Gå til innhold

UV-filter's innvirkning på bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann :yes:

Vil et uv-filter ha noen innvirkning på bildekvaliteten? Vil det gi noen reflekser f.eks?

Jeg hører at noen sier at kvaliteten forringes , men jeg har ennå ikke sett noen kvalitetforskjell på mine bilder.

Jeg bruker kvalitetsobjektiver og kvalitetsfiltre.(HOYA HMC og B+W)

Men uansett ville jeg brukt solblender i tillegg på motiver med sol eller andre sterke lyskilder.

Husk at filtrene blir slitt av rengjøring , så man bør kanskje bytte filter etter en stund.

Husk også å sjekke om front linsen på objektivet tar borti filteret , spesielt på vidvinkler.

Kjøp et tynt filter beregnet på vidvinkler og legg et linsepapir i mellom filter og objektiv første gangen ,og sjekk om papiret blir klemt i mellom glassene. :thumbup:

Jeg bruker filter som beskyttelse til hverdags , men kan gjerne ta det av ved de helt spesielle motivene der jeg har god tid og der ikke er fare for klåfingrede personer :p

Lenke til kommentar

Alle ekstra lag med glass i front av et objektiv gir større sjanser for flares, ghosting, tapt kontrast mm. Dette selvfølgelig i noe mindre grad om man kjøper dyre kvalitetsfiltre, men ved opptak med sidelys er sjansene for overstående degradering av bildekvaliteten mye større med et filter i front enn uten.

Bruker selv aldri UV-filter på min optikk, så fremt jeg ikke skal i situasjoner hvor eks. sand eller saltvann kan sprute/blåse på kameraet.

Solblender bør ALLTID brukes, da denne både beskytter fronelementet på objektivet og også minsker sjansen for at sidelys skal ødelegge bildene.

Husk også at et filter ikke er på langt nær så sterkt som frontelementet på et objektiv og vil ofte kunne knuses av støt som ikke ville skadet frontelementet i det hele tatt. Et knust filter som blir dyttet inn mot frontelementet kan man jo selv tenke seg hva kan gjøre....

Det er ytterst sjelden at man får noe som dunker inn mot objektivet og det vil nok da også i de aller fleste tilfeller være butte ting som dunker borti.

Det er alt for mange som skrur på billige UV-filtre på sine objektiver for beskytelse og dermed reduserer ytelsene til optikken sin betraktelig, med blasse kontrastløse bilder som resultat.

Jeg drar med meg masse utstyr rundt overalt, bytter optikk der jeg finner det for godt og kan vel ikke sies å være verdens mest forsiktige person ;) men jeg har enda ikke klart å komme borti mine frontelement med noe som helst skadelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...