Abruzzi Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei har et Canon ixus 40 og lurer på hva en del av funksjonene kan gjøre for at jeg kan ta gode bilder. Eksp. - Kan velge fra -2 til 2. Hva er gjør det med bildene jeg tar? Iso Hastighet - Auto, 50, 100, 200 eller 400. Hva er best å bruke og hva hjelper det for? AiAF - Hva er det? Av eller på? AF -assitent - Hva er det? Av eller på? Lang lukkertid - på/av? Hjelper for...? Håper svar kan hjelpe meg til å ta gode bilder, takk på forhånd! Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg synes du skulle prøve at kigge i den manual der fulgte med kameraet og samtidig låne en bog om digital fotografering. Disse funktioner du nævner er centrale for at tage gode billeder, så du vil få stor glæde af at øge din viden Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Er langtifra noen ekspert, men her er det jeg vet: Iso Hastighet - Auto, 50, 100, 200 eller 400. Hva er best å bruke og hva hjelper det for? Jo høyere ISO, jo mer "støy" blir det på bildet. Fordelen med høy ISO er, så vidt jeg har erfart, at det fungerer bedre i mørke omgivelser. AF -assitent - Hva er det? Av eller på? AF = autofokus. Vet ikke hva assistenten har med tingene å gjøre, men autofokus er i hvert fall et must 90% av tiden. Stress å fokusere manuelt Lang lukkertid - på/av? Hjelper for...?Lang lukkertid betyr at den lar lukkeren stå åpen lenger, for eksempel hvis du vil ta sånne "By Night"-bilder. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Ja jeg hadde noen anelser selv og slik. Men dette hjelper litt det . Lenke til kommentar
Jove Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Tips: Kik litt i bruksanvisningen:) Ontopic: Ordboken her på akam kan også hjelpe: AF hjelpelampe : Belysning som tennes ved for svak belysning til at autofokus kan fungere. Rekkevidden er noe begrenset. ISO ISO brukes for å angi lyssensitiviteten til analog film. ISO 100 er dobbelt så lyssensitivt som ISO 50, og man kan derfor bruke halvparten så lang lukkertid på samme blenderåpning for å få et korrekt eksponert motiv. På analog film er ISO-verdier mellom 50 og 800 vanlig, men det finnes også filmer med mer ekstreme ISO-verdier. Ulempen med høye ISO-verdier er at kornene i filmen blir større, noe som forringer bildekvaliteten. Fordelen er selvsagt at film med høy ISO-verdi kan brukes i mindre lyssterke forhold. mvh JO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå