O_D_D Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Kjørte i mellom finland på vei til Kirkenes i Finnmark. noe som jeg lurte litt på var den rare veimerkingen de har i finland,noen ganger var den gul som her hjemme og andre ganger var den hvit,og andre ganger var det både hvit og gul samtidig,og det byttet på hvilken side den var hvit og hvilken den var gul på. noen som vet hva dette betyr,det var sånn på landeveien også,så det var ingen 2 felts kjørebane,kun en fil i vær retning,så det hadde ikke noe med det å gjøre hadde vært greit å vite siden det blir en del kjøring oppover der fremmover. så også noen ganger at stipen langs veiskulderen byttet på å være gul og hvit legger ved et bilde som dere kan se det på Endret 21. juli 2005 av O_D_D Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det er vel kanskje slik at motgående trafikk (gul linje) ikke har lov til å krysse siden det er gul sperrelinje. Den andre trafikken har hite og korte striper, noe som gjør at en kan krysse kjørebanen ved en forbikjøring.. Sånn tolket jeg det... Lenke til kommentar
garih Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kjørte i mellom finland på vei til Kirkenes i Finnmark.noe som jeg lurte litt på var den rare veimerkingen de har i finland,noen ganger var den gul som her hjemme og andre ganger var den hvit,og andre ganger var det både hvit og gul samtidig,og det byttet på hvilken side den var hvit og hvilken den var gul på. noen som vet hva dette betyr,det var sånn på landeveien også,så det var ingen 2 felts kjørebane,kun en fil i vær retning,så det hadde ikke noe med det å gjøre hadde vært greit å vite siden det blir en del kjøring oppover der fremmover. så også noen ganger at stipen langs veiskulderen byttet på å være gul og hvit legger ved et bilde som dere kan se det på 4537562[/snapback] Lenke til kommentar
garih Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kjørte i mellom finland på vei til Kirkenes i Finnmark.noe som jeg lurte litt på var den rare veimerkingen de har i finland,noen ganger var den gul som her hjemme og andre ganger var den hvit,og andre ganger var det både hvit og gul samtidig,og det byttet på hvilken side den var hvit og hvilken den var gul på. noen som vet hva dette betyr,det var sånn på landeveien også,så det var ingen 2 felts kjørebane,kun en fil i vær retning,så det hadde ikke noe med det å gjøre hadde vært greit å vite siden det blir en del kjøring oppover der fremmover. så også noen ganger at stipen langs veiskulderen byttet på å være gul og hvit legger ved et bilde som dere kan se det på 4537562[/snapback] Hei på deg! Det du så i Finland er som følger: De bruker GUL varsel og sperrelinje, og HVIT kjørefeltlinje. Derfor kan det oppleves som noe forvirrende når disse fargene brukes i kombinerte linjer; varsel/ kjørefelt, samt sperre/ kjørefeltlinjer. Det vil alltid være GULE linjer der det er kombinasjon; varsel/sperrelinjer eller sperre/varsellinjer, rene varsellinjer og rene sperrelinjer. Og det vil derfor bare være HVIT farge når det kun er kjørefeltlinje og ikke kombinertlinje. Dette systemet ble innført i tidsrommet 1987-1988. I Argentina brukes tilsvarende system som i Finland Angående HVITE og GULE kantlinjer som du beskrev, har jeg ennå ikke funnet noe svar på. Håper at du er fornøyd med svaret, selv om det kommer sent. Mvh; Geir Arild Hustad Lenke til kommentar
garih Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kjørte i mellom finland på vei til Kirkenes i Finnmark.noe som jeg lurte litt på var den rare veimerkingen de har i finland,noen ganger var den gul som her hjemme og andre ganger var den hvit,og andre ganger var det både hvit og gul samtidig,og det byttet på hvilken side den var hvit og hvilken den var gul på. noen som vet hva dette betyr,det var sånn på landeveien også,så det var ingen 2 felts kjørebane,kun en fil i vær retning,så det hadde ikke noe med det å gjøre hadde vært greit å vite siden det blir en del kjøring oppover der fremmover. så også noen ganger at stipen langs veiskulderen byttet på å være gul og hvit legger ved et bilde som dere kan se det på 4537562[/snapback] Hei på deg! Det du så i Finland er som følger: De bruker GUL varsel og sperrelinje, og HVIT kjørefeltlinje. Derfor kan det oppleves som noe forvirrende når disse fargene brukes i kombinerte linjer; varsel/ kjørefelt, samt sperre/ kjørefeltlinjer. Det vil alltid være GULE linjer der det er kombinasjon; varsel/sperrelinjer eller sperre/varsellinjer, rene varsellinjer og rene sperrelinjer. Og det vil derfor bare være HVIT farge når det kun er kjørefeltlinje og ikke kombinertlinje. Dette systemet ble innført i tidsrommet 1987-1988. I Argentina brukes tilsvarende system som i Finland Angående HVITE og GULE kantlinjer som du beskrev, har jeg ennå ikke funnet noe svar på. Håper at du er fornøyd med svaret, selv om det kommer sent. Mvh; Geir Arild Hustad 6172730[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå