Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg har 350 og opplever at jeg noen ganger får bilder som ikke er i fokus selv om fokuspuntene lyser rødt, og noen ganger når jeg skal vise dem på monitoren hjemme så kan alle fokuspuntene være svarte selv om bildet ellers er i fokus, så her vil jeg ha litt hjelp da min fotokunnskap og spesielt digitale apparater er rimelig blasse :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Valhall.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med at fokuspunktene er svarte når du viser bildene på skjermen. Men problemet med bilder ute av fouks kan skyldes flere ting. Det ene er at noen objektiver ikke alltid treffer på fokusen. Dette gjelder særlig billige objektiver. Ellers er det jo alltid en mulighet for bevegelsesuskarphet, hvis det er litt lite lys.

 

Men du må gi litt mer informasjon for at man bedre skal kunne svare. Sjekk lukkertiden på bilder som har blitt uskarpe, for å se om den er for lang i forhold til hva man normalt klarer å hånholde. Fortell oss hva slags objektiv du bruker, og om det er spesielle tilfeller der bildene blir uskarpe. Er det noen felles trekk?

 

Vennlig hilsen

Erik

Lenke til kommentar

Får prøve meg jeg. Er objektivet satt til AF? :dontgetit: Hvilet objektiv har du? Har hørt at noen objekt har feil fokus. (Tror det kalles bak fokus) Kan jo kansje legge ut bilder med feil fokus, med info om hvilket fokus punkt du har brukt.

 

Ikke så mye hjelp kansje, men det er en start. ;)

 

Mvh Prod

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Når jeg sier at jeg kun har svarte fokuspunkter noe som ikke skjer ofte, men det skjer fra til til annen, dette kan kun sjekkes i medfølgende programvare til 350n som feks Zoombrowser EX. Noen bilder kan være i fokus mens andre igjen ikke er det, og da er det snakk om dårlig lys.

 

Objektivet jeg bruker er Canons 17-85 IS, og ja det er satt til AF, og dette er vel knapt et objetiv som kan kalles billig? hadde samme erfaring med kitlinsa. Mulig jeg er paraonid men jeg synes at disse problememe har blitt større etter at jeg oppgradererte til nyeste firmware

Endret av Vallhall
Lenke til kommentar
Noen bilder kan være i fokus mens andre igjen ikke er det, og da er det snakk om dårlig lys.

Her er litt info om hvordan selv utføre en fokustest:

http://www.photo.net/learn/focustest/

ved hjelp av denne:

http://www.photo.net/learn/focustest/scale45.jpg

 

Sikker på at det ikke er bevegelses-uskarphet du har på bildene dine?

Hvis du har dårlig lys så må kameraet kompensere for dette med maks blender og lengre lukkertid, da er det fort å fange opp bevegelser både fra deg selv og det/de du tar bilde av og dette igjen vil gi bilder med tilsynelatende dårlig fokus.

 

IS-funksjonen på objektivet skal hjelpe til med dette, men denne har også sine begrensninger. Knappen AF/MF bør stå på AF og prøv både med og uten IS og se om det er noen forskjell.

Lenke til kommentar

i fortsættelse af ovenstående, så bør lukketiden normalt være 1-1½ gange brændviddet uden brug af IS (incl. cropfaktor, så er det på din ved fuld tele 1/135-180 del sekund)

 

med IS kan du så bruge noget langsommere lukketid - jeg tror de plejer at sige to trin.

 

Så hvis du har sat den på auto, og lyset har været lidt dårligt kan det godt være bevægelsesuskarphed.

 

Blot hvis ikke du vidste ovenstående.

Lenke til kommentar

Angående dette med at focus-punktene dine er svarte, så har følgende erfaring.

Bilder som er tatt med manuell-focus, får kun svarte focus-punkter.

 

Sikker på at du har god kontakt mellom objektivet og kamerahuset?

Du nevnte at du har oppgradert firmware, prøv det en gang til.

Jeg fikk nemmelig en liten bug første gang jeg tok en firmware upgrade. Auto-off på kameraet virket ikke. Det merket jeg etter å ha trasket en times tur i marka, for å komme frem til en innsjø som jeg skulle ta bilde av, men neida, jeg hadde glemt å skru av kameraet. (det sto til at det skulle skru seg av etter 2 min)

Men, en ny oppgradering fikk bort dette problemet.

 

arnstein

Lenke til kommentar

Vil bare opplyse om at alle bildene mine er tatt på 17mm, og jeg er også sikker på at jeg ikke har tatt bilder med manuell fokus. Angående firmwareoppgradering,så ble dette gjort hos en Canon forhandler 50 mil unna der jeg bor. Får vel skaffe meg kortleser å gjøre dette selv

Lenke til kommentar

Hei

HAr cannon eos 350d selv. Var på ferie i Italia. Så merket jeg at autofokusen var veldig treig. Det viste seg at jeg hadde låst autofocusen til et av de sju punktene. JEg gikk inn i kamera menyen og valgte slett instillinger. Da virket autofocusen mye bedre igjen kansje det samme har skjedd med deg?

 

Mvh

 

Pc Lynet

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å låse fokuspunktet og la fokuspunktene velge selv, men synes det er best å låse fokuspunktet til det mitterste, noe jeg nesten alltid bruker, vil også bare si at når bildene blir uskarpe så dreier det seg om bilder med den høyeste oppløsningen til 350

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...