icer Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Fikk en TV med søstra mi som jeg kunne gjøre det jeg ville med. Problemet er at når jeg prøver å slå den på hører jeg "spsjj" (den vanlige suse lyden som kommer når du slår på TV'en), og det røde lyse kommer men så slår den seg av, tar ca 3sek. Har målt bryteren, og det er ikke den. Og sikringen er iorden TV'en er vel en 4-5år ca? Noen som har noe kunnskap og kan fortelle meg hva jeg kan måle eller evnt. hva de tror er galt? Edit: Skal pæren lyse/gløde fra start? Det er ikke liv i den iløpet av oppstarten Endret 20. juli 2005 av icer Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 vær litt forsiktig når du leker inne i tv er ganske store mengder støt ute og går der selv uten at den er koblet til nettet! Vil tro det er biledrøret som er gåent. Lenke til kommentar
icer Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Er klar over det , har prøvd å ikke ta på kretsene/komponentene Hvor mye vil det koste å bytte bilderør? Er det mye styr? Skal begynne på VK1 Elektro Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Er det noe som sier sikkert at det er bilderøret som er gåent da? Er nok ikke så lurt å bråhaste å bytte det før det er sikkert at det er det som er gåent... Koster vel en del penger for et nytt et, og vil regne med det er en del jobb å bytte... Lenke til kommentar
icer Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg vet ikke, har ikke greier på tv'er... Det som er greia er at tv'en "starter opp" i 3sek før den slår seg av, iløpet av de 3sekundene hører jeg susingen i høgtaleren og et rødt lys lyser (er jo vanlig) så slår den seg av Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 jeg sier ingenting sikkert men det kan virke som om den skrur seg av når den starter bilderøret ( går det ikke et par sec før den fyrer opp røret? ) så jeg ville sjekka om det faktisk kunne være røret eller at kan kansje kan være noen kondensatorer, siden den trekker en del strøm i det den fyrer opp røret Lenke til kommentar
OleByst Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Det kan være vakel i strømforsyninga! har en tv som har vore på 3 reprasjona ta den samme tingen men dei bytta bære stømforsyninga så og får den tilbake virka kanskje 2 månader så er dett sammme driten igjen! lever den på ei sjappe å få dei til å ta en kostnad sjekk for kor mykje det vil koste å reparere og kor feilen er! Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Og når sjappa finner feilen, så fikser du den selv Det var en god idé, hehe... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Er det billedrøret som er gåent så er det TV delen i TVen som er gåen. Blir som å bytte ramma i en bil. Men men har du lyst så er det jo bare å feilsøke. Desværre så er det svært lite elektronikk i elektro VK1 så noe feilsøking av TV lærer du neppe der. Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Er det billedrøret som er gåent så er det TV delen i TVen som er gåen.Blir som å bytte ramma i en bil. Men men har du lyst så er det jo bare å feilsøke. Desværre så er det svært lite elektronikk i elektro VK1 så noe feilsøking av TV lærer du neppe der. Er klar over at det ikke er mye elektronikk der, men ville bare informere om at jeg går elektro så jeg er ikke fullstendig blank på elektronikk... Så det vil si at det er bare å kaste tv'en? Eller er det noen komponenter som er artige å ta vare på? Evnt. tips til noe jeg kan bygge av den? Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Er jo ikke sikkert det er en så veldig avansert feil... Må ikke nødvendigvis være bilderøret, kan være noe galt med strømforsyningsdelen til bilderøret... Men, det kan nok ta sin tid hvis du skal begynne å feilsøke... Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Tror jeg skal overlate den til KSA læreren min på GK, så får han ihvertfall noe å gjøre bortsett fra å drikke kaffe.... OT: Har lagt merke til at til eldre lærerne er jo mer sitter de iro og drikker kaffe Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 høres ut som om switch-poweret prøver å starte opp, men skrur seg øyeblikkelig av igjen og går in i en "protect mode" hvis det står i "protect mode", prøver det med jevne mellomrom å "boote opp" tv'n, men skrur seg med en gang av igjen... av og til kan dette merkes som en ørliten tikkelyd nær strøminntaket til tv'n dette kan sansynligvis være en overbelastning en plass inne i tv'n (sjekk halvledere som dioder, transistorer og triacer) denne skal være mulig å finne ved hjelp av et multimeter... (og en god del tid om du ikke har gjort slikt før) en fin start er å måle tilførselsspenningen til switche-ic'en (vær meget forsiktig her så du ikke kortslutter noen av beinene, har nemlig gjort det selv og KZZTBANG...) Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) *snip* Off... Med halvleder komponent mener du da transistorer og slike da? Da starter jeg med hva? Halvederne? Bare gå over og måle 0,6v Ube? Kunne du redigert et bilde og merket av hvor jeg bør måle? Edit: Er det slik at jeg kan legge meg ned og høre om det kommer "klikk" eller? Hvor lang tid ca er det mellom hver gang... Endret 24. juli 2005 av icer Lenke til kommentar
hamort Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Heisann. Hvilken type tv er det. Kan det stemme at det er en Grundig tv, isåfall så se etter hvilket cuc nummer som står bak på tven. ps. det er neppe biledrøret som er gåent det er meget sjeldent at det ryker og er det gåent kan du kaste tven da det koster mer enn en ny tv. Det du kan prøve først er å ta nettledning ut, trykk så inn powerknappen og sett nettledning inn igjen. Hvis led lyser nå uten å slokke er det meget sannsynlig at power er OK og at feilen finnes i linjetrinnet. mvh morten Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Hadde en liten oppdagelse: Når jeg slår på tv'en slår den seg av, det går 3sekund så blinker led lyset (men ingen lyd), er dette et forsøk på å prøve å starte fra "protect mode" som "Zalo Ultra" kaller det? TV'en er en Sony model MP2 55 A2 Cuc nummer? Lenke til kommentar
hamort Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Hei. cuc nummer kan du glemme, det er kun Grundig som har det. (grunnen til at jeg spurte om det er at jeg syns det så ut som et grundig chassis) Så lenge du har et sony chassis så har jeg nok ikke så mye å bidra med, men: Du har sannsynligvis en feil i power eller linjetrinnet. Det er en enkel metode for å finne ut om poweret er ok eller ikke men da burde du ha et skjema. Ut fra poweret kommer det en spenning som ofte kalles for 150 volten, den er sånn ca rundt 135-165v ettersom hvor stor TVen er osv. Denne forsyner bla transitoren som du nesten holder tommelen på i bilde 2. Hvis du kobler linjetrinne vekk fra denne spenningen og kobler en 60w lyspære fra denne spenningen og til jord så kan du sjekke om alle spenninger fra poweret er ok. (lyspæra tilsvarer omtrenntlig sammme belastning som linjetrinnet) dvs hvis linjetrinne har feilen og trekker ned poweret så har du eliminert dette. PÅ bilde nummer to så holder du nesten tommelen på en stor transistor, du kan prøve å lodde denne ut og så måle den. (det er ikke rent skjelden at det er feil på denne transistoren, men det betyr ikke at det er det som er ditt problem) Ellers så får du følge dine tidligere råd om å sjekke trans,dioder og lytter. Har dessverre ikke så mye mer å hjelpe deg med da jeg ikke har noen erfaring med sony. NB!!! Feilsøking på tv med spenning på er ikke helt ufarlig så vær forsiktig, og pass deg for den blå kondensatoren som det står philips på selv om spenning er av. Du kan eventuelt kortslutte den med en skrutrekker så er du relativt trygg for karameller. Husk at det er ingen skam å gi opp, komponentfeilsøkning krever en hvis erfaring. Lykke til mvh morten Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 1. Denne forsyner bla transitoren som du nesten holder tommelen på i bilde 2. Hvis du kobler linjetrinne vekk fra denne spenningen og kobler en 60w lyspære fra denne spenningen og til jord så kan du sjekke om alle spenninger fra poweret er ok. (lyspæra tilsvarer omtrenntlig sammme belastning som linjetrinnet) dvs hvis linjetrinne har feilen og trekker ned poweret så har du eliminert dette. 2. PÅ bilde nummer to så holder du nesten tommelen på en stor transistor, du kan prøve å lodde denne ut og så måle den. (det er ikke rent skjelden at det er feil på denne transistoren, men det betyr ikke at det er det som er ditt problem) Ellers så får du følge dine tidligere råd om å sjekke trans,dioder og lytter. 3. NB!!! Feilsøking på tv med spenning på er ikke helt ufarlig så vær forsiktig, og pass deg for den blå kondensatoren som det står philips på selv om spenning er av. Du kan eventuelt kortslutte den med en skrutrekker så er du relativt trygg for karameller. 4. Husk at det er ingen skam å gi opp, komponentfeilsøkning krever en hvis erfaring. 1. Hva mener du? Hvor skal jeg koble lyspæren? Hvor kan jeg koble fra linjetrinnet? 2. Jeg lodder ut transistoren og hvordan skal jeg måle denne? Vi hadde ikke noe om feilsøking på transistor (fikk bare "er det noe gærnt med transistoren mål den" og ingenting om hvordan på skolen) 3. Bare kortslutte den? Ingen fare for at jeg griller noen komponenter? 4. Liker ikke å gi opp, gir ikke meg før jeg enten er helt-sinnsykt-dritt-lei eller den blir erklært død Er kretsdiagram å oppdrive til disse eller må jeg sende mail til Sony som sikkert ikke svarer? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) klarer du å tyde komponentnavnet til IC'en som sitter like bak transformatoren (den med 8 bein). Regner med at det er denne som styrer strømforsyningen inne i tv'en... hvis jeg visste nanvet, kunne jeg skaffet dataskjema og evt. funnet ut litt mer om hvordan poweret er bygd opp, muligens tegne opp målepunkter o.l. for å få oversikt over strømmene som tv'en trekker, er det enkelt (syns jeg) og koble ei lyspære (f.eks 60 watt) i SERIE med inntaksledningen (den fra stikkontakten) til tv'en. Denne fungerer som motstand og indikator på hvor mye strøm tv'en trekker fra strømnettet (mer lys = mer strøm) Endret 24. juli 2005 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 1. klarer du å tyde komponentnavnet til IC'en som sitter like bak transformatoren (den med 8 bein). Regner med at det er denne som styrer strømforsyningen inne i tv'en...2. for å få oversikt over strømmene som tv'en trekker, er det enkelt (syns jeg) og koble ei lyspære (f.eks 60 watt) i SERIE med inntaksledningen (den fra stikkontakten) til tv'en. 1. Se om du finner noe under: TEA 2164SL W990E9801 Usikker på om det er 0 eller O 2. Dette kan jeg gjøre... Men hvordan kan jeg gjøre dette når tv'en ikke vil starte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå