Gå til innhold

Lo eller hi-flow cpu blokk?

Anbefalte innlegg

Jeg har et mist sett til 775 socket fra microplex, med AC chipsettkjøler (nr3), og en DD gpu-kjøler til mitt x800xt. Med i det dettet settet følger det med en cpu-blokk som heter AC cuplex pro. Denne er vel veldig "trang" og hemmer vel gjennomstrømninga?

Det jeg lurte på var om jeg vil få noe lavere temp ved å gå over til en blokk som er laget for mer gjennomstrømning?

Jeg kjører: pumpe-->radiator-->cpu-->chipset-->gpu-->tank-->pumpe

Jeg har nå ca 38 grader i idle, og ca 44 ved 85-100% last (under rendring av videofiler). Tempen er målt på skjermkortet. Tempen på cpu spretter fra 41 grader til glatt 58 grader under litt varierende belastning, men dette tipper jeg er bare dårlig arbeid med kjølepastaen og dårlig kontakt til cpu'en.. eller?

Tenkte evt på om jeg skal bytte til denne fra danger den ? Noen som kan anbefale det ene eller andre?

BTW.. er det noen som kjenner til denne fra aquacomputer? Det ser ut som den er en nykomling..? :hmm:

Alle seriøse svar mottas med takk :thumbup:

resten av maskinspecs står i profilen min :)

Endret av xlpuma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge blokkene du linker til tilhører i toppklassen, og begge vil høyst sannsynlig gi deg bedre resultat enn Cuplex-blokka.

Sistnevte blokk fra DD er typisk "trangere" enn førstnevnte, og vil derfor kreve en pumpe med gode mottrykksegenskaper for å yte max.

Når det er sagt, så tror jeg uansett at forskjellen på de to DD-blokkene er marginal, ytelsesmessig.

Og bare som en liten "kuriositet"; Det var nettopp TDX-blokka som ga støtet til de TDX-klonene jeg har bygget, og disse fungerer i alle fall svært bra.

Flere kan antakelig bekrefte det.

Bedre gjennomstrømning behøver ikke nødvendigvis å være synonymt med bedre temps.

Det er først og fremst det innvendige designet i blokka som avgjør det, og der er nok som sagt begge DD-blokkene bedre enn AC sin.

Lenke til kommentar

Takker for svar Skrue :) .

Jeg skrev i sistnevnte link at det var en danger den blokk.. Det var selvsagt en aquacomputer.. :blush:

Men om du (eller andre) skulle valgt ny blokk; Ville du valgt den nye cuplex xt, eller danger den blokka?

...eller.... kanskje denne som også er fra danger den kunne vært noe?

Endret av xlpuma
Lenke til kommentar

Slett ikke dårlig den heller, men den har en løsning med to returnipler som jeg personlig ikke liker.

Blir straks litt ekstra "styr" med "Y"-koblinger, som roter det til.

Men, det er jo smak og behag! :yes:

Holder fortsatt en knapp på de to foregående....

Lenke til kommentar

Ser hvor du vil hen Skrue :) .

Men jeg lurer også på hvordan blokkene mine går sammen? Mener å tro at DD GPU blokka, og AC chipsetblokka er laget for stor gjennomstrømning? Det blir vel en flaskehals da med den AC cuplex pro-blokka jeg har da? At den hemmer gjennomstørmningen for de to andre blokkene? Eller?

Det var litt derfor jeg lurte på å bytte ut CPU-blokka mi med en med større gjennomstrømningsegenskap... Regner med at pumpa mi skulle takle høy flowrate? Bruker dette mist settet

BTW. Noen som har gode erfaringer med polarflo TT cpu blokkene?

Noen flere gode svar her? :)

Endret av xlpuma
Lenke til kommentar

Jeg har i grunn lurt litt på det samme xlpuma, og uten at jeg sitter på noe i nærheten av Skrue og andres kompetanse, tror jeg det er viktigere og ha blokker laget for nogenlunde samme flow, enn hvor høy flow det faktisk er. Har selv en sånn Cuplex Pro, som jeg har brukt sammen med en mye mindre restriktiv Swiftech blokk. Jeg synes og merke at jeg fikk litt bedre resultater på skjermkortet da jeg senere gikk over til en mindre restriktiv cpu blokk. Men nå var det også med en annen cpu, så det kan godt også være andre faktorer som har "lurt" meg litt.

Så du får ta mine erfaringer/ påstander med en liten klype salt ;)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig tenkt ja.

Har man en blokk i systemet som er avhengig av høy flow for å yte best, vil den naturlig nok lide i det øyeblikk man legger inn en restriktiv blokk (som AC-blokka) i systemet.

Hvor mye dårligere den vil bli, er en annen sak.

Oppigjennom tidene har jeg jo eksperimentert litt med slike ting, og det har gang på gang vist seg at utslagene ikke akkurat er himmelstormende.

Dermed er det ikke sagt at dette vil gjelde i enhver sammenheng, men det kan jo gjerne brukes som en liten rettesnor.

Lenke til kommentar

Hva mener man med at AC blokkene er trange?

Hvis det er størrelsen på gjengepartiet (1/8) som gjør den trang, så hjelper det vel egentlig ikke å bytte blokk, ettersom pumpa som følger med det settet også bruker 1/8 gjenger (på trykksida). :hmm:

Men det er kanskje ikke slik at "det ikke blir bedre enn det svakeste leddet" i denne sammenhengen...

Lenke til kommentar

At en blokk er "trang", har vanligvis lite eller ingenting med nippelstørrelsen å gjøre.

Det er først og fremst hva slags løsning man har valgt i selve kjølerdelen som betyr noe. En "vannvei" gjennom blokka kan i sin enkleste form være laget som en grov kanal som vannet passerer enkelt og greit.

Den andre ytterligheten kan bestå av en atskillig mer sinnrik og komplisert vei for vannet. Et eksempel er f.eks en løsning med trange dyser som spyler vannet ned imot ribber, pinner eller hull i bunnen av blokka.

Dysene kan av og til være mindre enn 1mm, og selv om antallet er stort, betyr dette at vannet i mye større grad må presses igjennom blokka.

Dette vil ofte medføre en ganske redusert flow, og dermed en "trang" blokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...