Gå til innhold

Dualcore Intel på Abit AL8 problem med EIST?

th-3

Anbefalte innlegg

Endelig er Pentium D830 i hus, men hovedkortet oppfører seg så rart. Har oppgradert Bios uten at det hjalp. ABit AL8 med 945p chipset gir helt merkelige hastigheter. Før jeg opdaterte bios prøvde den å sette busshastighet til 45000 og noe, altså 45Ghz x 15. Det ble rimelig nok svartskjerm av det =) Etter bios var oppdatert gikk jeg inn igjen og satte den til 200 x 15, og når jeg da F10'er for å lagre og den restarter så står det 218 x 14 på POST. Da tenkte jeg det var EIST'en som gjorde det, disabla den men samme skjer. Starter windows og sjekker hastighet, 3.06GHz, vil tro windows da mener 218x14, Intel Processor ID Utility sier samme. Men CPU-Z sier det er 204 x 14 og ca 2.85Ghz! Hvorfor 14 multiplier når EIST er disabla? Jeg lider, hjelp, kom med tips!

En annen ting er at POST påstår at det er 1 CPU med Hyperthreading, og det er det iallfall ikke. Hva skjer?

OT:

Ellers så må det sies at det fungerer kjempe uansett, det er brukbart med futt ja. Måtte overklokke litt for å kompensere for den lave multipliern, valgte å stole mest på CPU-Z, nå med overklokkinga viser den 3085MHz (Windows viser 3,31GHz). Deretter testa jeg litt her med DVD-koding i CCE samtidig som jeg spilte Halo. Når jeg gikk tilbake til windows å sjekka CCE hadde den koda i snitt 54,4 FPS, med høyeste oppløsning PAL! Testa også litt AC3 Dolby Digital koding samtidig som CCE kjørte, har ikke sett så rask AC3-koding før og CCE slakka ikke av på farta mens AC3'en gikk.

Ble så jeg spilte litt mer Halo samtidig som CCE gikk, for å sjekke temp. 55 celsius kom den opp i etter ca 10 minutter, ligger i skrivende stund på 41, ellers har "idle" vært fra 38 til 42 grader. Alle vifter holder forholdsvis lave hastigheter. Boxed-kjølern er betydelig mer massiv enn vanlig prescott-kjøler, en god del tyngre pga større kobberkjerne, men vifta er helt vanlig på 830'en, 0.42 ampere. Strømforsyninga har ikke vært spesielt varm, selv om den er bare 350W (Aopen-watt = ekte watt). Så min konklusjon så langt er at Pentium D blir ikke spesielt varm og bruker ikke mer strøm enn at den kan kjøres i de fleste kabinetter rundt i de tusen hjem, men den bør ikke kjøres på Abit AL8 :) Skal skifte til 955X chipset snøggast råd hvis ikke dette ordner seg. Gjentar at jeg lider og tips og råd er meget ønskelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare svare for og gratulere med nedkomsten da th-3.

Er desverre rimelig grønn på både Abit og dual, så det eneste jeg kan tenke meg av forslag har du vel forsøkt alt. Som at du setter alle innstillinger manuelt (også DDR fart), altså ikke noe Auto, og skrur av all strømstyring. Evnt prøve med annen bios hvis det er flere tilgjengelig. Høres jo litt "tilfeldig" ut den du har...

Men det var jo veldig fine temperaturer du hadde på den, om du da ikke har 10 grader i rommet... Har du da Enhanced C1 control enablet?

Den nye kjøleren har jo dobbelt så mange "vinger" som den gamle, så det hjelper sikkert betraktelig. Selve viften blåser jo mer enn nok vil jeg si, eneste problemet etter min mening er at den støyer så fært ved høye turtall. Så om den holder seg under ca 60 grader uten voldsomme turtall er det godt nytt syns jeg.

Leste forresten et sted at Intel skulle gå over til aluminium på kjølerkjærnen for og få ned vekten, men da har det altså ikke skjedd enda, eller det er bare usant sladder...

Vel, ikke så mye nyttig jeg kan bidra med her, så får bare si lykke til, og håper det order seg. Har du gjort noe forsøk på klokke-evnen enda?

Lenke til kommentar

Jupp, har den C1 enabla ja. Så den kjøler den og?. Prøvde uten også for å se om det hjalp på frekvensproblemene, men POST rapporterte fortsatt 218 x 14 så endra den tilbake uten å boote Windows. Skal prøve det nå.

Men hva kan det være at POST sier at hyperthreading er tilstede og enablet? Slo av HT i bios og da ble det rimelig tregt i windows, og task-managern kom opp med bare en cpu-chart, ikke uventet kanskje.

Overklokking ja, testa litt, men vet ikke helt hva som var riktig. CPU-Z sa 3.33 og windows/Intel CPU ID sa 3.5GHz. Virka fint det, tempen så ut til å være ca den samme. Må få ordna HK-problemet før jeg tester mer, må vite hvilken hastighet som er korrekt. Har for dårlig minne til å kjøre på den hastigheten uten å endre multiplier for minnekontrollern, så det blir underklokka der.

Kom forresten på noe nå, det kan kanskje være at multipliern virkelig står på 15, for busshastigheten var for høy til at minnet kunne klart en av overklokkingene jeg prøvde med minnekontrollern satt til default multiplier, men det funka fett det. Vet fra overklokking med annen CPU på dette kortet at minnet umulig kunne klart det (Twinmos superbillig DDR2 PC4300). Men isåfall har CPU-Z rett mht bussfrekvens og feil mht multiplier. Har noen hørt om at CPU-Z kan ta feil på slikt??

Ok, skal slå av den C1 saken og prøve igjen nå, kommer med en edit her snart.

Edit: Da er C1E slått av, kjører Mpeg2 og AC3 koding samtidig, 100% load på begge kjerner. Tempen gikk veldig fort opp til 59, så til 60 og tilbake til 59, hører at CPU-vifta går litt fortere nå (1320 rpm). Dessverre kan jeg ikke si sikkert om avslått C1E alene gjør dette da jeg kjører systemvifta på andre settings nå, og den står slik at den hjelper til med å kjøle CPU ganske bra. Den ligger nå på 1200 rpm mot ca 1300-1400 før. Men strømforbruket er visst ganske mye opp nå, microGuru viser at PWM er 80 grader :) Bør bruke C1E kanskje ja, skal la dette kjøre ei stund og se. Frekvensene er fortsatt ikke overensstemmende, ingen endring på det området iallfall.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...