Gå til innhold

Råkopiering av disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Og forresten, selv om jeg ikke tviler på at Ghost er bra, hvis jeg skal lage en ghost fil for en partisjon på 30GB, må jeg nesten ha en partisjon på en disk bare for å oppbevare den. Det er kanskje litt dumt i såfall.



Saken er at man trenger ikke en systempartisjon på 30GB. Det holder med 4 - 10GB, og så har man en Data partisjon til å legge alt annet på. Men siden Ghost partisjonen må være FAT, så blir det jo til at man har en egen partisjon til dette, holder med 10 - 15GB for å lagre et par image filer. Du bør jo tenke på dette nå, så blir det ikke så mye problemer neste gang. Ghost er definitivt verd pengene. Ikke bare for å kunne bytte disk, men for å ha en backup.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-31 17:26, blanc skrev:

Vil du ha en optimal løsning kan du jo bare kjøpe en RAID-kontroller og sette dem i RAID1


 

Som du kan se i signaturen, har jeg AT7 hovedkort som har RAID kontroller, men jeg bestemte meg likevel å ikke sette opp disker i raid siden jeg ikke alltid vil ønske backup av absolutt alt, men bare det jeg vurderer for viktig. Det går fort å fylle opp med musikk og filmer liksom og da vil jeg slutte å ha backup av systemet.

Lenke til kommentar

Eh, nå diskuterer dere litt mye hypotetiske ting kontra det jeg lurer på. Uansett, jeg fikk ikke kopiert OS over på annen partisjon, så jeg nøyer meg foreløpig med en ny installasjon.

 

Det hele ble forårsaket av at backup disken ikke ville starte selv om alt var der. I PMagic så det litt rart ut med datapartisjon sett som "Active", siden jeg går ut fra at det er syspartisjon som skal være den aktive. Dette fikk jeg ikke fikset men ville beholde den installasjonen av OS ved å kopiere den over på annen disk. Dette viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Eh?, nå må ikke Ghost blandes med filsystem her.

Den er ikke låst på filsystem.

Bruker den på ext3 partisjonen på brannmuren min uten problem. Så FAT eller NTFS eller hvasomhelst funker fint med Ghost.

 

Men, selvsagt, hvis du ikke skal ha "systemet", bare filer, tar du ikke vare på hele dritten med Ghost eller DriveImage.

 

Gjør som Dan sier, kopier "mappa" du skal ha, lag et lite script evt, sånn at du bare dobbelklikker, ellet du legger scriptet i "Scheduled Tasks"

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Men hva med gratis/shareware? Jeg er ute etter å flytte over XP og Linux fra to gamle disker over til to partisjoner på en ny en. Dette er en operasjon jeg skal gjøre EN gang. Da blir det litt sykt å bruke 700+ kroner på et program. Finnes det noen OSS programmer som gjør samme nytten? Noen som du kan bruke en eller to ganger på shareware-lisens?

 

Vet det kan bli røft å samle XP og Linux -installasjonene på en disk. Men om jeg ivertfall får flytta min exremt "tweak"'ede XP over, så kan jeg alltids reinstallere Linux'en (og bare flytte over "home").

 

Mvh.

SvUpP

Lenke til kommentar

Både Ghost og DirveImage gjør jobben raskt og elegant. Men Powerquest har også et program som heter DriveCopy......navnet sier seg selv ;) Du finner helt sikkert en trial "der ute".

 

Men Xcopy /S /H /K burde funke det. Men du må kjøre Xcopy fra en disk som ikke det kopieres fra!

 

En annen ting, du har jo Raid på HK ditt. Hvis du har en "identisk" disk, så kunne du jo ha speilet denne der?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...