nmr Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg vurderer å anskaffe et digitalt speilreflekskamera og har kommet til at det smarteste vil kanskje være en 350 d med Canon sin 17-85 USM som et godt allround-objektiv. Men så var jeg og tok i dette kameraet her forleden og falt ikke helt akkurat for grepet - var litt trangt/lite for høyrehånden. Men apparatet virket jo smart - kanskje bare en vanesak dette med grep. Har imidlertid begynt å se på D70 med kit-objektivet 18-70. Kameraet har jeg ikke hatt anledning til å holde i, men vurderer det som litt bedre plass/bedre grep, ligner vell litt på 300 sitt grep? Kamerahusene oppfatter jeg for å være nokså like - kanskje er 350 et hakk foran rent teknisk, og har bedre oppløsning, 8 mot 6 mp. Nå mener jo noen at dette betyr ikke så mye, men ved utsnitt av bilder vil det jo kunne bety en del. Objektivene oppfatter jeg som å være nokså like hva gjelder lysstyrke. Canon sin 17-85 går litt lengre opp (til 85 mot 70 hos Nikkor) og har jo IS. Prismessig kommer jeg ca 1200 kr billigere ut med D70S. Kanskje burde man vente på den virkelige oppfølgeren av gamle D70 - når kommer den? Takknemlig for tilbakemeldinger - skulle jo gjerne ha handlet snart. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Ikke for å komme med pekefingeren, men dette har blitt diskutert en god del her på forumet. Sjekk ut: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=436531 Personlig er jeg meget fornøyd med min nykjøpte D70 (med ny firmware som gjør den nærmest identisk med D70s) da jeg ikke var særlig imponert med grepet på 350D. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
digiMAX Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du er trygg uansett hvilket kamera du velger......det blir mer et valg av systemside. Som du vil se om du søker på lenker her inne har det vært mange og tildels lange diskusjoner om det ene kontra det andre. Enig er man neppe blitt. Titter du på tester som er avholdt så blir du neppe klokere av de.....marginale forskjeller. Så faktisk det beste rådet jeg har lest her inne i tidligere diskusjoner er ; ta turen til fotobutikken....kjenn på kameraene, prøv funksjonene og velg det du føler er det rette for deg. Feil kan du ikke ta ! ....du har masse fotoglede foran deg...enten du velger Nikon eller Canon... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Gjør som digiMAX sier du...stikk i butikken og kjøp det syns er best å holde i og som har det menysystemet du syns fungerer best for deg. Begge merkene har en lang rekke med tilleggsutstyr og godt utbygget support og vedlikeholdsapparat. Bildekvaliteten fra begge er god nok i massevis. Husk en liten ting; det er ikke kamera som tar bildene men fotografen...;-) Roger Lenke til kommentar
larskt Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Jeg kjøpte meg nylig d70 og er veldig godt fornøyd. Oppgraderte også firmwaren som visstnok skulle rette opp litt småting. Jeg gikk til butikken og testet begge. Grunnen til at jeg endte med d70 var at jeg syntes det var bedre å holde i og rett og slett var tyngre og "litt mer å ta i". (Men det går visst an å kjøpe et batterigrep til 350 som gjør det litt større å holde i). Men det kan jo sikkert være individuelt hva man liker best. 350 er jo sikkert mer hendig å ta med seg på tur og slikt. Hilsen lars Endret 23. juli 2005 av larskt Lenke til kommentar
Fready Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg er kjempefornøyd med mitt Canon EOS 350D. Lett å bruke og gir profesjonelle resultater. Hadde samme dilemma som deg, men gikk for Canon. Har ikke angret ett sekund! Grepet er en vanesak. Valgte canon pga. 8 mp og mer hendig størrelse. Mvh Fready Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg har også 350D og er rigtigt godt tilfreds. jeg fotograferer ofte under ganske skiftende og til tider dårlige lysforhold, og kunne godt tænke mig at det havde automatisk ISO værdi, så kameraet selv justerede op og ned efter de øvrige indstillinger. hvis f.eks man hen under aften går og kigger efter rådyr i skoven, og kongeørnen så pludselig kommer svævende ... som det er nu vil jeg have indstillet på høj iso, og lav lukketid - og dermed ikke få særligt godt skud på fugl i flugt (jeg ville måske kunne nå at justere lukktiden, men sjældent 2 forskelllige indstillinger). så havde det været rart hvis kamerat selv kunne justere ISO til lavest mulige efter lyset. Jeg har læst at Nikon har "auto ISO" så det er måske værd lige at undersøge. Det er nok også det eneste kritikpunkt jeg har - bortset fra, at teleoptik er alt for dyrt .... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg har også 350D og er rigtigt godt tilfreds. jeg fotograferer ofte under ganske skiftende og til tider dårlige lysforhold, og kunne godt tænke mig at det havde automatisk ISO værdi, så kameraet selv justerede op og ned efter de øvrige indstillinger. hvis f.eks man hen under aften går og kigger efter rådyr i skoven, og kongeørnen så pludselig kommer svævende ... som det er nu vil jeg have indstillet på høj iso, og lav lukketid - og dermed ikke få særligt godt skud på fugl i flugt (jeg ville måske kunne nå at justere lukktiden, men sjældent 2 forskelllige indstillinger). så havde det været rart hvis kamerat selv kunne justere ISO til lavest mulige efter lyset. Jeg har læst at Nikon har "auto ISO" så det er måske værd lige at undersøge. Det er nok også det eneste kritikpunkt jeg har - bortset fra, at teleoptik er alt for dyrt .... EOS 350D har vel også Auto ISO i basissonen , det har i allefall min 10D.... Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det har min også (op til 400 iso tror jeg) , men jeg ville gerne selv kunne vælge lukketiden samtidig ... og det kan (jeg) ikke (finde ud af)... lukketiden på auto bliver normalt for langsom til flyvende fugle idet autofunktionen vælger højere blænde. jeg ved ikke om nikons kan det ... men en skrev den havde autoiso, og det ville jeg blot lige nævne Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Som flere her sier, velg det kameraet du føler deg mest komfortabel med. Skal man sammenligne Canon 350D med 17-85 IS USM mot Nikon D70s med 18-70, så er Canon løsningen hakket vassere både på oppløsning og optisk kvalitet. Men forskjellene er så små for vanlige brukere, at om du ikke liker grepet på Canon, vil du bli mer fornøyd med Nikon. Nå kan du få tak i batterigrep til 350D for rett under tusenlappen, og da blir det bedre å holde. Et Canon 350D med 17-85 og batterigrep blir et par-tre tusen dyrere enn D70s med 18-70, men føler du deg komfortabel med det, så blir det en bedre pakkeløsning totalt sett. Prøv i butikken... og bestem deg ut i fra følelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå