andm Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Blant langt over tusen bilder fra ferien, var det et par bilder av dyr. Jeg tenkte jeg kunne legge dem ut her så allmennheten kan bedømme dem. Et bilde av ekorn (jeg er egentlig ikke sikker på hvilket dyr det er, men det ser ut som et ekorn) Et bilde av en frittgående påfugl. «Fanget» (av kameraet) i en park midt i selveste Praha. Enda et bilde av den samme påfuglen. Nok et bilde av den samme påfuglen. Hvilket av påfuglbildene er best, og hvorfor? Her og her finner du et bilde av påfugler, for de som ikke har fått nok. Jeg ønsker tilbakemeldinger på bildene. Kommenter gjerne utsnittet, for dette brukte jeg (gjerne altfor) kort tid på å ordne. Det er mye luft til rådighet på samtlige bilder. Lenke til kommentar
genser Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Kan starte med ekorn-bildet. Synes bildet var fint, men ingenting mer. Det er ingen form for dramatikk, og ikke noe som fanger blikket. Dette er vel og merke ikke noe som er nødvendig, da ekornet i seg selv er søtt, men bildet har altså ikke noe "ekstra". Konklusjon: Et ekorn-bilde som det sannsynligvis finnes tusenvis like av. Men søt er den Jeg har konkludert, men fortsetter litt videre. Du snakker om utsnitt, og jeg skimter såvidt noen ekornføtter i bakgrunnen. Er resten klippet bort? Hvordan ville bildet vært med flere ekorn der? Så påfugl-bildene. Her var jeg først bestemt på at bilde 1 eller 3 var best, men etter å ha sett nærmere tror jeg jeg utelukker bilde 3. Det er klart at her ser man den imponerende halen (vet det ikke er hale men det ordet passer best), men bakgrunnen er for kjedelig, påfuglen i seg selv ser liten ut og bildet er ikke like spennende som de to andre. Kanskje om utsnittet endres til å inneholde mindre enn det gjør nå at det blir bedre. Så er det påfugl-bildene 1 og 2. Felles for disse er at begge har fargerike bakgrunner, men stolene øverst på bildene irriterer meg. Dette er vel ingenting du kan gjøre med nå i ettertid. På bilde 1 ser vi at den ikke bare kan være en kompakt lite fugl, men også en høy og slank (mindre fet er vel bedre beskrivelse). Den har også et ansiktsuttrykk jeg liker godt. Bilde 2 viser at påfuglen også kan være kompakt og brautende, og den viser frem et imponerende blått bryst/hals. Man får også se mere til den delen av påfuglen som er svart/hvitt. Etter å ha sett mer på påfugl-bildene finner jeg ut at jeg ikke vil rangere dem. Alle er fine på sine måter. Og til slutt: Jeg er visst ikke så flink på å vite navnene på ulike deler av påfuglene. Lenke til kommentar
Superbra Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Må si meg litt enig med arehei, for bakgrunnen virker litt glemt i bildene. Motivene er fine de, men når bakgrunnen roter det såpass til så blir det litt vanskelig å bli skikkelig imponert. Skjønner deg godt hvis fuglen var på vei ett eller annet sted og du hadde dårlig med tid, men hvis den står der ofte vil jeg anbefale deg å tenke like mye bakgrunn som selve motivet. Helheten blir da mer enn dobbelt så bra. Tøff fugl forresten Neste gang får du et bilde med bra bakgrunn og halen (eller fjærene eller nå enn hva det heter) oppe. Da er den enda tøffere. Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg har dessverre ikke mer bildeinformasjon nede på ekornbildet, så føttene blir litt kappet av, ja. Det største problemet her var at minnekortet på kameraet var nesten fullt, så jeg fikk kun tatt to bilder av ekornet. Når det gjelder påfuglen, så var det vanskelig å ikke få med stolene. Jeg svirret rundt fuglene og tok mange bilder, men det var bare på dem jeg viser her hvor den poserte greit nok. Hvorfor måtte alle de stolene stå der? Tullete gjort ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå