Gå til innhold

Klokke min nåværende CPU, eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Halla...

Bruker pc'n så godt som bare til spill, når det gjelder krevende ting...

Har aldri vært no særlig "high-end" av meg, og klarer meg fint uten AA og sånn der, bare jeg ikke mister effekter, som f.eks. varme og sånn, hvis dere skjønner hva jeg mener...? :)

Har med andre ord klart meg fint med dette sysyemet (Amd64 3000+, 512mb ram og 9600xt) gjennom f.eks. FarCry, HL2 og Doom3. Og vært fornøyd... Men nå som f.eks AOE3 og sånn kommer snart, har jeg litt lyst å piffe opp pc'n...

Men det som er cluet da, er jo at dette er ett 754 system, så hvis jeg skal ha ny prosessor vil jeg skifte til 939, og da blir det plutselig mye dyrere og mulig for dyrt, for nå hver fall..

Så det jeg lurer på da, er om det kan holde å kjøpe ett bra 1024/2048 mb RAM kit, som er villig til å overklokke, og en god cpu kjøler? Og selvfølgelig ett nytt skjermkort... Som f.eks. 6800gt? Eller kan jeg få utnyttet ett ultra? Eller er ikke 3000+ sterk nok for noen av 6800 gutta? (spiller ingen rolle om det er ati eller nvidia, liker begge, så lenge jeg har amd ;) )

Enda ett problem hvis jeg skal overklokke, er at jeg har et lite trangt kabinett (4-5 år gammelt, beregnet på en 850mhz prosessor), så da må jeg vel helst bytte det og? Har en 400W strømforsyner, så skal vel ikke være nødvendig å legge i alt for mye i ett kabinett? Er dette ok for eksempel?

Bare så det er nevnt, vannkjøling er "waay out of my league" =) Det tør jeg ikke å prøve, alt for klønete =)

Synspunkter og forslag blir tatt i mot med stor takk! =) Har ikke peiling på hvilken ram/hvor mye ram jeg skal ha, og ikke kjølere og vifter heller... Så all hjelp er velkommen! =)

Edit: Glemte jo å nevne hvor mye jeg er villig til å bruke... =) Ser for meg mellom 5 og 7k en plass.. Vet ikke om det er urealistisk..? =) Sorry for at posten ble så latterlig lang! =)

Endret av klomp1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry for at posten ble så latterlig lang! =)

Det skal den være det! :yes:

Slik jeg ser det behøver du å oppgradere minne og skjermkort.

Til minnet ville jeg anbefalt OCZ Platinium Rev 2.

Når det gjelder skjermkort, så trur jeg et 6800 GT ville passet fint for deg.

Når du skal klokke trenger du jo som sagt en ny kjøler. Der anbefaler jeg Thermalright XP-120 med denne vifta. (Artic Silver)

Kabinett får noen andre anbefale.

Edit: 5 429,-

Endret av BaX
Lenke til kommentar
Sorry for at posten ble så latterlig lang! =)

Det skal den være det! :yes:

Slik jeg ser det behøver du å oppgradere minne og skjermkort.

Til minnet ville jeg anbefalt OCZ Platinium Rev 2.

Når det gjelder skjermkort, så trur jeg et 6800 GT ville passet fint for deg.

Når du skal klokke trenger du jo som sagt en ny kjøler. Der anbefaler jeg Thermalright XP-120 med denne vifta. (Artic Silver)

Kabinett får noen andre anbefale.

Edit: 5 429,-

Det ble jo ikke så ille (prismessig) =)

Så jeg vil klare meg med 1gb med ram? Hører jo at f.eks. BF2 sluker ram, og kjører mye bedre på 2gb...

Er jo forresten kun 3 ram slotter på hovedkortet, så kan f.eks ikke kjøre 4x512...

Takk for svar forresten... Kommer til å ta ett GT kort og den kjøleløsningen du valgte, regner med du har peiling =) Og hvis det er nok med 1gb ram, kjører jeg på den ram'n også...

Noen som har forslag på kabinett? Er det jeg foreslo i den første posten ok?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinettet. Hvor mye er du villig til å betale da?

Jeg personlig er møkkalei av alle billig kabinettene som bråker og har deler som dirrer og klirrer.hehe. Så jeg satset litt ekstra kroner på et kabinett som jeg ville ha. Så jeg kjøpte et Lian Li PC6277A på microplex. Angrer ikke et sekund. verd hver eneste krone. Men selvsagt så finnes det jo noen billig kabinetter som holder seg innen en viss margin for mange.Mitt kabinett kommer jeg til å ha i mange år fremover.

Lenke til kommentar

hei. selv har jeg et ræva dyrt kabinett som ikke er i salg hos Microplex en gang :( NoiseControl heter kabinettet. veldig stilrent og fint, bortsett fra at det er lite med eksterne og interne brønner der. ellers er kabinettet fint. støydemping er det i kabinettet også.

jepp, jeg er enig i at Socket 754 Hovedkortene har litt for få Ram slotter. det er dumt. selv har jeg et hovedkort for øyeblikket som bare støtter 3 GB ram. skal kjøpe et HK snart som støtter 4.

litt offtopic: har NoiseControl blitt kjøpt opp av Chiftec eller er det Chiftec som har kjøpt opp NoiseControl? jeg ser at på noen av Chiftec kabinettene som Microplex selger så står det NoiseControl som overskrift. står at Chiftec kabinettene er støydempa slik som NoiseControl kabinettene er.

Lenke til kommentar

vel jeg ser du har fått bra forslag på ram og kjøler til cpu. men når det gjelder kabinett...

jeg kjøpte et snt raidmax scorpio til en kompis. det positive først

det har plass til 6 80mm vifter (du får en festa i gulvet dersom du ofrer en harddisk plass eller to (som det er 7 av) så selv med temeli stille vifter så får du bra kjøling.

det var helt greit å bygge i, og grei plass er det også.

det negative var at feste til døra som skjuler cd rom of floppy knakk med en gang jeg åpna døra, så jeg måtte modde inn en bøyd spiker som dørhengsle. det andre var at dekselet som sjulte usb kontaktene i bunn var også knekt.

dette er jo skader, så det er nok ikke sånn på ale sammen, mene vær ops på at med så billige ting så kan det foirt være feil eller svakheter.

han jeg kjøpte kabinettet til gadd ikke så sende det inn igjen, da han skjelder er bak døra (påknappen er tilgjengelig uten å åpne den) og bruker aldri usb'ene i front.

konklusjon: helt greit kabinett til e god pris, men vær forberedt på at det ikke tåler noe spesielt føre det kan bli skadet

så dersom du velger noe annet, så kjøp f.eks ett billig lian li. det tror jeg ikke du vil angre på

Lenke til kommentar
Når det gjelder kabinettet. Hvor mye er du villig til å betale da?

Næsj, vet ikke... Spiller vel egentlig ingen rolle, så lenge total prisen ligger mellom 5-7k, som nevnt... Så hvis jeg tar kun 1gb ram, har jeg jo 1-1,5k til rådighet...

Tok en titt på det lian li kabinettet ditt, og det så jo bra ut det.. Vil helst ha det svart da, så da burde vel denne være grei?

At pc'n bråker, er jeg vant til. Og denne bråker noe innmari! :D Så det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, så å betale mye mer for mindre lyd, trenger jeg ikke... Bare det er kjølig... ;) (Blir mye bedre enn denne uansett)

Lenke til kommentar
får jeg foreslå mitt ege kabinett (bare i svart siden du ville ha det)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC7BSCAND

det har 2 stk 16db 120mm vifter, samt at du kan putte en 80mm i taket om du måtte ønske det. og om du vil ha vindu så kan du bare ta med vindu kittet til 300kr, det passer, jeg har det også :D

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=W65B

Den så'kke dum ut! =)

Tror jeg går for den... ;)

Så hvis ingen mener jeg bør ha 2gb ram, så mener jeg har fått all den hjelpen jeg trenger! ;)

Lenke til kommentar

Spiller ikke, men har lyst ja... Så når jeg først er i gang...

Men da sliter jeg litt igjen... for jeg er helt blank på ram, har ikke peiling på hva jeg skal se etter... Den må klokke greit, men ikke ekstremt, kjører jo kun luftkjøling uansett...

Lenke til kommentar
Men da sliter jeg litt igjen... for jeg er helt blank på ram, har ikke peiling på hva jeg skal se etter... Den må klokke greit, men ikke ekstremt, kjører jo kun luftkjøling uansett...

ikke at jeg har så mye peil på ram

men når jeg skulle kjøpe en rambrikke til ble jeg anbefalt og kjøpe en til av samme sort som jeg hadde fra før

Endret av radier999
Lenke til kommentar

Joa, men nå har det seg sånn at jeg sitter med to 256 brikker fra twinmos, som suger på overklokking, og jeg har kun 3 RAM slot'er =)

Så det jeg trenger er 2x1024 brikker, men hvilke aner jeg ikke...

Jeg setter opp ett opsett, så kan heller folk korrigere ;)

Lenke til kommentar

Cpu kjøler:

Thermalright XP-120 CPU-Kjøler Kr. 450

Med denne viften: Papst Kabinett vifte 119x119x25mm Kr. 155

Og seff Arctic Silver Kr. 79

Skjermkort:

6800 Ultra Kr. 3 750

Ram:

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition Kr. 2 795

Kabinett:

Lian Li Miditower, Aluminium, USB, Sort + Vindu = Kr. 1080

Totalt blir dette: 8309 + porto, og da vil jeg vel komme opp i 9?

Blir dette verdt det tror dere? Eller skal jeg rett og slett vente og bytte til ett 939 system? Men da må jeg jo opp i kanskje 15000 for en bra spille-pc? Og da må jeg nok vente en stund...selv om det egentlig ikke er noe stress, siden jeg skal inn i militæret snart... Så si hva dere mener! ;)

Lenke til kommentar

det er kanskje ikke noe poeng å kjøpe så sykt masse greier når du skal i forcen snart.

mitt forslag blir da: kjøp rammen, kjøleren og et billig 6800GT, eller enda billigere, et 6600GT kort. det yter noe bedre enn et 9800pro, og det er igjen betydelig mye bedre enn ditt kort.

rammen beholder du til neste oppgradering, og selv et 6600GT skjermkort yter bra en stund til

psu'en din på 400watt klarer seg helt fint med en sånn oppgradering

en ting til, ved kjøp av ram moduler på 1gb hver så vær ops på at de ikke pleier å klokke så bra som 512 brikkene

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...