Gå til innhold

Grunnlegende viten for C++ programmerer

Anbefalte innlegg

for guds skyld, dropp vb... c# eller java kan gjøre akkurat samme oppgaver, men på en bedre måte.

C++ er et helvete å programmere og man blir sittende lenge å knote med syntax og det er jævelig å debugge.

Anbefaler sterkt å prøve deg litt på c# eller java som har nesten samme syntax, men gjør ting på en litt annen måte som er _mye_ enklere for en nybegynner. I tillegg så er det veldig greit å debugge - ihvertfall java som jeg har erfaring med.

Hvis du lurer på om du skal prøve deg på java så har borland en svært bra ide (utviklingsverktøy) som heter borland jbuilder. Du får tak i den gratis fra www.borland.com

Etter at du har forstått hvordan java fungerer så kan du ta skrittet videre til c++.

Sitat

C++, Visual Basic, C++, Visual basic, C++, Visual Basic orhhh

eg blir gal... Visual Basic = gøy enkelt, ikke aksepter WHY.... WHY:.... C++ kjempe stress veldig aksepter WHY....

C++ er ikke akseptert i mindre prosjekter ettersom det tar 2-3 ganger så lang tid å utvikle i c++ som i f.eks java/c#.

C++ blir først og fremst brukt i spill og 3d programmer. Til f.eks ren business logikk så kan man liksågodt bruke java el c#. Ytelsestapet man får (kanskje 50%) kan lett dekkes opp ved å kjøpe en server som er f.eks 10000kr dyrere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at C++ blir brukt til det aller meste, sett bort fra web-applikasjoner. Hvilke språk er følgende programmer skrevet i?

* Microsoft Word

* Microsoft Excel

* Microsoft Access

* Adobe Photoshop

* Adobe Illustrator

* 3D Studio Max

* AutoCAD

* Firefox

* Norton Antivirus

* Half-Life 2

* World of Warcraft

VB.NET er faktisk mye brukt i næringslivet, og er spesielt godt egnet til små nytteapplikasjoner og utilities.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Det finnest program som 'scanner' for potensielle minnelekasjer.

Eg er ingen ekspert på minnelekasjer, men har fått det intrykket av at jo lavare nivå du programerar på, jo meir kontroll har du, jo meir må du styre, jo enklare er det å lage feil som minnelekasjer osv.

Men c++ er utvilsomt eit mykje vakkrare språk einn f.eks vb. Desuten får du mykje 'reinare' program, og det er mykje enklare å porte ein c++ applikasjon til andre platformar einn ein vb applikasjon.

Desuten så har eg høyrt at ved å bruke f.eks std::string klassen i staden for å fikle med char's så tar du livet av halvparten av dei potensielle minnelekasjane. Det finnest også mange tutorials på internet som legg fram tommeltott-reglar for sikker programering.

Det eg eigentleg vil råde deg til er å sjå på PHP. berre for å få inn syntaxen. Så kan du gå over til c++ og lære deg klassar osv når du følar deg 'klar for det' :thumbup:

Endret av Lorents
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er "lett" å debugge nei (litt uklar i den forrige posten kansje), men det er mange måter å unngå f.eks. minnelekasjer, og med de rette redskapene, så får man ihvertfall luket bort en god del av de mest vanlige uten alt for mye stress!

(Men jeg tviler ikke på at det kan være et helvete å finne minnelekasjer i større prosjekter når man har en deadline hvor ting skal være klart.)

Lenke til kommentar

"Desuten får du mykje 'reinare' program [ved bruk av c++]"

Du har tydligvis ikke sett ting kodet med MFC (microsoft foundation classes). For gui programmering er det bare masse mekk.

Skulle ønske jbuilder (java ide'n jeg bruker) var programmert i c++ så den hadde hatt noe som minner om lav responstid... ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg føler egentlig at MFC er rotete fordi win32 API er skrevet for for C, og da når du roter med klasser o.l så blir det veldig mye frem og tilbake.

Jeg har drevet lite med GUI, men kan f.eks. nevne at callback-funksjonen i et win32 GUI må være static, og dermed fucker ganske mye med OOP allerede.

Det finnes veier rundt, jeg har brukt en av dem, men du skjønner retningen det tar, når det begynner som beskrevet.

Lenke til kommentar

Vet du egentlig hva du selv snakker om? Har brukt WIN32 API en god del, og man kan jo lage programmene så objektorientert som man bare vil, så lenge det er C++ man bruker. Jeg har i alle fall aldri hatt noe problem med det. Kan du vennligst utdype kommentaren din..?

Lenke til kommentar

Alle de applikasjonene er skrevet i C eller C++, jeg vet ikke sikkert om dette (det er det vel ingen som gjør) men Word og Autocad kan ha vært skrevet i vanlig C

3D Studio Max er ihvertfall skrevet i C++ med MFC som rammeverk.

Men jeg husker at UnrealED som følgte med Unreal vare skrevet i Visual Basic 5.0 (den krevde MSVBM50.DLL og THREED.dll)

Men som sagt; der hvor det er viktig med hastighet og kontroll velger man C++, managed memory har veldig mye arbeid rundt seg for å gå rundt, i motsetning til unmanaged.

Fordelen med C++.NET er at du kan skrive en unmanaged/managed blend programmer, men det er vel mest for at du skal skrive biblioteker til C# eller andre .NET språk.

Lenke til kommentar
  GeirGrusom skrev:
Alle de applikasjonene er skrevet i C eller C++, jeg vet ikke sikkert om dette (det er det vel ingen som gjør) men Word og Autocad kan ha vært skrevet i vanlig C

3D Studio Max er ihvertfall skrevet i C++ med MFC som rammeverk.

Men jeg husker at UnrealED som følgte med Unreal vare skrevet i Visual Basic 5.0 (den krevde MSVBM50.DLL og THREED.dll)

Men som sagt; der hvor det er viktig med hastighet og kontroll velger man C++, managed memory har veldig mye arbeid rundt seg for å gå rundt, i motsetning til unmanaged.

Fordelen med C++.NET er at du kan skrive en unmanaged/managed blend programmer, men det er vel mest for at du skal skrive biblioteker til C# eller andre .NET språk.

Nå har vel UnrealED blitt skrevet om til C/C++ siden den gang :)

Lenke til kommentar

.NET språk nummer én, blanding av Java, Visual basic, C++ (den har pekere, akkurat som i C)

C# er like støttet som Visual Basic.NET, eller J#, du må ha et .NET Platform installert for å bruke det.

Jeg (og noen andre) holder på med et spill nå, og da lager vi selve spillet i C++ (Vi må ha det flyttbart) og editoren i C# (Det skal i teorien være flyttbart)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...