murdoc Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg lurte egentlig bare på om CPU vifta skulle blåse luft inn til CPU'en, eller utover. i min pc tror jeg den blåser inover ( noe jeg tror kan være galt :S ) hva er foresten clock speedene til en AMD64 3200? Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 bump jeg må vite det.. tørr ikke ha på min CPU før jeg får vite det. tok 3dmark 03 testen, og var nede i 1 og 0 fps på CPU testene.. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg pleier alltid ta luftstrømmen mot kjøleribben. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 hmm. det er jo som om du skulle prøve og suge vekk varmen fra noe med og suge bort varmen..det er jo mye mer effektivt og blåse vekk varmen? er iaffal det min vifte gjør, og min pc boota raskere enn en AMD Athlon 3200+ Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 da tror jeg at jeg skal nu min.. når jeg finner skrjernet Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) CPU-vifter skal blåse INN mot ribba. Alle vifter til CPU-er, GPU-er og PSU-er (de med én vifte) gjør det. Grunnen ligger nok i fysikken. Når en vifte blåser ut, så får luften en fart, og kan kjøle et stykke fremover. Luft som suges inn får ikke fart før den er så godt som sugd inn, og dermed kjøler den ikke godt bak viften. Dette er noe man, som nevnt, legger merke til om man holder hånden foran eller bak på en vifte. Endret 21. juli 2005 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Vitsen er jo at den kalde luften eller vinden om du vil skal avkjøle ribba. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Liten virkning å dra ut varmen fra en ribbe siden de tynne finnene skal nedkjøle mot kopper platen i midten som er på de fleste kjølere. Med plass til doble vifter som på min Frostbite blir det best med luftgjennomstrømning en blåser og en suger. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 CPU-vifter skal blåse INN mot ribba. Alle vifter til CPU-er, GPU-er og PSU-er (de med én vifte) gjør det. PSU er unntaket her, siden en PSU vifte blåser ut. Oppgaven til en PSU-vifte er (blant annet) å trekke varm luft ut av kabinettet. Hva gjelder de andre viftene så har du rett, de blåser ned på kjøleribben for å forbedre kjølingen. Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 CPU-vifter skal blåse INN mot ribba. Alle vifter til CPU-er, GPU-er og PSU-er (de med én vifte) gjør det. PSU er unntaket her, siden en PSU vifte blåser ut. Oppgaven til en PSU-vifte er (blant annet) å trekke varm luft ut av kabinettet. Hva gjelder de andre viftene så har du rett, de blåser ned på kjøleribben for å forbedre kjølingen. Akkurat det jeg skulle si, men vist en PSU har to vifter er det en som blåser ut og en som trekker inn luft Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Akkurat det jeg skulle si, men vist en PSU har to vifter er det en som blåser ut og en som trekker inn luft Du tuller nå, ikke sant? De Strømforsyningene jeg har sett med to vifter har begge blåst luft i retning fra kabinettet og ut, men hjulpet hverandre. Slik du beskriver det vil du enten få undertrykk i poweret (en vifte trekker luft ut av poweret til omgivelsene, og en ut av poweret til kabinettet), evt dårlig sirkulasjon i kabinettet (en vifte trekker inn i power fra omgivelsene og en blåser luft ut fra power til omgivelsen), og dette vil gjøre at mindre luft trekkes fra kabinettet for så å blåses ut. Evt tolker jeg det du sier feil. Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Hvilke strømforsyninger har du sett da , Neida tuller bare, det var virkelig ikke meningen, glemte å sette ytryksikon for att jeg tullet ista. En slik en er på sin plass Endret 22. juli 2005 av Lassecom1 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 CPU-vifter skal blåse INN mot ribba. Alle vifter til CPU-er, GPU-er og PSU-er (de med én vifte) gjør det. PSU er unntaket her, siden en PSU vifte blåser ut. Oppgaven til en PSU-vifte er (blant annet) å trekke varm luft ut av kabinettet. Hva gjelder de andre viftene så har du rett, de blåser ned på kjøleribben for å forbedre kjølingen. Jeg sa jo PSU-er med ÉN vifte. De blåser inn mot PSU-en. Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg sa jo PSU-er med ÉN vifte. De blåser inn mot PSU-en. Jeg sier det igjen, viften i et PSU blåser luft ut av poweret, det trekker ikke luft inn. Hvis det ikke hadde vært slik hadde det blitt alt for dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet for de som ikke har (eller ønsker) ekstra vifter. Edit: Unntaket er de PSU hvor viften ikke står ut mot omverdenen, men mellom PSU og kabinettet forøvrig, der trekker viften luft fra kabinettet og inn i PSU (og denne luften går videre gjennom PSU og ut). Endret 22. juli 2005 av roac Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg sier det igjen, viften i et PSU blåser luft ut av poweret, det trekker ikke luft inn. Hvis det ikke hadde vært slik hadde det blitt alt for dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet for de som ikke har (eller ønsker) ekstra vifter. Viften blåser INN mot PSU-en. At luften så går ut, er jo selvfølgelig. Det samme skjer jo f.eks. ved en CPU-vifte, hvor luften blåses inn, og så går ut ved sidene. Tråden handler om hvilken vei vifter skal være plassert. Og CPU-vifter, GPU-vifter og PSU-vifter skal være plassert inn mot sine respektive komponenter. Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Edit: Unntaket er de PSU hvor viften ikke står ut mot omverdenen, men mellom PSU og kabinettet forøvrig, der trekker viften luft fra kabinettet og inn i PSU (og denne luften går videre gjennom PSU og ut). Slik er det på min PSU Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Edit: Unntaket er de PSU hvor viften ikke står ut mot omverdenen, men mellom PSU og kabinettet forøvrig, der trekker viften luft fra kabinettet og inn i PSU (og denne luften går videre gjennom PSU og ut). Slik er det på min PSU Var det rart da? Er jo slik på ca alle psuer Endret 22. juli 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg sa jo PSU-er med ÉN vifte. De blåser inn mot PSU-en. Aldri opplevd at en PSU ÉN vifte blåser inn mot PSU-en! Den trekker alltid luften gjenom PSU og ut av kabinettet! Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Den blåser jo inn mot psuen, bare den trekker lufta fra inni kabinettet' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå