Gå til innhold

Hvorfor er DVI-kabler så dyre?


indahla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke 250 kr er noe spesielt dyrt for en DVI-kabel (de fleste DVI-kabler koster minst 250 kr.). Det er viktig å være klar over at det er kvalitetsforskjell på kabler (du får som regel det du betaler for), og at dersom du ønsker best mulig utbytte av skjermen din, så bør du sette av en viss andel av budsjettet til relativt bra signalkabler. Dette er spesielt viktig for lengre kabler og høyere oppløsninger, hvor kvalitetsforskjellene blir mer merkbare.

 

Dersom du er villig til å betale f.eks. over 10.000 kr. for en stor og bra skjerm, så bør du kunne avsette 250 kr til en kabel :) Til sammenligning kan jeg nevne at jeg betalte ca. 800 kr. for en 8 meter DVI-D-kabel av relativt god kvalitet (du får langt dyrere kabler enn dette også). Det var absolutt verdt pengene, særlig når projektoren og DVD-spilleren kostet nærmere 35.000 kr. En dårlig kabel her ville utgjort et svakt ledd og undergrave billedkvaliteten som resten av komponentene kunne tilby.

 

Hvis du allikevel er mer interessert i billigst mulig kabler, og mindre interessert i kvaliteten, kan du prøve

 

http://www.clasohlson.no/

 

De selger DVI-I single link kabler på 1.8 m til 149 kr.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har det slått deg at kablene kan være dyre fordi det kan ha en viss sammenheng med hva det koster å produsere dem? :)

 

Enkelte butikker tar seg bedre betalt enn andre, ja, men generelt sett står prisen i forhold til kvaliteten. Og som sagt: Du bør se an prisen i forhold til hvilke komponenter du skal koble sammen.

 

No-name DVI-kabler er rimelige i forhold til merkevarer som fort kan koste over tusenlappen.

Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne det det koster, men trodde ikke kablene var så dyre. Selvfølgelig må man betale for kvalitet, men liker å teste at ting fungerer før jeg investerer i det "dyreste" utstyret. Derfor ville jeg teste at alt er som det skal med billigere kabler før jeg går for noen dyrere...

 

Får vel prøve med en 149,- kabel først, og deretter bytte hvis alt funker som det skal...

Lenke til kommentar

Dersom det bare er for uttestingsformål så stiller saken seg litt annerledes (du nevnte ingenting om dette i din første post, så jeg tok ikke dette med i vurderingen). Bare forsikre deg om at du kjøper riktig type 'testkabel': Det finnes flere typer DVI-kabler, men jeg tror en DVI-I single link kabel (integrert kabel med støtte for både analoge og digitale signaler) bør fungere med ditt oppsett. Sjekk spek'ene før du kjøper for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Dersom det bare er for uttestingsformål så stiller saken seg litt annerledes (du nevnte ingenting om dette i din første post, så jeg tok ikke dette med i vurderingen). Bare forsikre deg om at du kjøper riktig type 'testkabel': Det finnes flere typer DVI-kabler, men jeg tror en DVI-I single link kabel (integrert kabel med støtte for både analoge og digitale signaler) bør fungere med ditt oppsett. Sjekk spek'ene før du kjøper for sikkerhets skyld.

Burde vel nevnt det ja...

 

Takk for alle forslag uansett :thumbup:

Lenke til kommentar
Dersom det bare er for uttestingsformål så stiller saken seg litt annerledes (du nevnte ingenting om dette i din første post, så jeg tok ikke dette med i vurderingen). Bare forsikre deg om at du kjøper riktig type 'testkabel': Det finnes flere typer DVI-kabler, men jeg tror en DVI-I single link kabel (integrert kabel med støtte for både analoge og digitale signaler) bør fungere med ditt oppsett. Sjekk spek'ene før du kjøper for sikkerhets skyld.

Er det ikke lurt med "dual link" eller hva det nå er på en så stor skjerm/tv?

Lenke til kommentar
Er det ikke lurt med "dual link" eller hva det nå er på en så stor skjerm/tv?

Nei, oppløsningen er ikke så høy på hans TV-skjerm (1366 x 768 piksler). Dual link trenger du egentlig når det er snakk om ekstreme oppløsninger på over 2048 x 1536 (som på f.eks. Apples Cinema HD 30" med 2560 x 1600 piksler). Det er vel stort sett bare datamonitorer som støtter disse oppløsningene per idag.

Lenke til kommentar
Hei!

Er det stor kvalitesforskjell på vanlig vga kabel til pc skjermen og dvi?

Kort svar: Kommer litt an på :)

 

Lengre svar:

Dersom du bruker en DVI-kabel oppkoblet til en digital monitor, så vil nok DVI gi best billedkvalitet generelt sett. Forskjellene er størst i høyere oppløsninger og ved bruk av lengre kabler. Litt av poenget her er at hvis du bruker en HD15-kabel (VGA) for oppkobling mot et digitalt display, så må signalet konverteres fra digitalt til analogt (via RAMDAC'en) format og fra analogt format tilbake til digitalt (i selve monitoren). Disse konverteringsstegene (som bidrar til å forringe signalkvaliteten) slipper du altså med en digital kabel i et slikt oppsett.

 

Men nå kan DVI-kabler (av typen DVI-I) overføre både analoge og digitale signaler, og det innebærer at kabelen i seg selv ikke sier noe om signalet er digitalt eller ei, det kommer nemlig an på utsignalet fra skjermkortet. Du kan f.eks. koble en DVI-kabel til en analog VGA-utgang via en adapter, og da er signalet analogt (en DVI-I kabel sender enten analogt eller digitalt; den konverterer ikke signalet).

 

For sistnevnte løsning har jeg erfart at VGA/5-BNC-kabler gir bedre billedkvalitet enn en VGA/DVI-oppkobling, og denne forskjellen er spesielt markant ved høyere oppløsninger (over 1280 x 1024 piksler) og høyere skjermfrekvenser. 5-BNC-kabelen ga et skarpere og renere bilde, som ikke står så mye tilbake for rene DVI-løsninger. 5-BNC brukes dog stort sett i profesjonelle sammenhenger, og er ikke standard på vanlige skjermer.

 

Idag bruker jeg en DVI-D-kabel fra DVI-utgangen på skjermkortet mitt til LCD-monitoren min, og det gir (ikke uventet) et enda skarpere og renere bilde enn på min forrige CRT-skjerm der en 5-BNC-kabel ble benyttet.

 

En annen faktor er kvaliteten på kabelen (som ofte er relatert til pris). Bruker du f.eks. en billig VGA/DVI-kabel til LCD-skjermen din (eller en dårlig VGA/VGA-kabel til CRT'en for den saks skyld) , kan du ikke forvente å få best mulig bilde ut av den, spesielt ved høyere båndvidder.

Lenke til kommentar
Hmm... er ikke hele poenget med digital signalkabel at signalet ikke vil bli påvirket av støy?

Signalintegritet var av stor betydning da DVI-standarden ble utarbeidet, og DVI-kabler er således forholdsvis motstandsdyktige mot interferens og jitter. Men signalkvaliteten avhenger også av kvaliteten på utsignalet fra skjermkortet (spesielt over lengre avstander). Her regnes nok Matrox fortsatt blant de beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...