raakken Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hei Vil overføre data fra meg til et par andre venner, og helst at de kan dele med meg. Er det ftp jeg er ute etter da? sjekka litt på linuxguiden, tror jeg, og der fant jeg et program som heter gFTP. Jeg vet null og niks om dette, så det jeg lurte på er om det er nybegynnervenlig? Eller om det er noen andre som er enklere? Og, er det vanskelig å sette opp? siiter på et lite nettverk hjemme, der alle deler internett tilkoblingen via en switch eller er det et annet systen som kan funke for meg? takk Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Om det er over nettverket kan du bruke Samba. Mer info om hvordan, og hva dette er, får du vel å skrive "man samba" i terminalen. Er det utenfor er det FTP du kan bruke ja. Evt Apache. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 er utenfor ja har du brukt gFTP? er det lett å bruke for en nybegynner? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Se her. Det er ikke så vanskelig å bruke vil jeg si men. Hvis du skal koble til vennene dine sine maskiner med ftp så er de såklart nødt til å kjøre ftp server. Og skal de ha filer fra deg må du også ha en ftp server. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) ok, takker for svar. Mulig det er et dumt sp.mål, men jeg kan sett emin maskin opp som ftp tjener med dette programmet? og: vennene mine har win, det er vel ikke noe problem? Endret 21. juli 2005 av raakken Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Nei det er ikke no problem å overføre fra Linux til Windows, bare husk at den som skal sende må ha satt opp en FTP Server, mens mottakeren har FTP Klient. Overførte selv masse data fra en linux maskin på skolen og hjem til meg som var Windows. Dette gikk helt til systemansvarlige på skolen fant ut om klassens trafikk og stengte porten Det er noen år siden nå :S Endret 21. juli 2005 av Meendel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Du kan fint sette opp ein FTP-server på din maskin. Lat oss sei at du lagar ein ny brukar på din maskin som heiter "ftp", og den brukaren har filene sine i /home/ftp. Så når du vil dele filer med andre, legg du filene i /home/ftp, og andre kan logge seg inn som brukaren "ftp" på FTP-serveren din og hente ned og laste opp filer. Du treng ikkje å bruke gFTP (som er ein FTP-klient) så lenge FTP-serveren er på din eigen maskin. Kva for distro brukar du? Om du er ute etter ein enkel FTP-server kan eg anbefale Pure-FTPd, blant anna fordi den ikkje eingong treng konfigurasjonsfiler, du berre startar den med ein kommando og eit par argument utifrå kva du vil. Du kan sikkert legge inn Pure-FTPd med pakkesystemet til distroen din. Sit du bak ein router må du forwarde port 21 til din maskin i routeren. Endret 21. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Kom på noko... Du køyrer mest sannsynleg SSH-server på maskina di, og den har ein innebygd SFTP-server. Så eigentleg treng du ikkje installere noko. Du må forwarde port 22 til din maskin om du sit bak router. Venene dine kan då koble seg opp til din offentlege IP (www.ipadresse.no) med programmet WinSCP. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 takker for alle svar Har ladri gjort dette, så dette blir spennende.. har ubuntu Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) prøvde å starte pure-ftpd, men det vil ikke starte. får feilen:fredrik@ubuntu:~$ pure-ftpd Unable to start a standalone server: Permission denied så med sudo: fredrik@ubuntu:~$ sudo pure-ftpd Unable to start a standalone server: Address already in use hva er det jeg ikke fatter? folk har jo fått til dette før meg, så det må jo være mulig.. OG, hva er forskjellen mellom pure-ftpdserver og pure-ftpd server med MySQL user authentications og hva skal jeg velge? edit: skrev inn hele tråden til programmet.. og da kom dette: fredrik@ubuntu:~$ Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd & bash: Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd: No such file or directory [1] 32350 [1] Exit 127 Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd og det ANER ikke jeg hva er Endret 21. juli 2005 av raakken Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Du må starte som root ja. Address already in use Hm? Anna FTP-server som køyrer? Uansett, som eg sa treng du faktisk ikkje ein FTP-server, då du kan bruke SFTP som er med i OpenSSH som maskina di sikkert køyrer allereie. Du kan jo teste med å bruke gFTP og koble deg til localhost (port 22), med ditt brukarnamn og passord, så vel du SSH2 i lista atmed passordet. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 gjorde det, og dette kom: Opening SSH connection to local filesystem Running program ssh -e none -l fredrik -p 22 local filesystem -s sftp 3: Protocol Initialization Error: Could not read from socket: Connection reset by peer Disconnecting from site local filesystem Waiting 30 seconds until trying to connect again men aner ikke om jeg hadde rett, valgte bare port 22, og ssh2, fiik spørsmål om bruker navn og passord, skrev inn dette og da kom den feilmeldingen... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) EDIT: Ubuntu ja. No veit eg ikkje om OpenSSH køyrer ved default i Ubuntu, nokon som kan bekrefte? Endret 21. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Gjør ikke det. Installer "ssh", så legges serveren inn. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 På min Kubuntu har jeg installert ProFTPD. Fungerer veldig bra, har også en Webmin-modul hvis du vil. sudo apt-get install proftpd Jeg har valgt å bruke FTP fremfor Samba mellom mine maskiner (Kubuntu/Mac/Windows) fordi det virker mer stabilt og raskere. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Ville no gått for SFTP... Legg inn OpenSSH med Synaptic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå