Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

senke-sett til 1000,- mulig å godkjennes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten TuV godkjenning på senkesettet så er det ikke mulig.

Det er et papir som følger med settet, som forteller at settet

er typegodkjent og tilfredstiller kvalitetskravene og testene som

er påkrevd av TuV.

var ganske klar over det..

Men er disse godkjent her?

 

Og hvordan er det med montering, noe spesial verktøy man trenger å kjøpe før man setter i gang?

Lenke til kommentar
Det viktigeste er fjærspenner, ellers klarer du deg med normalt verktøy Har bytta fjærer på egen bil uten å ta ut selve fjærbeinet, går fint nå bilen

er heis opp med jekk

Kan nok også være greit med en endeleddsavtrekker på en del biler ;)

Vet Biltema har noen til ca. 60.-

Lenke til kommentar

Det er jo bare å jekke opp bilen på den ene siden bak. Skru ut feste i bunnne av demperen. Da slippes bakhjulet litt lenger ned, ta et spett eller sotrt skrujern og bøy den orginale ut. Sett inn den nye, senk bilen litt, fest demperen. Sammr gjør du på andre side bak...

 

 

Foran kan du skru ut akslingen og nedre opphengskule, samt endeleddet på styringen, og skru den løs i toppen. (får du den ikke løs så skru ut hele styrestaget bare pass på at du ikke snur på den for ellers blir spissinga feil). Deretter trenger du en fjærspenner, verksted har det i allefall... trykk sammen den gamle, skru den opp, sett in den nye, skru det fast og sett fjørbeinet på plass. skru alt sammen igjen...

 

Mulig dette kan være til hjelp... Bak er lettest...

 

Ja, etter at du har senket den så er det som regel spissingen som er litt feil. Den skal stilles ned mot 0.00 for man ikke skal få slitasje.. jeg har stilt mine på 0.03 og det fungerer greit (senket 35mm) Men alt satt så jævlig fast at jeg ikke fikk stilt mer..

 

Btw; skal du godkjenne det og du har tyske papirer så kan dra til arendal og få det godkjent der. Her i Kristiansand ved biltilsynet skal de ha pnger for å få det oversatt...! Ellers får du det ikke godkjent..!

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
4 hjulskontroll er ikke påkrevet, men sjansen for at dekkene blir

skeiv slitte er stor når bilen kommer lavere så øker hellningen

på hjulet, som resulteret i at innerdelen av dekket får mer

belastning en ytterdelen.

det er jo rimelig stor fordel at man gjør det,kjøpte en honda prelude,som var senket 35 mm,som det ikke var tatt kontroll på.

der brukte jeg 2 sett med dekk foran,på en sommer.

og de sjekker vel også spissinga på eu kontrollen,er du sikker på at biltilsynet ikke krever bevis på at det er tatt 4 hjulskontroll,når du skal få skrevet det inn i vognkort?har hørt at flere har sagt at man må ha med kvittering fra kontrollen,når det skal skrives inn i vognkort.

 

spurte på et verksted om prisen på det for et par uker siden,da min volvo 245 sliter på framdekkene.

der skulle de ha mellom 500-800 kr,for kontrollen,ink justering.

synes ikke det er så ille,når du må betale 1500-3000 kr for et dekk du sliter ned i løpet av et par måneder.

Lenke til kommentar

Det er vel påkrevd med forstillingskontroll etter montering av senkesett dersom du skal ha det godkjent og skrevet inn i vognkort. 4-hjuls kontroll er valgfritt. Sjeldent det er så mye å justere på i bakstillinga på vanlige biler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...