Gå til innhold

Hva for jobber kan man ha i forsvaret?

Havcard

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta meg jobb i forsvaret etter vidergående skole, men hva slags jobber kan man få? Kan man ha "vanlige" jobber der? Sånn som mekaniker, elektoingeniør, kokk og mye mer? Og om nødvengig, kan man utdanne seg der til det? Jeg har ikke planer om å bli kaptein og general, bare tjene til livets opphold...

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken linje går du? Du kan ha vanlige jobber, men forsvaret vil trolig ha folk med utdanning til dette, så fremst du ikke tar lærlingtiden din i forsvaret. Selv er jeg ferdig med 2 år på Salg og service, og skal nå jobbe som vekterlærling i forsvaret. Har i tillegg en del venner som skal jobbe som kontorlærling og kokkelærling, men det kommer helt ann på hvilken studierettningslinje du har valgt.

Oversikten finner du her: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/larling/fag/

Du kan sikkert verve deg for å jobbe i forsvaret, men da tror jeg du må ha fullført 1. gangstjeneste før du kan begynne å søke eventuell jobb i forsvaret. Jeg tar 1. gangstjenesten i lag med lærlingtiden min.

Hvis du har bestått allmenn påbygging etter VGS kan du søke deg inn på befalskolen. La merke til at du ikke vil bli noe stort som Fenrik, Kaptein osv, men det tar kun 1 år å bli Sersjant såvidt jeg vet, og de ligger på en ganske brukbar lønn. Men som sagt, du MÅ ikke ha lederutdanning for å jobbe i forsvaret.

Mer om lederutdanning i forsvaret: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/

Hvis det er noe mer du lurer på, så spør :)

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Joda, kan sikkert stemme. Men jeg såg liksom ingenting om det på linken til Thomas, og lurer derfor på om det ikke er mulig å søke jobb/utdanning i forsvaret.

Jeg vet ellers lite om hva jeg snakker om, så kansje det ikke har noe mening :p

Lenke til kommentar
Noen som er lærlinger i forsvaret? ;)

Hvordan er det? Krevende, spennede,kjedelig, hardt? :hmm:

Er for øyeblikket på Madla i Sjøforsvaret. Begynner på læretiden om 6 uker, men så langt er det rett og slett grusomt å være her. Kjedelig, mye stress.

Lenke til kommentar

Mekanikere trenger de en del av virket det som da jeg var inne. Skjer jo jevnt og trutt at et eller annet kjøretøy fjusker(eller at man velter en beltevogn til en verdi av 25mill :blush: ). Elektrikere av forskjellige slag trenges også når diverse elektroniske duppedingser må fikses.

Husket flere da jeg leste innlegget ditt, men av en eller annen merkelig grunnn så husker jeg ikke flere nå. Skal redigere innlegget hvis jeg kommer på flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...