co2 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Kom hjem fra ferien nå, og det første som møter meg er at alle PCene i huset mister internet. PCen min kjører nå plutseligt veldig tregt i oppstart, internetten virker ikke på noen av PCene. Alle er koblet til en switch, som er koblet til en router(rett navn?) Så jeg koblet til den bærbare rett til routeren og nå virker internetten her Trenger VIIIRKELIG hjelp her, dette har sjedd før og jeg fatter ingenting, endte med reinstallering sist gang Bruker Nod32 og Zonealarm.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Eneste jeg kan tenke meg er at det er flere programmer som står på autooppdatering. Og at disse programmene ikke har fått oppdateringene sine - og oppdaterer samtidig nå... Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Lynnedslag mens du var borte? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Er det mulig at firewallen stenger internetten for alle PCene på en eller annen måte? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Funker den bærbare fint når den er koblet til switchen? Ikke at jeg egentlig tror problemet er der siden det er datamaskinene som sliter, da men. Er maskinene brukt mens du var borte? Hva med virus/spyware? Sånt er jo typisk for den type feil du har nå. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Nå har jeg bare bærbare koblet til switchen, virker fint. F@EN I H*LVETTE om jeg må reinstallere igjen Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Nå har jeg bare bærbare koblet til switchen, virker fint. F@EN I H*LVETTE om jeg må reinstallere igjen I så fall har du vel ikke sikret PCene godt nok da, og da har du dessverre ikke noen å skylde på. OT: Hvorfor har jeg egentlig automatisk oppdatering av antivirus hver natt, det kommer jo aldri noe virus. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Ikke sikret godt nok? Er ikke Nod32, Zonealarm og Adaware godt nok? Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Ikke sikret godt nok? Er ikke Nod32, Zonealarm og Adaware godt nok? Nei, det mener jeg faktisk at det ikke er. Dersom sikkerheten din baserer seg på programvare som skal takle kjente problemer så er det ikke godt nok. Den eneste måten man noenlunde effektivt kan sikre en PC på er å skru av alt av tjenester som ikke behøves, og det prinsippet gjelder for alle OS. Antivirus kan ikke hindre ukjente virus. En brannmur jobber etter kjente regelsett. Ditto med Anti-SpyWare. Når alle PCene blir rammet og switchen tydeligvis virker så virker det som om det er PCene som har problemer, og i dette tilfellet virker det sannsynlig at det sikkerheten det har skortet på, på en eller annen måte. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Også tar vi den igjen alle sammen: BACKUP! Enten må du feilsøke hver enkelt av maskinene eller så blir det reinstallasjon av de. Prøv forresten å scanne de med MS antispyware dersom mulig. Endret 22. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Også tar vi den igjen alle sammen: BACKUP! Hvor så jeg følgende mon tro? Store gutter tar ikke backup, men de gråter ofte! Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 når man drar på ferie så bør man ikke ha på pc`en sin egentlig. uannsett, du trenger ikke å reinstallere alle isåfall. KAN hende at det er noe nettverkskort som har gått på noen av datamaskinene. det har vist seg mange ganger at når folk er på tur/ferie lenge, mens datamaskinene står på så er det noe som har gått galt når familien kommer hjem. hørt om det mange ganger selv. mesteparten av gangene der jeg har hørt om slike Internet problemer har det vært lyn nedslag like ved huset. eller som har slått ned. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg trakk ut alle ledninger før jeg dro, men broren min kom noen dager hjem før meg og har brukt PCen.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 ok. kanskje du må skylde på han da? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 ok. kanskje du må skylde på han da? I wonder.. Lenke til kommentar
Authority Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 hehe. En bror som får låne pc'en? Her har det nok vært diverse surfing på voken-sider (sjekk loggen), og disse er som regel infisert med spyware og trojaner. Jeg tipper det er det du har fått, siden du sier at laptopen fungerer fint mot internet når du kobler den til switchen. Her må du gjøre følgende: 1. last ned Microsoft Anti-Spyware fra microsoft sine sider 2. start maskinen i 'safe mode with networking' 3. Gå inn i task-manager og steng ned alle ukjente prosesser. (dersom du ikke vet hva en prosess gjør, google etter den). Vent en stund og se om noen av de uønskede prosessene dukker opp igjen. 4. Gå i Administrative tools->services og steng av alle unødvendige services 5. Når du er sikker på at du ikke har prosesser som er uønskede og de ikke dukker opp igjen, installer og oppdater microsoft anti-spyware. Skann maskinene din og fjern alt som dukker opp. Kjør også en oppdatert virus-skann. 6. Gå så inn på normalt vis og kjør virus og spyware skann på nytt. 7. Problem solved. (forhåpentligvis) Angående sikkerhet: 1. slå av alle services du ikke bruker, og bruk en firewall. 2. Sett up Automatic Updating av XP 3. Ha et antivirusprogramm (norton) som oppdaterer seg selv jevnlig, og som skanner kontinuerlig 4. Ha et antispywareprogramm (microsoft) som oppdaterer seg selv jevnlig og som skanner kontinuerlig 5. Kjør virus og spyware skann 1 gang i uka (schedule) Noe mer er det ikke å gjøre. Det hender det dukker opp hull og virus som klarer å installere seg fordi det ikke er laget motgift til det ennå, men de er veldig skjeldne, og du har uansett gjort ditt for å være beskyttet. Og for all del: utdann alle som skal bruke systemet ditt til å ALDRI svare ja til NOE som dukker opp på en web-side de ikke stoler 100% på, og heller aldri legge igjen e-post adressen sin noen steder. I tillegg bør du gi klar beskjed om at å installere programmer på din PC er forbudt for andre enn deg selv. Lykke til! Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Har du prøvd å restarte routeren? Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Har du prøvd å restarte routeren? Det fungerer med den bærbare, så routingen (routeren) er nok i orden. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Har du prøvd å restarte routeren? Det fungerer med den bærbare, så routingen (routeren) er nok i orden. Det høres kanskje rart ut, men det er kan være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 men hvis da denne broren hans har vært inne på snuskesider så skal jo ikke dette gå utover de andre datamaskinene i nettverket deres. om han da ikke har brukt alle datamaskinene da så klart. som en sier her: skan maskinene for virus, og spyware. kommer noe til å finne endel. vet hvordan brødre kan være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå