Januar333 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) hei, lurte på om disse senkesettene som div butikker selger (blandt annet hos eiker motorshop) kan godkjennes, slik at man ikke får mangel på det på f.eks periodisk kontroll? Endret 20. juli 2005 av freddy85 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Uten TuV godkjenning på senkesettet så er det ikke mulig. Det er et papir som følger med settet, som forteller at settet er typegodkjent og tilfredstiller kvalitetskravene og testene som er påkrevd av TuV. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Uten TuV godkjenning på senkesettet så er det ikke mulig.Det er et papir som følger med settet, som forteller at settet er typegodkjent og tilfredstiller kvalitetskravene og testene som er påkrevd av TuV. var ganske klar over det.. Men er disse godkjent her? Og hvordan er det med montering, noe spesial verktøy man trenger å kjøpe før man setter i gang? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ja de som det står TUV-papir nr: xxxx er godkjent men du har ikke sagt noe om hvilken bil du har. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Ja de som det står TUV-papir nr: xxxx er godkjent men du har ikke sagt noe om hvilken bil du har. å ja seff ser det nå.. hehe leste ikke helt hva som står der Vanskelig å montere selv? noe spesial verktøy man trenger? Oplel vectra a 2.0 gls Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 For informasjon koster det 550,- å få senkesett godkjent av biltilsynet Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Det viktigeste er fjærspenner, ellers klarer du deg med normalt verktøy Har bytta fjærer på egen bil uten å ta ut selve fjærbeinet, går fint nå bilen er heis opp med jekk Endret 20. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Oter Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 og man må også ha 4 hjulskontroll,for å sjekke vinklene etter bytte. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 og man må også ha 4 hjulskontroll,for å sjekke vinklene etter bytte. å det koster sånn ca? Trudde at det ikke var nødvendig hvis settet er tuv godkjent Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det viktigeste er fjærspenner, ellers klarer du deg med normalt verktøy Har bytta fjærer på egen bil uten å ta ut selve fjærbeinet, går fint nå bilen er heis opp med jekk Kan nok også være greit med en endeleddsavtrekker på en del biler Vet Biltema har noen til ca. 60.- Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) 4 hjulskontroll er ikke påkrevet, men sjansen for at dekkene blir skeiv slitte er stor når bilen kommer lavere så øker hellningen på hjulet, som resulteret i at innerdelen av dekket får mer belastning en ytterdelen. Endret 20. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 ok, frister fært.. men er det vanskelig å gjøre dette selv.. hvilken rekke følge gjør man dette, ser forøvrig ingen fjærer inne i hjulbua. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) vel da er det enklere en det jeg trudde Endret 21. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Er nok bare å se etter en spiralsak lignende den Zandro linkere til... Knakk forresten en sånn Biltema-skralle tidligere i dag Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 vel da er det enklere en det jeg trudde er det opel vectra a? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Det er jo bare å jekke opp bilen på den ene siden bak. Skru ut feste i bunnne av demperen. Da slippes bakhjulet litt lenger ned, ta et spett eller sotrt skrujern og bøy den orginale ut. Sett inn den nye, senk bilen litt, fest demperen. Sammr gjør du på andre side bak... Foran kan du skru ut akslingen og nedre opphengskule, samt endeleddet på styringen, og skru den løs i toppen. (får du den ikke løs så skru ut hele styrestaget bare pass på at du ikke snur på den for ellers blir spissinga feil). Deretter trenger du en fjærspenner, verksted har det i allefall... trykk sammen den gamle, skru den opp, sett in den nye, skru det fast og sett fjørbeinet på plass. skru alt sammen igjen... Mulig dette kan være til hjelp... Bak er lettest... Ja, etter at du har senket den så er det som regel spissingen som er litt feil. Den skal stilles ned mot 0.00 for man ikke skal få slitasje.. jeg har stilt mine på 0.03 og det fungerer greit (senket 35mm) Men alt satt så jævlig fast at jeg ikke fikk stilt mer.. Btw; skal du godkjenne det og du har tyske papirer så kan dra til arendal og få det godkjent der. Her i Kristiansand ved biltilsynet skal de ha pnger for å få det oversatt...! Ellers får du det ikke godkjent..! Endret 21. juli 2005 av CorVette Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 4 hjulskontroll er ikke påkrevet, men sjansen for at dekkene blirskeiv slitte er stor når bilen kommer lavere så øker hellningen på hjulet, som resulteret i at innerdelen av dekket får mer belastning en ytterdelen. det er jo rimelig stor fordel at man gjør det,kjøpte en honda prelude,som var senket 35 mm,som det ikke var tatt kontroll på. der brukte jeg 2 sett med dekk foran,på en sommer. og de sjekker vel også spissinga på eu kontrollen,er du sikker på at biltilsynet ikke krever bevis på at det er tatt 4 hjulskontroll,når du skal få skrevet det inn i vognkort?har hørt at flere har sagt at man må ha med kvittering fra kontrollen,når det skal skrives inn i vognkort. spurte på et verksted om prisen på det for et par uker siden,da min volvo 245 sliter på framdekkene. der skulle de ha mellom 500-800 kr,for kontrollen,ink justering. synes ikke det er så ille,når du må betale 1500-3000 kr for et dekk du sliter ned i løpet av et par måneder. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 thanks CorVette for en fin guid, hørtes ikke så vanskelig ut. blir 40mm foran og bak Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Det er vel påkrevd med forstillingskontroll etter montering av senkesett dersom du skal ha det godkjent og skrevet inn i vognkort. 4-hjuls kontroll er valgfritt. Sjeldent det er så mye å justere på i bakstillinga på vanlige biler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå