Gå til innhold

Råkopiering av disk


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Finnes det noe måte å starte maskinen uten Windows men ha tilgang til alle disker og kopiere rått fra en partisjon på en disk til en annen på en annen disk?

 

Altså, saken er følgende

- 2 stk 120 WDC disker, derav en er backup

- begge har 2 partisjoner, en 30 (Sys) og en 90 (Data) GB

- Vil gjerne kunne kopiere system partisjon rett over fra en til annen disk, f.eks. for å restore alt til et tidligere tidspunkt.

 

PartitionMagic 6 lar kopiere partisjoner, men da på upartisjonert plass på andre disk, noe som medfører at backup partisjonen først må slettes. Dessuten får jeg stadig en feil når jeg prøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XCOPY er tingen, men vært oppmerksom på at for å overføre selve systemet må du kjøre "SYS C:" fra samme bootdisken. Dette forutsetter igjen at bootdisken har samme systemfilene som harddiskene du kopierer.

 

Du vil allikevel kunne oppleve at enkelte systemfiler og skjulte kataloger ol. kan skape problemer, særlig i nyere versjoner av Windows siden disse programmene "oppfatter" en slik kopiering som noe uhumskt. Men du får ihvertfall tilgang til dine data.

Lenke til kommentar

problemet med xcopy er jo at det virker ikke dersom du ikke har fat :smile: (dvs du kan ikke boote opp med ntfs og få tilgang på filene).

 

Bruk heller verktøy som er beregnet på dette. Enten driveimage eller ghost, sistnevnet bruker jeg selv til dette og det funker kjempe fint (og raskt). Du trenger da bare en bootdisk med ghost på, så kan du dumpe inn imagefilen din, bakdel: Du må lage

en image fil :smile:

Lenke til kommentar

problemet med xcopy er jo at det virker ikke dersom du ikke har fat :smile: (dvs du kan ikke boote opp med ntfs og få tilgang på filene).

 

Bruk heller verktøy som er beregnet på dette. Enten driveimage eller ghost, sistnevnet bruker jeg selv til dette og det funker kjempe fint (og raskt). Du trenger da bare en bootdisk med ghost på, så kan du dumpe inn imagefilen din, bakdel: Du må lage

en image fil :smile:

Lenke til kommentar

problemet med xcopy er jo at det virker ikke dersom du ikke har fat :smile: (dvs du kan ikke boote opp med ntfs og få tilgang på filene).

 

Bruk heller verktøy som er beregnet på dette. Enten driveimage eller ghost, sistnevnet bruker jeg selv til dette og det funker kjempe fint (og raskt). Du trenger da bare en bootdisk med ghost på, så kan du dumpe inn imagefilen din, bakdel: Du må lage

en image fil :smile:

Lenke til kommentar

Ja, jeg prøvde det nettopp men det gikk jo svært dårlig. Jeg hadde selvsagt NTFS og de var ikke å finne etter boot oppstart.

 

DriveImage eller Ghost er sikkert fint men jeg har det ikke og trenger å kopiere raskt, så beklager min stahet.

 

Nå har det seg sånn at jeg har en tredje disk med XP på, høyst utdatert men dog i stand til å starte opp greit. I skrivende stund er jeg i dens gamle XP og har koblet til de andre to WDC diskene som da har kommet opp lenger ut i alfabetet som vanlige disker. Er det noe mulighet å kopiere fra en "nøytral" windows versjon sånn som jeg befinner meg i nå?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde jo xcopy og leste masse om alternativene først og kom frem til følgende:

xcopy i:*.* g: /E /W /Q /H /R /K /X /Y

 

Men funket gjorde det ikke.

Og forresten, selv om jeg ikke tviler på at Ghost er bra, hvis jeg skal lage en ghost fil for en partisjon på 30GB, må jeg nesten ha en partisjon på en disk bare for å oppbevare den. Det er kanskje litt dumt i såfall.

Lenke til kommentar

Både Drive Image og Partition Magic fra PowerQuest gjør jobben han skal ha gjort. Begge programmene kan lage direkte råkopi av partisjoner til en annen disk. Hvis ikke harddisken som kopien skal legges på skal brukes, men bare være backup, da bør jo Drive Image brukes, i og med at kopiene som lages blir komprimert, hvilket også kan være en fordel av og til. Jeg bruker begge programmene til samme formål, og har aldri opplevd problemer med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...