Gå til innhold

Info. om Asus S5A (vs. Dell Latitude X1)

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har planar om å kjøpe ein lett berbar før eg dreg til Trinidad for eit studieopphald.

I utgangspunktet hadde eg bestemt meg for ein iBook eller Powerbook - men er vel komt fram til at desse blir for tunge (har lånt ein iBook ei stund).

Dei eigenskapane eg er på jakt etter er desse:

1. Lett og kompakt (ikkje mindre enn 12" skjerm)

2. Fri for støy ved lett til moderat bruk (kjempeviktig!)

3. God batterikapasitet

Eg er klar over at ein må inngå kompromiss her :-)

Har sett på Dell Latitude X1 og Asus S5A (såg òg på Asus W5A som komplett i går hadde til 12000, men i dag kostar den 15000...).

Eg heller mot å kjøpe S5A'en, då den ser ut til å ha betre batteritid, ser ut til å vere kjappare og lettare kan oppgraderast (?). Lurer òg litt på om WXGA kanskje blir litt smått på X1 sin tolvtommer.

Så, har prøvd å søke her på forumet, men finn ikkje mykje informasjon om S5A - eg finn ein del om X1 og W5A - er det ingen som kan seie noko om S5A - spesielt om støy og kvalitet på skjerm?

Vel, det vart litt langt dette - håpar nokon gidd å svare likevel :-)

Edit: Eg gløymde ein ting, finnast det ander maskiner eg bør sjå på?

Endret av vdlira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en kjempetråd om s5a på forumet, men da er den omtalt som S5200. Bare å søke så hopper den nok opp. Er forsåvidt en kjempemaskin, men i det siste har viften begynt å bråke litt (maskina er snart 10mnd skulle jeg tro).

Simen

Lenke til kommentar

Ah, takk! Skal søke opp den tråden. Litt engsteleg for at den skal begynne å bråke etter ei stund (har sett det på andre Centrino-baserte maskiner). Er det noko å gjere med dette? (t.d. opne og tømme for evt. støv, ny kjølepasta osb..)

A.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg. Valget sto mellom X1, S5 og TravelMate 3002.

Det er to problemer med S5 slik jeg ser det. I motsetning til deg setter jeg pris på widescreen hos ultraportable. Ved å ha en bredere skjerm får man plass til et større tastatur. Det andre problemet er minne. X1 kan man konfigurere selv. S5 får man slik som den er. Litt dumt at man får maskina med 2x256mb minne slik at man må ta ut en av brikkene for å få plass til en større. Dette er selvsagt ikke noe problem hvis 512mb minne er det man trenger/ønsker seg.

Dell X1 har ingen vifte. Da er det naturlignok begrenset hvor mye lyd den gir ifra seg. Hvordan S5 er aner jeg ikke. Når det kommer til batterikapasitet skjønner jeg ikke helt hvor du har fått tak i tall som tyder på at S5 er bedre? Jeg antar de to maskinene er omtrent helt like når det kommer til batteri. Ser ikke bortifra at X1 holder litt lengre da cpu'n er noe lavere klokket og er i enda større grad laget med tanke på lavt strømforbruk. Hvilken maskin som er kjappest vet jeg heller ikke. Men så vidt jeg vet har X1 nyere chipset og raskere minne. Cpuen er dog noe tregere iallefall når det kommer til klokkefrekvens. På en annen side ville jeg ikke tatt det med i betrakningen. Jeg er temmelig overbevist om at du ikke vil komme borti arbeidsoppgaver du ikke får løst med X1, men som S5 løser. Jeg vil anta maskinene er likeverdige. Jeg er faktisk overrasket over hvor mye X1 takler når det gjelder "kraft".

Problemene til X1 er derimot at den blir varm. S5 med vifte vil sannsynligvis ikke bli så varm. Jeg valgte X1 fordi jeg vil heller at den skal bli varm enn bråke. Nå som jeg skriver dette står maskina på et bord, da merker man ikke at den er varm på undersiden. Liker du derimot å ha maskina i fanget (noe man strengt tatt ikke bør hvis man er hannkjønn) vil jeg ikke anbefale X1. De gangene jeg har hatt den i fanget har jeg lagt min "slipcase" (bæreveske) imellom. Det funker forsåvidt. Jeg synes du bør velge X1 hvis du ønsker den minste og mest stillegående maskina. Så synes jeg du bør velge S5 hvis du ønsker det rimeligste alternativet. Så ville jeg også tatt en titt på Acer TravelMate 3002. Den vil være noe dyrere enn S5, men den er sannsynligvis den raskeste av de 3 maskinene.

Lenke til kommentar

Takkar for nyttig innspel!

Hm, eg trudde S5A og X1 kosta omtrent det samme eg? (dvs. 12000,-). Fann ikkje S5A i hardware.no sin prisguide (fann heller ikkje den tråden som Simen refererte til).

S5A har oppgitt batteritid (med 4400MAh-standardbatteri) til opptil 5,5 timar - reknar med at dette held rundt fire timar i praksis, korleis er X1 i forhold (2,5 timar?).

Korleis er skjermen på X1, klar og fin? Er litt redd for at pikslane blir for små med WXGA på ein tolvtommar, men eg tenkte ikkje på at tastaturet kanskje får meir plass grunna breiare skjerm.

Når det gjeld ytelse rekna eg berre med at X1 sin ULW-prosessor på 1,1 GHz var litt seinare enn ein vanleg Pentium-M 1,6 GHz, samt at 1,8"-disken i X1 er seinare enn ein standard 2,5"-disk.

Vel, eg blir sikkert nøgd uansett..

Lenke til kommentar

Jeg får bare ~3,5 timer på det store batteriet jeg. Ved full hastighet og full vifte har pcn min vært oppe i 90 grader (målt inni et sted, aner ikke hvor) Vanligvis ligger den rundt 55 når cpu er klokket ned til 600 mhz. 55 grader er også terskelen for at vifta skal skru seg på.

Det skal nevnes at jeg kjører linux (knirkefritt) på maskina, men det skal/burde ikke ha noe særlig invirkning på batteritiden.

Glem forresten ikke å se på IBM sin X-serie. Du får den veldig billig på www.laptop.dk, uten at jeg har noe erfaring fra den butikken. X-serien til IBM er egentlig maskina du vil ha når det er snakk om små maskiner som tåler ALT og har veldig lang batteritid.

Mvh

Simen

Lenke til kommentar

Pikslene er ikke for små (for meg iallefall). Jeg synes den er ganske god. Tipper det ikke er særlig forskjell mellom X1 og S5 på området.

Ser du i testen til hardware.no ser du hvor lang tid batteriet varer hos X1:

"Batterilevetiden er intet mindre enn imponerende. Ved bruk av det største batteriet holder maskinen det gående i hele 5,5 timer! Det er faktisk mer enn én time mer enn Fujitsu Siemens P7010, og hele 3,5 timer mer enn Zepto SL120. Det mindre batteriet klarer litt mindre enn tre timer, noe som er bra da den totale vekten er på lave 1,14 kg."

Hos cnet.com ser du at X1 har lengre batterilevetid enn IBMs X40. X40 har igjen lengre levetid enn X41. Det er ikke snakk om mye, men X1 virker til å ha den lengst batterilevetiden av de aktuelle maskinene.

Jeg tror allikevel at hvis du konfigurer X1 med blant annet to batterier og 512mb minne. Pluss bærevekse? (jeg anbefaler "slipcase" hvis du skal ha noe smått) Asus sin har vel muligens med bæreveske i prisen? Så vil du finne X1 noe dyrere enn S5. Da må du nesten selv vurdere om det er verdt prisen.

X1 er en anelse mindre (ikke mye å snakke om). X1 vil sannsynligvis være varmere (den blir iallefall temmelig varm). S5 vil bråke mer. X1 vil koste mer. Når det kommer til ytelse vil jeg tro de er svært like. Iallefall til Office og den slags. Når det gjelder ultraportable er det vel uansett begrenset hvor mye tungt du skal kjøre. Hvis du har sett i "X1-tråden" finnes det de som har spilt GTA på den. Selv spiller jeg Pro Cycling Manager. Det funker glimrende med lave grafikkinnstillinger. Vil som sagt tro det er noenlunde likt med S5. De er forskjellige når det gjelder skjermstr. og da sannsynligvis også når det gjelder tastaturstr. Når det gjelder bygning er X1 meget solid. Jeg vil anta S5 er tilsvarende. Håper du begynner å få en del informasjon nå. Slik at beslutningen vil være enklere å ta.

Lenke til kommentar

Asus S5A er en oppgradert versjon av S5N. Det som er oppgradert er brikkesettet som nå er 915gm (samme som W5A) og prosessoren som nå har 533 MHz busshastighet.

Som vanlig med de fleste ultraportable til Asus følger det med trådløs mus, to batterier (det minste og det mellomste), en veske, og et tynt omslag. Det er også mulig at det følger med en minnepenn.

S5N støyer ihvertfall ikke noe særlig med Celeron prosessor, og jeg antar at den er enda roligere med Pentium M. Det er en meget fin maskin, men den har en tendens til å bli slitt på overflaten slik at det blir glattere og mer skinnende på noen få områder ved der man har håndleddene. Dette dukker opp etter mye bruk over forholdsvis lang tid.

Har også lagt til S5A i prisguiden: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=35426

Lenke til kommentar

Beklager at jeg bomma på chipsetet. Den S5'n jeg så på hadde eldre chipset. Jeg vet ikke helt hvorfor. Trodde det var siste versjon. Uansett tror jeg du blir fornøyd med S5, X1 eller TravelMate'n. Hvis det er slik at X1 er den tregeste (noe ting kan tyde på) får du iallefall veldig mye effekt på de to andre med tanke på at det er ultraportable maskiner.

Lenke til kommentar

Eg har hatt Dell x1 i 2 månadar no ca.

Den har vore med meg over alt!

Utrulig digg med lita maskin når ein er ein del på farten.

Eg angrar ikkje 1 sekund på at eg kjøpte dell maskina. Eg kjøpte den med 256 ram og satte inn 1 gb ram sjløv, det var ganske enkelt, sparte 2000 kr der. Ram av Dell er dyrt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...