Aesop Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Heisann, jeg har en AMD Athlon Socket A maskin idag, men regner med å oppgradere til en AMD dual-channel innen et års tid. Jeg har imidlertid et akutt behov for mer minne nå, siden jeg driver med en del tung PhotoShopping. Tenker derfor å kjøpe 2Gb RAM nå, som jeg kan bruke i neste PC også. Har sett på Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB fra komplett. Hører veldig mange er opptatt av timings på minne til AMD maskiner, og lurer på hvor stor ytelsesforskjell jeg vil få på en nyere AMD med CL2 vs CL2,5/CL3. Er det noen som kan gi meg noen anslag? Det er jo klart at det er mye mer å hente for meg på å kjøpe 2Gb CL3 minne vs 1Gb CL2. Spørsmålet er om det er verdt å flippe helt ut og punge ut for 2Gb CL2...... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Du merker ikkje forskjell i det hele tatt, du får bare litt bedre tall i noen syntetiske tester. Men du trenger god ram dersom du skal klokke litt. Om du ikkje skal overklokke kjøp de billige. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Takker for svar, det var akkurat det lommeboka mi ønsket å høre. Tror jeg er ferdig med overklokking. Lekte litt med det før, men det blir litt mye styr for meg og varme i den stakkars PCen. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Trur nok du vil får problemer med 2 Gb ram til Socket A. Det er mange Socket A systemer som blir ustabile med 2 Gb minne. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Huffda, det var ikke bra å høre. Vet du om det finnes noen liste over hvilke som sliter med dette? Såvidt jeg kan huske så har jeg Asus AN8X-E Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 sjekk at minne kommer overens med hk du har idag også da. har hatt litt trøbbel med corsair value på noen socket a hk. bruk den minne guiden til komplett hvis du er i tvil. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Den kom opp med Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 som et av forslagene på 1024Mb brikker. Så da blir det vel Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 KIT kit med tanke på dual-channel i neste PC. Jeg har 2x 256 Mb + 1x 512 Mb TwinMos PC3200 idag. Prøvde opprinnelig å kjøre 256 brikkene i Dual-channel men fikk det aldri til å virke. Er 2Gb problemene på Sokkel A kort knyttet til store brikker eller til total mengde RAM? Hadde det evt vært en løsning å kombinere én 1Gb-brikke med en eller to av de andre, siden jeg ikke får DualChannel til å virke likevel? Får jo aller helst håpe at jeg klarer å kjøre begge i PCen jeg har nå. EDIT: Skirveleif Endret 21. juli 2005 av Aesop Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Med tre birkker får du ikke full ytelse.. Kan forklare litt senere, men nå skal jeg spise. Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 CL3 er vel ikke noe og satse på.. prøv å finn noe CL2,5 Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 God middag :-) Iom at PCen min alltid har rapportert single-channel under oppstart (klarte aldri å enable dual-channel), så er det vel lite å hente? Hvor stor er forøvrig ytelsesforskjellen mellom single og dual-channel? Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Ifølge Dragavon merker jeg bare forskjell på CL om jeg skal overklokke? Eller er det ikke riktig likevel? Hvis minnet koster 1000 kr mer for feks 5% ytelse, så er det lite vits. Har mye mer nytte av masse minne slik at PhotoShop slipper å gå til harddisken... Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 godt mulig det du, har bare blitt opplært til at CL3 er tregt minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå