et fremskritt. Latterlig? Det er snakk om å markedsføre et produkt, og navnet er det vi diskuterer, ikke hvorvidt OSet er bra eller ikke. Ville du kjøpt en "Opel Kræsj" eller "Vovlo Motorstopp"? Sett fra et salgsperspektiv er dette en spennende diskusjon syntes jeg, ikke alle kan ha like interesser. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Sett fra et salgsperspektiv er dette en spennende diskusjon syntes jeg, ikke alle kan ha like interesser. Det er vi i hvert fall enig. Forresten er navnegivning til noe som skal brukes i hele verden spennende, og her er det en hårfin balansegang ute, for "Vista" uttales faktisk [Vi'sta] på tysk også. Jeg var et lite øyeblikk redd for at det da hadde blitt uttalt [Fi'sta], som ikke nødvendigvis hadde falt i god jord over hele verden. Nok om det. Endret 22. juli 2005 av roac Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det er minstekrav med DX 8.0 (?) kompatibelt skjermkort eller mer for å ta i bruk det nye grafiske grensesnittet med alt fancy på. Finner maskinen ut at du ikke har bra nok skjermkort skal den visstnok sette innstillingene automatisk etter hvilke funksjoner kortet evt. skulle klare å håndtere. Navnet blir vi antakelig mer vant til, det virker at vi roper og bærer oss for hver eneste forandring som skjer i verden, noe som vi burde være godt vant til, og Vista er nok et navn som skal gå etter det engelske ordet "vision". Den største massen MS kan selge til er bedrifter og privatpersoner, privatpersoner i seg selv oppgraderer veldig sjeldent, de kjøper heller en ny PC eller venter til den gamle er "for gammel". Dermed er det er relativt lite marked til "entusiastene" som oppgraderer og de vil nok ikke tjene like mye på 32bit Windows Vista som 64bit ettersom de aller fleste pcene som selges er med mulighet for 64bits prosessering. Likevel er det ennå et stort marked ang. bedrifter og der er det hvor inntekt ang. 32bits Windows ligger ettersom Pentium M ikke er 64bit og maskinparkene består av både 32 og 64bits CPUer som dermed vil gjøre oppgradering til en spennende og skøy prosess. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg vil tro at å tvinge bedrifter til å oppgradere til GFX kort som støtter Vista er nok "sammarbeid" med HW produsenter "Avalon" er vel utsatt og kommer ikke til å bli levert med Windows... whatever ved lansering dersom jeg husker rett. skjønner ikke hvordan folk kan mene at longhorn passer bedre en vista.. longhorn finns jo ikke gjennomtenkt. og har aldri vært ment som et navneforslag, bare et kodenavn. Er det ikke sånn at Longhorn er en bar på hotellet Blackcomb på fjellet Whisler? Litt gjennomtenkt er det jo. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Vista? Hva er det for noe rart navn da. Longhorn klinger bedre. Men det vesentlige er hvordan den nye windows'en blir men likte ikke navnet vista Lenke til kommentar
G Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Nei dette var et latterlig navn. Altfor tungvint å uttale. Fem bokstaver blir i det meste laget (til Windows). De burde komme på noe bedre. Microsoft har jo råd til å "legge" noen hoder i bløt. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Nei dette var et latterlig navn. Altfor tungvint å uttale. Fem bokstaver blir i det meste laget (til Windows). "Win-vista" er lettere å uttale enn både "win-xp", "win-2003" og "win-98", og nesten like lett å uttale enn "win2k" imo og har hvertfall mer mening enn Windows XP. Again, just imo. Endret 23. juli 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Navnet var jo ihvertfall originalt i forhold til de forrige. Fullt navn på Windows XP er vel "Windows XP With advanced security technonolgies" hvis jeg ikke husker helt feil fra reklamekampanjene Gleder meg til å teste dette når det kommer ut til uka, klarte å snike meg inn på betaprogrammet :-) Er nok en mulighet for at det blir noen screenshots også hvis noen vil ha Lenke til kommentar
riktig Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg synes "Longhorn" gir litt assosiasjoner til navnet på en amerikansk biffresturant-kjede. "Jeg tar en Longhorn Steak med fløtegratulerte pottiter, takk". Personlig syns jeg Longhorn har litt mer "schwung" enn vista. Vista blir liksom litt...tja... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg vil tro at å tvinge bedrifter til å oppgradere til GFX kort som støtter Vista er nok "sammarbeid" med HW produsenter "Avalon" er vel utsatt og kommer ikke til å bli levert med Windows... whatever ved lansering dersom jeg husker rett. Heh, hva er det egentlig som følger med når de lanserer vista? Alle featurene de skryter av er jo utsatt. At de ikke klarte å få med WinFS er jo ganske ille synes jeg, det er jo faktisk en god ide. AtW Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Navnet var jo ihvertfall originalt i forhold til de forrige.Fullt navn på Windows XP er vel "Windows XP With advanced security technonolgies" hvis jeg ikke husker helt feil fra reklamekampanjene Gleder meg til å teste dette når det kommer ut til uka, klarte å snike meg inn på betaprogrammet :-) Er nok en mulighet for at det blir noen screenshots også hvis noen vil ha Problemet er at du bryter med betingelsene som betatester om du legger ut screenshots på nettet. Jeg vil anbefale å ikke gjøre det siden det kommer til å ligge screenshots i bøtter og spann andre steder om et par uker. Jeg skal også betateste, og kommer ikke til å si stort om det utenom i de lukkede newsgruppene til Microsoft. Meningen med å betateste er å finne feil, og ikke å legge ut skrytebilder på nettet Ellers synes jeg Vista er helt greit navn. Det lyder bra på mange språk, og betyr utsikt på endel språk. Mye bedre enn å kalle opp Windows etter en kvegrase Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Nei dette var et latterlig navn. Altfor tungvint å uttale. Fem bokstaver blir i det meste laget (til Windows). Nok et lite gjennomtenkt utsagn. Det er det samme i dag: Windows [Ekspe], mot Windows [Vista]. Noen forskjell i lengden på det som uttales? Neppe. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg vil tro at å tvinge bedrifter til å oppgradere til GFX kort som støtter Vista er nok "sammarbeid" med HW produsenter "Avalon" er vel utsatt og kommer ikke til å bli levert med Windows... whatever ved lansering dersom jeg husker rett. Heh, hva er det egentlig som følger med når de lanserer vista? Alle featurene de skryter av er jo utsatt. At de ikke klarte å få med WinFS er jo ganske ille synes jeg, det er jo faktisk en god ide. AtW Som nevnt tidligere i tråden: * Longhorn skal kunne installeres på rundt 15 minutter. * Programmer skal kunne starte 15% raskere enn med Windows XP. * PCen skal kunne starte 50% raskere enn med Windows XP. * Oppdatering av Longhorn vil som regel ikke kreve restart. * Migrering av brukerkontoer skal være 75% raskere enn med andre Windows-versjoner. * Det skal bli enklere å oppdatere Longhorn. * Brukere skal kunne legge inn sine egne notater i hjelpesystemet i Longhorn. * Det skal være rimeligere å vedlikeholde Longhorn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg vil tro at å tvinge bedrifter til å oppgradere til GFX kort som støtter Vista er nok "sammarbeid" med HW produsenter "Avalon" er vel utsatt og kommer ikke til å bli levert med Windows... whatever ved lansering dersom jeg husker rett. Heh, hva er det egentlig som følger med når de lanserer vista? Alle featurene de skryter av er jo utsatt. At de ikke klarte å få med WinFS er jo ganske ille synes jeg, det er jo faktisk en god ide. AtW Som nevnt tidligere i tråden: * Longhorn skal kunne installeres på rundt 15 minutter. * Programmer skal kunne starte 15% raskere enn med Windows XP. * PCen skal kunne starte 50% raskere enn med Windows XP. * Oppdatering av Longhorn vil som regel ikke kreve restart. * Migrering av brukerkontoer skal være 75% raskere enn med andre Windows-versjoner. * Det skal bli enklere å oppdatere Longhorn. * Brukere skal kunne legge inn sine egne notater i hjelpesystemet i Longhorn. * Det skal være rimeligere å vedlikeholde Longhorn. Veldig få av disse tingene er veldig spennede for en sluttbruker, at programmer startere fortere er jo vel å bra, og det samme med mindre restarter. Men installasjonstid, oppstartstid, rimligere vedlikehold osv er vel ikke så viktig for den vanlige bruker. Uansett er jo dette bare optimalisering, hva med faktiske funksjoner? Ting jeg gjerne skulle sett forbedret/endret/lagt til: - stavekontroll i hele system - smidere multitasking - den dustete begrensingen på 255 tegn i en path - mer aggresiv minnebruk, og ikke så mye swapping - det gjør ingeting om det ikke ser fult så kjedlig ut - bedre og raskere søk - litt større muligheter til å stille inn på ting. AtW Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Ting jeg gjerne skulle sett forbedret/endret/lagt til: - stavekontroll i hele system - smidere multitasking - den dustete begrensingen på 255 tegn i en path - mer aggresiv minnebruk, og ikke så mye swapping - det gjør ingeting om det ikke ser fult så kjedlig ut - bedre og raskere søk - litt større muligheter til å stille inn på ting. Av det lille jeg har sett på Lonhorn: - Det er noe bedre muligheter for innstillinger, i hvert fall på enkelte ting. (Men til gjengled må jeg si at en gjennomsnittsbruker sliter mer enn nok med de valgene som er tilgjengelig pr i dag) - Multitaskingene i Windows har jeg faktisk ikke problemer med, er det noe spesielt du sikter til? - 255 tegn i en path er en begrensning i filsystemet, ikke OSet. Med andre ord, det må komme et nytt filsystem (eller ny versjon av dette) for å kunne gjøre noe med det. Dette er viktig, for det er ikke bare longhorn som kommer til å kunne benytte seg av NTFS, men også Windows NT og senere. Det kan gjøres endringer, men det er relativt omfattende. Nå synes jeg da også at fult filnavn på over 255 tegn begynner å bli noenlunde uoversiktlig, men kan forstå behovet i store miljøer. - Aggressiv minnebruk? Det kommer an på hvordan du stiller inn Windows 2000 (eller NT?) og oppover. Personlig synes jeg heller at OSet burde klare å bruke mindre minne. - Raskere søk: I og med at det blir enklere å administrere hvilke kataloger som indekseres, så vil du forhåpentligvis bli fornøyd. - Stavekontroll i hele systemet er ikke veldig lett å få til, i og med at programmer legger inn spesialtegn for formattering av tekst og så videre. Jeg stiller meg også litt undrende til ønsket om å ha stavekontroll i hele systemet, men nå er jo jeg født skeptiker, og mener at folk (meg selv inkludert) burde lære å skrive tilnærmet feilfri norsk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Ting jeg gjerne skulle sett forbedret/endret/lagt til: - stavekontroll i hele system - smidere multitasking - den dustete begrensingen på 255 tegn i en path - mer aggresiv minnebruk, og ikke så mye swapping - det gjør ingeting om det ikke ser fult så kjedlig ut - bedre og raskere søk - litt større muligheter til å stille inn på ting. Av det lille jeg har sett på Lonhorn: - Det er noe bedre muligheter for innstillinger, i hvert fall på enkelte ting. (Men til gjengled må jeg si at en gjennomsnittsbruker sliter mer enn nok med de valgene som er tilgjengelig pr i dag) - Multitaskingene i Windows har jeg faktisk ikke problemer med, er det noe spesielt du sikter til? - 255 tegn i en path er en begrensning i filsystemet, ikke OSet. Med andre ord, det må komme et nytt filsystem (eller ny versjon av dette) for å kunne gjøre noe med det. Dette er viktig, for det er ikke bare longhorn som kommer til å kunne benytte seg av NTFS, men også Windows NT og senere. Det kan gjøres endringer, men det er relativt omfattende. Nå synes jeg da også at fult filnavn på over 255 tegn begynner å bli noenlunde uoversiktlig, men kan forstå behovet i store miljøer. - Aggressiv minnebruk? Det kommer an på hvordan du stiller inn Windows 2000 (eller NT?) og oppover. Personlig synes jeg heller at OSet burde klare å bruke mindre minne. - Raskere søk: I og med at det blir enklere å administrere hvilke kataloger som indekseres, så vil du forhåpentligvis bli fornøyd. - Stavekontroll i hele systemet er ikke veldig lett å få til, i og med at programmer legger inn spesialtegn for formattering av tekst og så videre. Jeg stiller meg også litt undrende til ønsket om å ha stavekontroll i hele systemet, men nå er jo jeg født skeptiker, og mener at folk (meg selv inkludert) burde lære å skrive tilnærmet feilfri norsk. Et par kommentarer: - Ledig minne er bortakstet minne i mine øyne, hva er vitsen med ledig minne?(bitte litt er jo kjekt, men å ha flere 100 MB ledig). Og XP bruker swap-fila veldig mye synes jeg. - Vet det er en begrensing i filsystemet, men tok det likså godt med, WinFS var jo kanskje det mest spennde med longhorn, men det rekker de jo ikke å få ut. Jeg kan vise det plenty eksempler på at 255 tegn er i underkant i mitt lille miljø - Man blir bedre til å atave av å blir rettet, og jeg ser såklart på dette som en totalt valgfri opsjon. AtW Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 - Ledig minne er bortakstet minne i mine øyne, hva er vitsen med ledig minne?(bitte litt er jo kjekt, men å ha flere 100 MB ledig). Og XP bruker swap-fila veldig mye synes jeg. Det var det dårligste argumentet jeg har hørt på lang tid. Det du med andre ord vil er at PCen skal bruke tid på å reorganisere og frigjøre minne når du skal starte en applikasjon som krever mye minne? Jeg bruker jevnlig programmer og tjenester som bruker 1-1.5 GB RAM, og det er av ytterste viktighet for meg at så mye minne som mulig er ledig når jeg starter dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 - Ledig minne er bortakstet minne i mine øyne, hva er vitsen med ledig minne?(bitte litt er jo kjekt, men å ha flere 100 MB ledig). Og XP bruker swap-fila veldig mye synes jeg. Det var det dårligste argumentet jeg har hørt på lang tid. Det du med andre ord vil er at PCen skal bruke tid på å reorganisere og frigjøre minne når du skal starte en applikasjon som krever mye minne? Jeg bruker jevnlig programmer og tjenester som bruker 1-1.5 GB RAM, og det er av ytterste viktighet for meg at så mye minne som mulig er ledig når jeg starter dette. Å frigjøre minne tar ikke så lang tid, folk flest bruker ikke programmer som trenger 1 GB ledig ved oppstart, man taper mye ytelse på å måtte aksessereharddisk når man kunne ha aksessert minne også. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Nei dette var et latterlig navn. Altfor tungvint å uttale. Fem bokstaver blir i det meste laget (til Windows). Nok et lite gjennomtenkt utsagn. Det er det samme i dag: Windows [Ekspe], mot Windows [Vista]. Noen forskjell i lengden på det som uttales? Neppe. Stemmer, men en skal jo gjerne også skrive det en del ganger i diverse forum. Kommer kansje en fornuftig forkortelse på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå