Gå til innhold

intel 865 brikkesett?

MoogA

Anbefalte innlegg

Fått meg en dell dimension. og det står at det er et intel 865 brikkesett.

og at den tar opptil 3,2 ghz. kunne tenkt meg og oppgradert men finner ikke noe

prosessorer på komplett og lignende steder som har 865 brikkesett. er det en sær

avtale intel og dell har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MoogA Skrevet 22/07/2005 : 02:40

Fått meg en dell dimension. og det står at det er et intel 865 brikkesett.

og at den tar opptil 3,2 ghz. kunne tenkt meg og oppgradert men finner ikke noe

prosessorer på komplett og lignende steder som har 865 brikkesett. er det en sær

avtale intel og dell har?

Brikkesettet sitter ikke på prosessoren. Det du skal se etter er P4 socket 478.

Av de 865 jeg kjenner til støtter alle (untatt 865P som har system bus 533) 800Mhz system bus.

Så det eneste du trenger og finne ut av er om det støttes max 800 eller 533 systembus. Hvis den støtter opp til 3,2 Ghz tror jeg den tar PC800, men er litt usikker på dette punktet, så det kan sikkert andre her svare bedre på.

Ble det laget 3,2Ghz 533Mhz 478 P4 anyone?

Edit; El Asso var litt før.

Men hvorfor sier du at han må over på annen plattform? Tenker du da om han skal over 3,2?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Men hvorfor sier du at han må over på annen plattform? Tenker du da om han skal over 3,2?

Var det jeg tenkte på ja + at brikkesettet begynner å bli noe gammelt (men er fortsatt bra) Kan selfølgelig gå for en EE, men da ville i hvertfall jeg heller brukt pengene på en større utskifting.

Lenke til kommentar

takker for svar:)

Prosessorspesifikasjoner

Intel® Pentium® 4-prosessor med HT-Teknologi (opptil 3,20 GHz, 1MB L2-buffer, 800MHz FSB og Intel® 865-brikkesett) eller Intel® Celeron® D-Prosessor (opptil 3,06GHz, 256KB L2-buffer, 533MHz FSB og Intel® 865-brikkesett)

Er dette som står på dell siden.

men hva er best av p4 3,2 ghz eller celeron 3,06 ghz?

Lenke til kommentar

Hva slags prosessor står det på hovedkortet i dag da?

Med mindre du sitter på en Intel Celeron eller en eldre P4A(B) er det ikke så mye å hente på å oppgradere.

Dell maskiner har ingen mulighet til å justere FSB i Bios, så klokking kan du nok se langt etter.

Det beste alternativet for oppgradering er Pentium 4C "Northwood", men Pentium 4E "Prescott" funker også greit. Den første varianten utvikler noe mindre varme, men begynner å bli rimelig vanskelig å få tak i.

R.

Lenke til kommentar
og forresten, er det mulighet for og klokke opp den jeg har en smule?

eller er mulighetene små for det på en dell..? og hvis det skulle gå, hvordan gjør jeg det?

Å overklokke en Dell, vil nok bli et ganske håpløst prosjekt, fordi BIOSene i slike maskiner er svært forenklede. Man har som regel ikke tilgang til spenninger og overklokkingsfunksjoner. Dette er trolig noe de gjør for å spare seg for reklamasjoner, da slik "leking" øker risken for at noe ryker...

Hvis du vet nøyaktig hvillket hovedkort som sitter i maskinen, er det forsåvidt mulig å finne tak i produsentent originale BIOS, og flashe den over "Dell-BIOSen".

Nei, den høyeste modellen i 533-serien er 3,06. Denne er også den eneste i den serien som støtter hyperthreading.

Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 22/07/2005 : 15:08

QUOTE (pcp160 @ 22/07/2005 : 11:53)

Nei, den høyeste modellen i 533-serien er 3,06. Denne er også den eneste i den serien som støtter hyperthreading.

Takk trodde forsjåvidt det var slik, men var ikke sikker, så da lærte jeg noe nytt også ;)

MoogA Skrevet 22/07/2005 : 15:12

sitter en celeron 2,4 i nå.tok en titt i bios og så at det ikke var stort man kunne gjøre. trur jeg bare skal ty til en sånn p4 3,2 jeg. merker vel stor forskjell vel? 

Tja, merker og merker... det spørs litt hva du driver med, og hva slags andre komponeter du har hvor mye du vil merke det i praksis. Men altså ja, feks en 3,2Ghz Prescott yter jo betydelig mye bedre enn den Celleron du har i dag, i alle sammenhenger.

Hva er hovedarbeidsoppgavene dine da, og hva har du av andre ting i maskinen?

Lenke til kommentar

Om du redigerer musikk vil du merke himmelvid forskjell. Både fordi du oppgraderer CPU og fordi du får mer minne. Har satt sammen et par PC´er til lydbruk, og når du har endel spor som skal mikses sammen, er det betydelig forskjell på 512MB og 1GB.

Siden en Prescott er kjent for å generere endel varme, ville jeg vurdert å legge noen hundrelapper i en god CPU-kjøler når du først er i gang. Min erfaring med musikere er at de er overfølsomme for unødvendig støy når de jobber på neste megahit...

R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...