Gå til innhold

hjelp meg med og sette opp trenings plan

Anbefalte innlegg

hei

etter 4 år med en masse cola og grandis så har jeg insett att jeg bør begyne og trene litt.

(familien min er plaget med hjerte problemer)

jeg er ca 185høy og veier 0.105tonn (105kg)

har ingen planer om og gå ned i vekt siden muskler veier mer en fett,

så målet mitt er egentli og bli kvitt bilringene.

så hva klarer jeg nå:

ca 5 min med jogging før jeg ligger der og peser :whistle:

på det meste 8 armheinger

x antall sit ups (tipper 15)

for 5 år siden veide jeg 106kg og var veldigt kraftigt bygget (ikke six pac men veldigt nære).

men på mitt verste ca 2år siden veide jeg 135kg of fikk ordre av legen om og gå ned i vekt.

så jeg reduserte fra ca 5l cola om dagen til 1l og har på 2år gått ned fra 135-105kg

men i det siste så har jeg bestemt meg for og komme tilbake til godformen.

så jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med og sette opp en

treningsplan som ikke er for hard men som funker.

har desverre ikke tilgang til trenings studio men har tilgang til et stort basseng, ro maskin og trenings sykkel.

PS husk att dette er en langtidsplan ikke noe som må funke med en gang.

hilsen nokiakiller

Edit: leif var her og her sikkert gjemt seg et annet sted

Endret av nokiakiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med å gå faste turer (annen)hver dag, hvor lange kommer an på hvor mye du orker. Etterhvert kan du ta å jogge, og ta litt styrketrening som det siste du gjør før du slokner om kvelden.

Ikke drikk brus (eller annet søtt), vann er best, men saft er et godt alternativ! :thumbup:

Ang. mat! Ikke spis "fastfood" :p

Lenke til kommentar

Dette er programmet de brukte på www.13uker.no , sjekk www.tn.no for noen av resultatene. Jeg har hatt syk fremgang bare på de 3 første ukene med programmet.

Kunne drept for et før og etter-bilde av meg selv, uheldigvis glemte jeg å ta det. Dessuten gidder jeg ikke å ta nå siden kroppen min ikke ser imponerende trent ut hvis man ikke kan sammenligne med hva jeg starta med.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Du vil gå ikke gå ned i vekt, men du vil ha mere muskler. Sorry mate, men ergometersykkelen vil ikke hjelpe deg med dette. Eneste måten å bygge muskler på er å overbelaste dem, les forøvrig forklaringen på dette i RYP-programmet.

Enten så må du skaffe deg medlemsskap i et helsestudio eller så kan du gjøre som familien vår har gjort og kjøpe en såkalt multigym. Vår er av merket "Sport Supply" og kjøpt på Mx-sport for en 6-7 tusen kroner...

Det er mange feller å gå i ved å kjøpe multigym:

- Det blir lite gøy å trene uten at man har en treningspartner.

- Hvis man ikke bruker den er det penger i dass.

- Man kan kjøpe billige no-name apparater uten mulighet for en allsidig trening av kroppen osv. osv...

Lenke til kommentar
Allrighty!

Jeg gikk inn på kalkulatoren i "Release YOUR potential" programmet, men jeg skjønte ikke helt dette:

Regn ut ditt treningsprogram ved å skrive inn din 10rm for hver enkelt øvelse.

Hva mener de med "din 10rm"?

Det er derfor du skal lese hele dritten som står i den brosjyren vettu... så vet du hvordan du skal trene, og hvorfor du skal trene slik.

10RM er max vekt du klarer 10 korrekt gjennomførte repetisjoner med...

Lenke til kommentar

takker veldigt mye for hjelpa :thumbup:

skal se om jeg får tatt et bilde nå og et bilde etter jeg har trena ei stund.

grunnen til att jeg "ikke vil" gå ned i vekt er att jeg vet att jeg kommer til og trene til jeg får tilbake musklene som jeg hadde for en del år siden.

+ att legen min sa til meg det att jeg ikke kommet til og gå noe serligt ned i vekt grunnent min kraftige benbygging. (han sa det for 3 uker siden)

hva trur dere om dette:(3 første ukene)

- gå meg noen lange turer i bare oppover bakke 1-2t (mandag, tirsdag torsdag, lørdag, og søndag)

- svømme litt og ro\sykle litt på maskin (Onsdag og fredag)

har så og si kutta ut cola forbruket og erstatta det med vann\litt saft

har også kutta helt ut junk food

det eneste som er litt dumt er døynrytma mi (jobber nattevakt)

så jeg spiser middag rett etter att jeg har våkna og "frokost" rett før jeg legger meg

hilsen nokiakiller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er gått du vil gjøre noe med kroppen din ihvertfall. Jeg er lit ti halv gjørska nå så hvis jeg skriver litt feil elle rhusker feil så for jeg abre beklage, ok :)

Jeg har gjennomførst endel forskjellige ting som har funket perfekt med meg. Like før jeg flyttet til Singapore og det første året da jeg bodde i singapore så la jeg på meg omtrent 9Kg eller noe slikt, slik at jeg da veide rundt 84Kg, høyden min er 180cm.

da jeg bestemte meg for å få en sunnere kropp samt organer som fungerer bedre, så bestemte jeg meg for å ta en "liver cleans" eller en lever rens på godt norsk. Dette er en rens hvor du renser levra og "åpner2 alle kanalene i den slik at den vil fungere optimalt, noe som etter en stund vil også hjelpe med metabolismen din (forbrenningen). Etter at jeg hade gjennomførst 2 lever rens over 2.5mnd så var jeg nede i 72-74Kg, selv etter at rensen va over fortsatte kroppen å jobbe veldig bra (fobrenningen) slik at jeg kom ned i 70-72Kg, noe jeg var veldig førnoyd med.

Etter det så følte jeg med veldig klar til å fortsette med det nye livet mitt, og begynnte med jogging, til p begynne med klarte jeg maks 15min, grunnet tropevarme året rundt i Singapore. jeg hadde vel maks 2 jogge turer i uken. Etter en lang pause med jogging bestemte jeg meg for å ta opp jogging igjen. Denne gangen begynnte jeg rolig med 20min (pluss 10min oppvarming først), etterhvert klarte jeg å jogge 2timer om dagen. 10min oppvarming, 20min rolig jogging, 60min raskere jogging,10min nedkjøling (rolig jogging) og 10-20min strekking.

Pluss at jeg begynnte å trene med vekter, det jeg hadde av utstyr var 4Kg vekter, strekk tau og en balanse matte. Dette funket for meg.

Alt i alt hadde jeg gått ned fra 2x i kroppsfett, ned til 18% i kroppsfett, noe jeg var fornøyd med.

du sier at du ikke vil legge på deg muskelmasse, vel det er sunnere med muskelmasse enn fett, vet ikke om du har testet de for hjerte og kar sykdomer, eller kolestrol. Hvis du har en familie med hjerte problemer så anbefaler jeg at du virkelig gjør noe hvis du har livet ditt kjært. Selv om du kanskje ikke har en bein byggning som tilsier at du kan komme deg ned i 70Kg klassen, så er det viktig både for deg og din fremtid at du gjør noe bra med kroppen din.

Jeg har ikke fått trent siden jeg flyttet hjem fra Singapore pga kneskade noe som iriterer meg mye, jeg er veldig glad i å jogge da jeg føler at det er lettere å finne bein frekvensen (eller hva det så fint heter?) enn det med å sykle, så det eneste jeg gjør før tien er å gå rolig og spiser glucosamin.

Frank Jarle

Frankie

Lenke til kommentar

ok du har nokk misforstått meg litt.

det jeg mente var att jeg ikke kommer til og gå ned i vekt siden fett veier mindre enn muskler.

jeg har faktisk ikke noe i mot og gå litt opp i vekt bare jeg kommer i bedre form.

har nå gådd meg daglige turer på ca 2t hver dag og har merka stoor forskjell på meg selv,

de første turene var jeg annpusten som en kval men nå så peser jeg knapt.

gleder meg til jeg kommer i skikkelig form (det er lenge til det)

mvh nokiakiller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er gått du vil gjøre noe med kroppen din ihvertfall. Jeg er lit ti halv gjørska nå så hvis jeg skriver litt feil elle rhusker feil så for jeg abre beklage, ok :)

Jeg har gjennomførst endel forskjellige ting som har funket perfekt med meg. Like før jeg flyttet til Singapore og det første året da jeg bodde i singapore så la jeg på meg omtrent 9Kg eller noe slikt, slik at jeg da veide rundt 84Kg, høyden min er 180cm.

da jeg bestemte meg for å få en sunnere kropp samt organer som fungerer bedre, så bestemte jeg meg for å ta en "liver cleans" eller en lever rens på godt norsk. Dette er en rens hvor du renser levra og "åpner2 alle kanalene i den slik at den vil fungere optimalt, noe som etter en stund vil også hjelpe med metabolismen din (forbrenningen). Etter at jeg hade gjennomførst 2 lever rens over 2.5mnd så var jeg nede i 72-74Kg, selv etter at rensen va over fortsatte kroppen å jobbe veldig bra (fobrenningen) slik at jeg kom ned i 70-72Kg, noe jeg var veldig førnoyd med.

Etter det så følte jeg med veldig klar til å fortsette med det nye livet mitt, og begynnte med jogging, til p begynne med klarte jeg maks 15min, grunnet tropevarme året rundt i Singapore. jeg hadde vel maks 2 jogge turer i uken. Etter en lang pause med jogging bestemte jeg meg for å ta opp jogging igjen. Denne gangen begynnte jeg rolig med 20min (pluss 10min oppvarming først), etterhvert klarte jeg å jogge 2timer om dagen. 10min oppvarming, 20min rolig jogging, 60min raskere jogging,10min nedkjøling (rolig jogging) og 10-20min strekking.

Pluss at jeg begynnte å trene med vekter, det jeg hadde av utstyr var 4Kg vekter, strekk tau og en balanse matte. Dette funket for meg.

Alt i alt hadde jeg gått ned fra 2x i kroppsfett, ned til 18% i kroppsfett, noe jeg var fornøyd med.

du sier at du ikke vil legge på deg muskelmasse, vel det er sunnere med muskelmasse enn fett, vet ikke om du har testet de for hjerte og kar sykdomer, eller kolestrol. Hvis du har en familie med hjerte problemer så anbefaler jeg at du virkelig gjør noe hvis du har livet ditt kjært. Selv om du kanskje ikke har en bein byggning som tilsier at du kan komme deg ned i 70Kg klassen, så er det viktig både for deg og din fremtid at du gjør noe bra med kroppen din.

Jeg har ikke fått trent siden jeg flyttet hjem fra Singapore pga kneskade noe som iriterer meg mye, jeg er veldig glad i å jogge da jeg føler at det er lettere å finne bein frekvensen (eller hva det så fint heter?) enn det med å sykle, så det eneste jeg gjør før tien er å gå rolig og spiser glucosamin.

Frank Jarle

Frankie

kan du forklare meir om kva/ korleis lever rensen går for seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...