Gå til innhold

SCSI problem

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som jeg lurer på skyldes scsi-disken, eller scsi-kortet. Disken jeg har er en Seagate Barracuda 18 GB og scsi kortet er et Adaptec 29160. Problemet mitt er at scsi disken ikke alltid mountes når jeg starter maskina, det er også umulig å mounte denne disken manuellt etter at jeg har startet opp. De gangene dette skjer er det ikke annet å gjøre enn å reboote maskinen helt til disken kommer opp. Denne disken har også en ulyd som jeg ikke liker, den "knaser" med korte intervaller, kan nesten beskrives som en gammel klokke, men med "knasing i stedet for tikking.

Jeg vet at dere antakelig vil si at det er disken det er noe feil med, men jeg er ikke helt 100% sikker, så derfor spør jeg før jeg sender avgårde disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, disken blir detektert i oppstarten, det blir den også av software FWB Hard disk toolkit "FWB Mounter" men de gangene den ikke mountes under oppstart så er det umulig å mounte denne senere. Nå er det bare disken som er koblet til scsi-kortet, men jeg bruker å ha en scanner tilkoblet, scanneren er koblet bort pga. at jeg trodde det var hardware feil på scanneren. Problemet mitt med scanneren er at høyoppløste bilder får hvite striper tvers over, det ser ut som om det er noe galt med datastrømmen fra scanneren. Men scanneren er testet på en annen maskin med et annet scsi-kort og der fungerer den, derfor tviler jeg også litt på scsi-kortet.

skrivefeil... argh

[ Denne Melding var redigert av: bug2k på 2002-07-31 13:54 ]

Lenke til kommentar

har samme kontroller som deg på en av serverne mine.

Disken er en Quantum Atlas IV U160 disk 9.2Gb

Problemet mitt er at når jeg slår av pcn. (Hardboot)

så finner kontrolleren disken, men hvis jeg bare booter via varmstart så finner den bare cdrom og brenner.Irriterer vettet av meg, men driter forsåvidt i det nå, serveren går døgnet rundt uansett så.

Finner du noe løsning her så si i fra.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om bios, for det er ikke kommet noe bios oppdatering på kortet som i mitt tilfelle står i en Mac. Har ikke erfaring om at bios'en plutselig skal slutte å fungere, og at jeg da må erstatte den gamle bios'en med en ny. Jeg vet at det er feil på en av delene, enten scsi-kortet eller scsi-disken, det jeg derimot ikke vet er hvor feilen ligger. Jeg har prøvd det gode gamle "napp ut og putt inn igjen" trikset uten suksess. Kopierer nå operativsystemet over på scsi-disken og prøver å boote fra den for å se hva som da skjer.

Lenke til kommentar

Skal bare takke for hjelpen! Jeg har nå satt scsi-disken som oppstartsdisk, etter at jeg repartisjonerte den disken og kopierte systemet over på en partisjon så funker alt som det skal, scannere osv. Kan kanskje hende det tar ett sekund lengere å finne scsi-partisjonen enn det tar å finne ide-partisjonen, men det kan jeg leve med :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 14:29, bug2k skrev:

Det handler ikke om bios, for det er ikke kommet noe bios oppdatering på kortet som i mitt tilfelle står i en Mac. Har ikke erfaring om at bios'en plutselig skal slutte å fungere, og at jeg da må erstatte den gamle bios'en med en ny. Jeg vet at det er feil på en av delene, enten scsi-kortet eller scsi-disken, det jeg derimot ikke vet er hvor feilen ligger. Jeg har prøvd det gode gamle "napp ut og putt inn igjen" trikset uten suksess. Kopierer nå operativsystemet over på scsi-disken og prøver å boote fra den for å se hva som da skjer.

Det jeg mente var at det kanskje var en bug i gammel bios til scsi-kortet. Det er jo en grunn til at de gir ut nye bioser... Er ikke bare fordi de synes det er morro vettu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...