Gå til innhold

Hvordan kan jeg innstallere ting&tang i D:?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg innstallere ting&tang i D:? I noe prgrammer får jeg ikke velge hvilken partisjon.. Eks MSN.. hvordan? Kan noen komme med guide/tips hvis det går å innstallere i D: isteden C:

MVH Fox

Endret av fox88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs om ikke Bill har bestemt at "Sånn er det bare". Ganske irriterende når C:\ et stapp full...

EDIT:

Det spørs om ikke MSN Messenger integreres med Windows messenger som er en del av Windows..

Endret av aron
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg innstallere ting&tang i D:? I noe prgrammer får jeg ikke velge hvilken partisjon.. Eks MSN.. hvordan? Kan noen komme med guide/tips hvis det går å innstallere i D: isteden C:

Må ikke komme med sånne problemstillinger, dette fikk meg til å lure på om jeg klarer å få kopiert innholdet i C:\Program Files over på rot på en ny partisjon, og så mounte opp denne som C:\Program Files. I så fall ligger programfilene på en egen partisjon, men fremdeles som en del av C:\Program Files, slik at alle registry-keys fremdeles er gyldige. Dette må vel settes på lista over ting jeg må prøve ut.

Lenke til kommentar
Hater Bill Gates og windows ass!! og en del programmer.. kan ikke velge hvilken partisjon :wallbash: ikke bare msn men også andre, eks bit torrent.

Det er vel ikke noe lettere å bestemme hvor programmer skal installeres på Linux, snarere tvert i mot. Mitt inntrykk (jeg er sjelden borti Linux) er at man oftere kan velge hvor ting skal installeres på Windows enn på Linux, og enkelte ser det på som en svakhet at man kan velge hvor programmene skal installeres (og jeg er villig til å være enig av sikkerhetsmessige grunner).

Lenke til kommentar

Du kan gå inn på regedit og forandre denne verdien:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version\ProgramFilesDir

Type: REG_SZ

Value: C:\Program Files

Sett inn D:\Program Files (eller annen katalig du ønsker) og de fleste applikasjoner vil installeres der.

Lenke til kommentar

Sett inn D:\Program Files (eller annen katalig du ønsker) og de fleste applikasjoner vil installeres der.

Tenkte jeg skulle prøve dette selv, men hos meg finnes ikke denne registeroppføringen. Kommer til: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version, men her er det ingenting som heter: ProgramFilesDir.

Er det bare hos meg det er sånn eller?

Lenke til kommentar

Greit nok, men dersom du har programmer som allerede er installert, og som bruker path av typen %ProgramFiles%\Etterllerannet\fil.dll i regsteret, så mistenker jeg at de vil slutte å fungere, dessverre. Hvor mange programmene det er snakk om vet jeg ikke. Av tilsvarende grunn er det heller ikke bare å flytte alle filene i C:\Program Files til ny lokasjon. Akkurat dette kunne Microsoft gjerne gjort litt mer strømlinjeformet i Longhorn.

Lenke til kommentar
Greit nok, men dersom du har programmer som allerede er installert, og som bruker path av typen %ProgramFiles%\Etterllerannet\fil.dll i regsteret, så mistenker jeg at de vil slutte å fungere, dessverre. Hvor mange programmene det er snakk om vet jeg ikke. Av tilsvarende grunn er det heller ikke bare å flytte alle filene i C:\Program Files til ny lokasjon. Akkurat dette kunne Microsoft gjerne gjort litt mer strømlinjeformet i Longhorn.

Ja, flytting av installerte programmer er ingen spøk. Da er det bedre å avinstallere og legge dem inn på nytt.

Fikk invitasjon om å teste Longhorn her om dagen, så neste helg starter forhåpentlig en ny og interessant Beta periode;-)

Lenke til kommentar
Og jeg har ikke tid til å teste Longhorn. :hrm:

Vista heter det visst fra i dag :roll:

Det er visst forresten ikke så veldig lurt å forandre ProgramFilesDir i registry. OE har en tendens til å ikke virke etterpå fant jeg ut da jeg prøvde det, og fant også endel skrevet om det på noen news grupper.

Lenke til kommentar

MVH Fox

Når du skal innstallere et program får du se adresselinja for hvor på dataen det du innstallerer vil bli plassert... Den linja vil du se alltid starter me C:... det eneste du gjør er bare og skrive om C til D.. så skulle det funke fint! ;):thumbup:

Virker ihvertfall supert for meg... ;)

Lenke til kommentar
Når du skal innstallere et program får du se adresselinja for hvor på dataen det du innstallerer vil bli plassert... Den linja vil du se alltid starter me C:... det eneste du gjør er bare og skrive om C til D.. så skulle det funke fint!

Det er heller ikke det som er problemet, det som er påpekt i tråden er at du ikke alltid har denne valgmuligheten.

Lenke til kommentar
Må ikke komme med sånne problemstillinger, dette fikk meg til å lure på om jeg klarer å få kopiert innholdet i C:\Program Files over på rot på en ny partisjon, og så mounte opp denne som C:\Program Files. I så fall ligger programfilene på en egen partisjon, men fremdeles som en del av C:\Program Files, slik at alle registry-keys fremdeles er gyldige. Dette må vel settes på lista over ting jeg må prøve ut.

YES! Det funka :)

Lenke til kommentar

hei. det var vel riktig den fremgangsmåten som Mythos ga for å endre hvor man vil installere programmer i Windows, men saker er den at når man skal gjøre det må man trykke på current version. blir noe sånn som dette:

HKEY_Local_Machine->Software->Microsoft->Windows. når du trykker på krysset ved Windows vil du jo få opp undermapper der. den under mappen du skal trykke på heter CurrentVersion. da vil du få opp endel som omhandler hvor man vil installere programmer.

denne nøkklen du skal dobbelklikke på heter ProgramFilesDir. så når du har åpna denne visker du ut C og skriver D istede. da vil programmer automatisk bli installert på D:\Program Files. det jeg er litt usikker på er om du også må endre banen til Common Files samtidig. Common Files er Fellesfiler. det er noen programmer som legger inn fellesfiler når man installerer programmet. det er slik at disse felles filene ikke bør slettes, da dette KAN gå utover Windows. (iallefall det, det står :p)

like greit å endre CommonFilesDir fra C til D også. da har man alt klart liksom :)

når det er gjort TROR jeg at også MSN skal bli installert på D: fra nå av.

men det er ikke sikkert. jeg har selv kjørt mest Dualboot i det siste. Windows 2000 Pro og Windows XP. på noen programmer som jeg skulle installere i XP så stod det allikevel at C: var standard, selv om Windows XP var installert på D: dette måtte jeg endre når jeg installerte de aktuelle programmene. fra C: til D:

siden at jeg ikke gadd stresset med å gå inni registret når jeg skulle installere Software så gjorde jeg det heller når jeg installerte de aktuelle programmene.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...