j0n87 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 hei har nå fylt opp min Seagate Barracuda 120gb HD, og har tenkt til å kjøpe en ny. jeg har ingen peiling på hva jeg bør kjøpe eller hvordan jeg installerer den har tenkt på en 160gb eller 200gb. har lest litt i om hvordan man setter inn 2. HD i dell pcn, men trenger jeg å gjøre noe i BIOS osv? noen anbefalinger av hvilken HD jeg bør kjøpe? har Dell Dimension 4550, her er litt info om min HD: ATA enhet fysisk informasjon: Produsent Seagate Harddisk navn Barracuda ATA V 120023 Form faktor 3.5" Formattert kapasistet 120 Gb Plater 2 Antall skrivbare overflater 4 Fysiske dimesjoner 146.56 x 101.85 x 26.1 mm Maks. vekt 635 g Gjennomsnittlig rotasjon latens 4.16 ms Rotasjons hastighet 7200 RPM Maks. Intern data hastighet 570 Mbit/s Gjennomsnittlig søkehastighet 9.4 ms Interface Ultra-ATA/100 Buffer-til-vert data hastighet 100 MB/s Buffer størrelse 2 Mb Spin-up tid 10 sek Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Da kan du kjøpe en slik: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 850kr Jeg har en slik selv og er fornøyd med den. Hvis jumperen på den ekistérende disken er på "cable select" må du velge det på denne disken også og koble den til på "secondary drive". Hvis ikke, så må du stille den på slave, og koble den på den ledige kontakten. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Jeg anbefaler denne IDE-disken. Du trenger normalt ikke gjøre noe i BIOS når du installerer en ny IDE-harddisk. Din nåværende harddisk har noe som kalles en "jumper", som sikkert står som master. (En liten ting du kan kortslutte 2 pinner med. Bruker å være mellom strømkabelen, og IDE-kabelen). Dvs. at når du bestiller ny harddisk, så må du sette den harddisken som "slave" hvis den skal være på samme IDE-kabel som den andre harddisken. Så er det bare å starte opp maskinen, partisjonere og formatere harddisken. Hvis maskinen ikke finner harddisken, så må du gå inn i Disk Behandling og gi den en (eller fler) partisjoner. (Høyreklikk Min Datamaskin -> Behandle -> Disk Behandling). Hvis det var noe som du ikke forstod, eller var dårlig forklart, så er det bare å spørre på nytt Edit: efikkan litt før meg gitt Endret 20. juli 2005 av Moltrez Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Da kan du kjøpe en slik: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 850krJeg har en slik selv og er fornøyd med den. Hvis jumperen på den ekistérende disken er på "cable select" må du velge det på denne disken også og koble den til på "secondary drive". Hvis ikke, så må du stille den på slave, og koble den på den ledige kontakten. Har sett det er mange som har problemer med denne disken, vil heller satset på Seagate, eller Samsung til nød da! *sjekk profil* Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Da kan du kjøpe en slik: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 850krJeg har en slik selv og er fornøyd med den. Hvis jumperen på den ekistérende disken er på "cable select" må du velge det på denne disken også og koble den til på "secondary drive". Hvis ikke, så må du stille den på slave, og koble den på den ledige kontakten. Har sett det er mange som har problemer med denne disken, vil heller satset på Seagate, eller Samsung til nød da! *sjekk profil* Hva slags problemer da? Her i huset har vi haugevis av disker fra WD (pluss litt andre produsenter), og diskene fra WD er de enseste som det ikke har vært problemer med. WD har også samme systemp på jumpere på alle disker, til forskjell fra f.eks. Seagate som kan endre dette fra modell til modell. Jeg har mye bedre erfaringer med WD fremfor Seagate. Jeg er supporter på fritiden... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Da kan du kjøpe en slik: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 850krJeg har en slik selv og er fornøyd med den. Hvis jumperen på den ekistérende disken er på "cable select" må du velge det på denne disken også og koble den til på "secondary drive". Hvis ikke, så må du stille den på slave, og koble den på den ledige kontakten. Har sett det er mange som har problemer med denne disken, vil heller satset på Seagate, eller Samsung til nød da! *sjekk profil* Hva slags problemer da? Her i huset har vi haugevis av disker fra WD (pluss litt andre produsenter), og diskene fra WD er de enseste som det ikke har vært problemer med. WD har også samme systemp på jumpere på alle disker, til forskjell fra f.eks. Seagate som kan endre dette fra modell til modell. Jeg har mye bedre erfaringer med WD fremfor Seagate. Jeg er supporter på fritiden... Ta f.eks denne da. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 I og med at du ikke vet så mye om hva som er inni en maskin, kunne det vel kanskje vært like greit og gå for en ekstern harddisk løsning. Da slipper du og skru opp maskinen, dille med jumpere osv. Pluss du får en portabel disk. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 I og med at du ikke vet så mye om hva som er inni en maskin, kunne det vel kanskje vært like greit og gå for en ekstern harddisk løsning. Da slipper du og skru opp maskinen, dille med jumpere osv. Pluss du får en portabel disk. Like greit å ha alt slikt inn i maskinen? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 For all del, jeg liker ikke å ha unødvendig med bokser og ledninger på pulten jeg heller, men hvis han har noen vegringer mot å skru opp pc'en så er kanskje en ekstern harddisk en fornuftig løsning. Lenke til kommentar
j0n87 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 I og med at du ikke vet så mye om hva som er inni en maskin, kunne det vel kanskje vært like greit og gå for en ekstern harddisk løsning. Da slipper du og skru opp maskinen, dille med jumpere osv. Pluss du får en portabel disk. jeg vet åssen man åpner kabinette osv har selv bytta skjermkort, lydkort og lagt til mere ram, men har aldri gjort noe med HD før, derfor jeg spurte Lenke til kommentar
Dimension Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg lurer også på dette Har en harddisk som jeg prøver å koble til pc'n. Men hver gang jeg kobler den står det "NTLDR" is missing" Hvilke kabel skal den tilkobles? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hva heter sånn "kasse" som man legger harddisken i som gjør at man bare kan koble den til USB inngangen på kabinettet? Vurderer sterkt å kjøpe en sånn ting. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Hva heter sånn "kasse" som man legger harddisken i som gjør at man bare kan koble den til USB inngangen på kabinettet? Vurderer sterkt å kjøpe en sånn ting. Eksternt harddisk kabinett? Jeg lurer også på dette smile2.gif Har en harddisk som jeg prøver å koble til pc'n. Men hver gang jeg kobler den står det "NTLDR" is missing" Hvilke kabel skal den tilkobles? hmm.gif Hvis det er en ide disk må du koble på en ide kabel og en 4-pin's molex (strøm). Er det sata må du ha en satakabel og en sata strømkontakt (7-pin?) Endret 21. juli 2005 av ManagHead Lenke til kommentar
j0n87 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 etter å ha søkt litt rundt, så har jeg sett at flest folk er fornøyd med WD så da går jeg for Western Digital Caviar 200GB Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 WD og Maxtor er kongene på ytelse med de knatrer litt men gjør meg ingen ting har gummi oppheng til de så den er nesten ikke hørbar. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 WD og Maxtor kongene på haugen? Stiller meg tvilsom til den utalelsen. Har hatt 2 maxtor hardisker, hvor mange maxtor hardisker har tatt kvelden? Joda 2 stk. 1 WD den har og tatt kvelden. Seagate, stille og fungerer helt topp, samme med samsung. Men for all del, nå er det jo her snakk om gamle 60gb maxtor hardisker og 120gb WD. Var vel rundt 60gb de fleste harddisk produsenter fikk litt problemer, husker forresten IBM hadde problemer med sin 75GXP serie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå