drengen Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 jeg har nylig kjøpt meg pc nr 2 og da lurte jeg på om det går greit og bruke samme winxp cd som jeg har kjøpt til min maskin nr1 tenker å bruke begge maskinene. hvordan vil det da bli med aktiveringen på maskin 2? Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 I følge loven må en vel ha lisens til windows på hver enkelt pc men siden det er hjemmebruk så er det vel ikke så viktig anntar jeg så går vel under samme navn som den andre du har brukt. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Du får vel neppe aktivert den, siden du allerede har aktivert lisensen på en annen pc. Kjedelig å oppdage det ETTER å ha installert... Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 I følge loven må en vel ha lisens til windows på hver enkelt pc men siden det er hjemmebruk så er det vel ikke så viktig anntar jeg så går vel under samme navn som den andre du har brukt. Unnskyld? Dette går vel under piratvirksomhet (selv om det er samme bruker), og det er ikke så farlig siden det er til hjemmebruk? Du kan jo ringe Microsoft og høre om de er enige med deg... Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Joa er vel sant det. Men er hans eget produkt og ikke noe wares versjon og kanskje lommeboken ikke strekker seg til flere lisenser. Endret 22. juli 2005 av Chief_R-W Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Joa er vel sant det. Men er hans eget produkt og ikke noe wares versjon og kanskje lommeboken ikke strekker seg til flere lisenser. en " studentlisens " koster ikke så mye. som pmarius nevnte, aktivering på 2 maskiner blir uansett et problem. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Joa er vel sant det. Men er hans eget produkt og ikke noe wares versjon og kanskje lommeboken ikke strekker seg til flere lisenser. en " studentlisens " koster ikke så mye. som pmarius nevnte, aktivering på 2 maskiner blir uansett et problem. OEM er heller ikke så ille, og du trenger ikke kjøpe mer enn en mus til 59,- for å få det. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Kan ikke WinXP "aktiveres" flere ganger? Hvordan merker MS forskjellen om man 1) installerer først på PC-A, så på PC-B eller om man 2) installerer på PC-A, formaterer, installerer på PC-A igjen. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Kan ikke WinXP "aktiveres" flere ganger? Hvordan merker MS forskjellen om man 1) installerer først på PC-A, så på PC-B eller om man 2) installerer på PC-A, formaterer, installerer på PC-A igjen. punkt 2 går fint. punkt 2: les avsnittet om " hvordan fungerer MPA " på denne side: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878 Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Kan ikke WinXP "aktiveres" flere ganger? Hvordan merker MS forskjellen om man 1) installerer først på PC-A, så på PC-B eller om man 2) installerer på PC-A, formaterer, installerer på PC-A igjen. 1) De merker selvsagt ikke om du så INSTALLERER på tyve forskjellige PCer. Men derimot vil de fort merke om du installerer først på PC-A, så på PC-B, og så forsøker å AKTIVERE PC-B. Dette fordi; Når du aktiverte PC-A, så sendte du en liten fil til Microsoft, med opplysninger om hardware'n på PCen. Når du så forsøker å aktivere på PC-B, så vil Ms se at hardwareprofilen fra din tidligere aktivering ikke stemmer, og så nekte aktivering. 2) Dette går selvsagt fint, i og med at når du aktiverer på PC-A for annen gang, så vil Microsoft se at hardwareprofilen er den samme som ved 1. aktivering Endret 22. juli 2005 av pmarius Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Men hvis jeg har kjøpt WinXP (fullversjon, ikke OEM versjon) kan jeg ikke da installere først på PC A, for så å formatere og selge PC A uten operativsystem... Så kjøpe meg en ny PC (PC B) for så å installere samme WinXP på denne? Jeg vil jo ikke på noe tidspunkt ha installert min WinXP på mer enn én PC.... Jeg har fått med meg at WinXP OEM er bundet til maskinvaren...slik at man i prinsippet må kjøpe ny lisens om man bytter ut hovedkortet... Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg har fått med meg at WinXP OEM er bundet til maskinvaren...slik at man i prinsippet må kjøpe ny lisens om man bytter ut hovedkortet... OEM trenger ikke knyttes mot hovedkort. Du kan jo kjøpe den sammen med en mus Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Men hvis jeg har kjøpt WinXP (fullversjon, ikke OEM versjon) kan jeg ikke da installere først på PC A, for så å formatere og selge PC A uten operativsystem... Så kjøpe meg en ny PC (PC B) for så å installere samme WinXP på denne? Ja det går helt fint så klart, men du får da ikke uten videre aktivert den nye PCen. Men en telefon til Microsoft fikser den biffen, hvis du bare forklarer hvordan det ligger an. De er greie og hjelpsomme der, har ringt dem flere ganger selv. Poenget er at XP-versjonen ikke skal være installert på flere enn en pc. Hvilken pc dette er spiller ingen rolle. Grunnpoenget her er at: Så lenge XP er aktivert på EN bestemt maskin, så lar det seg ikke gjøre å aktivere på flere maskiner... Endret 22. juli 2005 av pmarius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå