Gå til innhold

Angående hovedkort, CPU og PSU

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte et MSI P4N Diamond hovedkort og en Pentrum D 830, 3 GHz prosessor.

Alt virket bra til jeg skulle skru den på. Ikke noe respons, bare viftestøy. Heldigvis er det noen lysdioder som sier hva som har gått feil. Og den sa prosessorfeil.

Etter litt sjekking på nett fant jeg ut at det antageligvis ikke var noen feil med prosessoren, men antageligvis hovedkortet.

Hadde ingen annen prosessor eller hovedkort, så jeg bestilte en billig Celeron prosessor, samt et bedre powersupply på 460W. Det jeg hadde var på 350W.

Puttet inn den nye prosessoren og PSU og da startet den en gang, og etter reboot var den også død.

Trodde da at hovedkortet spiste prosessorer, og sende hovedkort og prosessor tilbake til leverandør.

Fikk nytt hovedkort og prossor og prøvde med Pentium D. No luck.

Men det funket nå med Celeron. Fant ny BIOS som støttet Pentium D selv om det sto på pakken at hovedkortet støttet Pentium D.

Hvordan skal man kunne oppgradere BIOS når man ikke får bootet ? :hmm:

Men etter oppgradering av BIOS via Celeron funket Pentium D.

Trodde jeg :cry:

Men så bråstoppet den etter at jeg hadde brukt den en stund. Det tok ca 10-30 minutter hver gang. Prossessoren var ikke varm, det har jeg et program som viser.

Etter litt sjekking på MSI forum påpekte mange PSDU'en. Selv 460W var ikke nok siden den ytet 15A på 12V

Bestilte deretter en 580W PSU som har 20A/28A. En Tagan TG580-U22.

Nå funker alt som en drøm.

Moral:

1. MSI stinker, det gjør også deres ikkeeksisterende support

2. PSU er ekstremt viktig. Særlig på Pentium D og Pentium Extreme edition. Mange PSU har mange W men lite Ampere. Og det er ampere som er viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...