Gå til innhold

Hvordan formatere en PC?

Anbefalte innlegg

....det er kanskje ett enkelt spørsmål for de fleste, men jeg har aldri gjort det før og har ingen anelse på hvordan man gjør det. Er det bare å putte i Cd-en som det står "Hp Quickresort System Recovery CD" på inn i Cd-rommet så gjør alt seg selv. Og når jeg har gjort det og prosessen er ferdig så tar jeg ut CD-en og setter i en annen en som det står "Operating System CD" på?

PS: Hvor lang tid tar det med 20 GB brukt plass?

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo begynne med å klargjøre begrepene. Formatering betyr egentlig å "slette alt" på disken, filsystemet blir nullstillt. Men det er veldig mange som sier formatering når de egentlig snakker om å installere på nytt, fordi man da starter med å formatere for å få fjernet alt det gamle.

En recovery CD pleier å virke slik at man overskriver alt det gamle, men uten faktisk å utføre selve formateringsoperasjonen i seg selv. Og det pleier å ta veldig lite tid, f.eks 5 minutter. Men siden det er mange måter å lage slike recovery løsninger så vet jeg ikke nøyaktig hvordan din måte virker. Eneste man kan si er at det pleier å være laget slik at det er så enkelt å utføre som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Når jeg formaterte puttet jeg bare inn windows-cd'n og valgte formater... etter det partisjonerte jeg opp disken og la inn windows på nytt.. Er ikke det det greieste da?

Btw, partisjonering, senker det hastigheten på hdd? Har hørt det et sted... :hmm:

-Dj Ovin-

Lenke til kommentar
Btw, partisjonering, senker det hastigheten på hdd? Har hørt det et sted... :hmm:

-Dj Ovin-

Senker ikke hastigheten på disken, men det fører jo til at to partisjoner må dele over disken. Sånn sett blir det tregere.

Alltid bedre og ha OS på en egen disk. Ikke bare en egen partisjon

Lenke til kommentar

-Dj Ovin-

Senker ikke hastigheten på disken, men det fører jo til at to partisjoner må dele over disken. Sånn sett blir det tregere.

Alltid bedre og ha OS på en egen disk. Ikke bare en egen partisjon

Oki, hvor stor burde den disken være da? link?(off-topic men...)

Lenke til kommentar

oi har delt opp den ene disken min i 4 partisjoner jeg :) er dette dumt?? har en på 6gb til win.. 30gb til programmer 50 gb til orginale spill og 160gb til media..

har dog en partisjon til på 120gb men det er en annen hd..

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at partisjonering har relativt sett voldsomt lite aa si paa ytelsen. (Saa sant man ikke har haugevis av partisjoner)

Minuset med aa ha for mange partisjoner (for eksempel en for musikk, en for spill, en for videoer osv) er at man gjerne fyller opp den ene mens de andre har mere plass. Dette kan riktignok loeses med partition magic ellerno lignende. Selv har jeg en partisjon for OS og programmer, og en for resten. (Pluss en ekstra disk for backup) :)

edit: OS/program-partisjonen boer minimum vaere paa 10gb, gjerne 20. Da klarer de fleste seg bra. :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...