Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg starta såvidt med perl for dummies for noen måneder siden og skrev noen enkle programmer.

Det som er problemet r at jeg har glemt mye, og vil nå lære på nytt igjen.

Så jeg spør om 2 ting;

1. Har noen en eller flere ideer til ting jeg kan lage med perl?

og

2. Hvilke bøker og andre ting burde jeg kjøpe?

Jeg har ikke så mange ideer til ting jeg kan kode fordi jeg ikke kan lage noe enda, så fort jeg klarer å lage litt mer avanserte ting så skal jeg begynne på prosjekter som jeg har hatt lyst til lenge.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppe seint? hehe..

..

Gå i lære til du kan nok til å kode på "prosjekter som du har lyst til".

Noen bra bøker:

Programming Perl [camel] (must)

Effective Perl Programming (kjekk)

Advanced Perl programming (enda kjekkere)

OO programming in perl (grei om du vil lage moduler)

..ellers så skal vel "learning perl" også være bra, men har ikke lest denne..

Perl er et særdeles lett språk å lære..les 43 første sider av camel og du "kan" perl.. Men utlært blir du aldri.. Lykke til på reisen.

og..

PS! om du vil lage apps i windows, så bruk tiden til å lære C# eller Delphi istedenfor.

Er også litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å lære perl?

Endret av sam2
Lenke til kommentar

vel, vet dette er en litt merkelig grunn..

men man lever bare en gang, og data interesserer meg, så programmering er et must.

når jeg først har lært hvilket som helst språk så kan jeg lære andre språk etter det.

jeg har holdt endel på med mirc scripting, så hodet mitt vet hvordan man skal tenke for å programmere, men.. kanskje delphi eller noe er et bedre alternativ.

noen prosjekter jeg har i tankene er

1. en irc bot med google søk og channel managment

2. et hacke spill :pP

Lenke til kommentar
ikke noe galt å begynne med perl for siden å gå videre på andre ting

hva mener du med hackespill?

www.darksigns.com er et slikt type spill..

tingen er det at jeg har alltid scriptet eller programmert aller customized alt jeg kommer over, enten det er mirc, cs eller darksigns.

jeg syntes mirc scripting er ubermorsomt, men kunne gjerne tenkt meg noe mer avansert.

problemet er da at jeg vet ikke helt hva jeg skal kode, eller i hvilket språk.

jeg sitter på en windows maskin men man har jo activeperl og slikt.

mirc scripting har jeg brukt for, jeg har laget mitt eget mirc script og en irc bot so m brukes flittig på kanalene mine, men da jeg går over til perl så mister jeg fort kreativiteten..

så jeg vet ikke om jeg trenger å lære programmering i det hele tatt.

men på den annen side så har jeg kjempelyst, bare for å kunne det liksom.

jeg driver også med html og css, og har sett litt på php, men igjen så har jeg ingenting å bruke det til enda. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke basert på noe annet enn personlige meninger.

Syntax-messig er en ting. er ikke så glad i deg, men mest av alt så tenker jeg på hvor mye maskinkode det egentlig lager. (Ja, jeg vet ikke C# er det beste da heller, men snarere C++ eller noe). Det er litt for mye ferdige "templates" og slikt :\

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ikke basert på noe annet enn personlige meninger.

Syntax-messig er en ting. er ikke så glad i deg, men mest av alt så tenker jeg på hvor mye maskinkode det egentlig lager. (Ja, jeg vet ikke C# er det beste da heller, men snarere C++ eller noe). Det er litt for mye ferdige "templates" og slikt :\

hvis du vil ha lite maskin kode, hurtig output alle fungsjoner og over 90000 instrukser som du kan angi direkte til CPUen så kan vel Assembly. språk som C og C++ "konverterer" koden om til Assembly og lar en Assembler gjøre resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...