Gå til innhold

hvilken vei skal CPU vifta blåse? :S

murdoc

Anbefalte innlegg

Edit: Unntaket er de PSU hvor viften ikke står ut mot omverdenen, men mellom PSU og kabinettet forøvrig, der trekker viften luft fra kabinettet og inn i PSU (og denne luften går videre gjennom PSU og ut).

Slik er det på min PSU

Var det rart da? Er jo slik på ca alle psuer

Nei har jeg sakt att det var rart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sa jo PSU-er med ÉN vifte. De blåser inn mot PSU-en.

Aldri opplevd at en PSU ÉN vifte blåser inn mot PSU-en! Den trekker alltid luften gjenom PSU og ut av kabinettet!

Kommer jo ann på hvor viften er plasert. Er den plasert under PSU trekker den luft fra kabinettet og inn mot PSU og ut bak.

Er den plasert bak så blåser den luft ut bak kabinettet.

Lenke til kommentar
Og uansett så trekker den luft UT av kabinettet, så dermed finner jeg det merkelig å beskrive det som at den trekker luft inn.

Man kan selvfølgelig si det på to måter:

1. En vifte trekker på den ene siden inn luft

2. Mens den på andre siden blåser ut luften

Lenke til kommentar
Og uansett så trekker den luft UT av kabinettet, så dermed finner jeg det merkelig å beskrive det som at den trekker luft inn.

Som sagt, tråden handler om hvilken vei vifter skal være plassert i forhold til det det den er festet til. Derfor er det naturlig å si at PSU-vifter som er plassert under PSU-en blåser INN. At luften ender opp ute av kabinettet er en helt annen sak. Det gjør jo all luft til slutt. Og dessuten, om PSU-vifter blåser ut, hvor blåser f.eks. CPU-vifter da? Ingen steder? Alle steder?

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Som sagt, tråden handler om hvilken vei vifter skal være plassert i forhold til det det den er festet til. Derfor er det naturlig å si at PSU-vifter som er plassert under PSU-en blåser INN. At luften ender opp ute av kabinettet er en helt annen sak. Og dessuten, om PSU-vifter blåser ut, hvor blåser f.eks. CPU-vifter da? Ingen steder?

Enig :)

Lenke til kommentar

Det er fristende å være kverulant:

- Når man sier at en vifte blåser så fokuserer man på mottaker av luft

- Når man sier at den trekker inn så fokuserer man på hvor luften kommer fra.

Derfor vil jeg si at en PSU-vifte trekker luft (fra kabinettet), mens en prosessorvifte blåser. Når det er sagt så er jeg sikkert ikke konsekvent i ordbruken selv heller :)

Lenke til kommentar
Og dessuten, om PSU-vifter blåser ut, hvor blåser f.eks. CPU-vifter da? Ingen steder? Alle steder?

Det er faktisk ganske korrekt, for det vesentlige med en CPU-vifte er at tilstrekkelig med luft som er kaldere enn kjøleribbene passerer disse. Hvor luften kommer fra og går til er egentlig ikke like viktig her, men man kan selvfølgelig redusere viftehastigheten noe dersom man trekker luft fra utsiden av kabinettet, da denne sannsynligvis vil være noe kjøligere. Dette er det da også noen PC-produsenter som gjør.

Lenke til kommentar

Det er fristende å være kverulant:

- Når man sier at en vifte blåser så fokuserer man på mottaker av luft

- Når man sier at den trekker inn så fokuserer man på hvor luften kommer fra.

Derfor vil jeg si at en PSU-vifte trekker luft (fra kabinettet), mens en prosessorvifte blåser. Når det er sagt så er jeg sikkert ikke konsekvent i ordbruken selv heller :)

Prøvde bare å si det på en litt spøkefull måte, der jeg tok utgangspungt i EN vifte, att En vifte både kan blåse ut å trekke inn

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Det mest effektive er å la viften blåse på kjøleribben. Men det er utrolig viktig med avtrekksvifter i kabinettet. Ellers nytter det ikke hvordan man moterer CPU vifta. Men alle kjøleribber man kjøper som kommer levert med vifte så er vifta plassert til å blåse på kjøleribben. Så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Min erfaring rundt dette temaet er at konstruksjonen på kjøleren har alt å si for åssen vei CPU viften skal blåse. Ta for eksempel originalkjøleren til min P4 2.0 ghz NW. Den tjener mest på å ha luftstrømmen mot seg, altså at den blåser ned på kjøleribbene, mens XP-90'en min liker seg like godt med å ha viften hvilken som helst vei... Litt vanskelig emne, men det lureste er, som oftest, å teste dette selv...

Lenke til kommentar

cpu-vifta skal ihvertfall blåse luft mot ribba, aldri vært borti noe annet på en NORMALT konstruert ribbe, altså en som ligger rett på cpu`en med ribbene rett opp og med en vifte liggende flatt på toppen. selvfølgelig finnes det mange måter å konstruere en "kjøleenhet" på, men med den vanlige måten skal det blåses luft MOT ribbene!

ang. PSU-diskusjonen så er en enkel måte å si det på at alle PSU`er trekker luft UT av kabinettet, altså sender den ut bak ved kontakta, uansett om den har 1,2 eller 100 vifter. grunnen til det er at all varm luft fra komponentene vil samle seg i toppen ved PSU`en, og det er veldig gunstig at PSU`en trekker denne lufta ut.

(hvis noen, noensinne har sett en PSU som er konstruertpå en annen måte så hadde det vært topp å få vite det, men jeg har altså ikke vært borti noe annet, og jeg har sett mange...)

Lenke til kommentar
ang. PSU-diskusjonen så er en enkel måte å si det på at alle PSU`er trekker luft UT av kabinettet, altså sender den ut bak ved kontakta, uansett om den har 1,2 eller 100 vifter. grunnen til det er at all varm luft fra komponentene vil samle seg i toppen ved PSU`en, og det er veldig gunstig at PSU`en trekker denne lufta ut.

(hvis noen, noensinne har sett en PSU som er konstruertpå en annen måte så hadde det vært topp å få vite det, men jeg har altså ikke vært borti noe annet, og jeg har sett mange...)

På min PSU trekker viften luft oppunder, altså luft INN mot PSU.

Det er ikke noe å diskutere, jeg har sjekket det ;)

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...