Gjakmarrja Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Hei! Jeg ønsker og lære meg C++ og trenger derfor hjelp med noen ubesvarte spørsmål. Jeg har en del efaring fra Visual Basic.NET og kjenner derfor til functions, datatyper, objecter og den slags! Har bare et enormt problem med syntaxen, jeg bruker Borland og Visual C++.NET Takk til de som har svart i den andre tråden som ble stengt men siden jeg ikke var ferdig med å samle informasjon så oppretter jeg derfor en ny tråd! Jeg har lært en del og har faktisk klart og lage det velkjente "Hello World!" programmet i commandline! Viss du har noen prosjekter liggende som du er stolt og føler at andre skal kunne få ta del i så legg ut koden her! Sjeldent jeg får se noen kode i den store sammenheng med forklaring! Selv om jeg har så vidt begynt med syntaks så har jeg ikke fått noe forklaring på det jeg kan, så hver gang jeg skal lage noe nytt blir det liksom nye spørsmål! Takk for svar Endret 20. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg har en del efaring fra Visual Basic.NET og kjenner derfor til functions, datatyper, objecter og den slags! Ikke regn med at noe som helst av det du har lært i forbindelse med VB har noen nytte i forbindelse med C++. Jeg har lært en del og har faktisk klart og lage det velkjente "Hello World!" programmet i commandline! Gratulerer - første skritt er tatt. Du bør derimot være klar over at det er mange, mange mil igjen. Viss du har noen prosjekter liggende som du er stolt og føler at andre skal kunne få ta del i så legg ut koden her! Sjeldent jeg får se noen kode i den store sammenheng med forklaring! Det finnes enorme mengder kildekode tilgjengelig på internett. Søk, og du vil finne. Du bør derimot være klar over at det ikke er tilrådelig å se på kildekode i et så tidlig stadium, ettersom du sannsynligvis ikke vil forstå noe i det hele tatt, og oppgaven som ligger foran deg vil bare virke mer og mer uoverkommelig. Selv om jeg har så vidt begynt med syntaks så har jeg ikke fått noe forklaring på det jeg kan, så hver gang jeg skal lage noe nytt blir det liksom nye spørsmål! Som tidligere kommentert opptil flere ganger, og som dessuten kommentert i et utall tråder som du burde ha lest fordi du burde ha benyttet deg av forumets søkefunksjon: Les en bok! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Holder på å lese to bøker, C++ For Dummies Borland C++ Builder 4 Takk for responsen! Var redd det noen kom til å si det... mange mil igjen! Du skulle vel ikke vite hvor lang tid det tar før jeg kan utnytte språket til det fulle? Jeg stresser med det daglig foran dataen, leser samtidig som jeg prøver eksempler fra bøkene og holder på og studere Samplene som følger med DirectX SDK! Ofte inne på planetsourcecode og ser på kode der... men som sagt skjønner ikke mye ENNÅ Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Du skulle vel ikke vite hvor lang tid det tar før jeg kan utnytte språket til det fulle? Etter 6-12 måneder bør du beherske syntaksen og ha en grov oversikt over språket. Men du vil stadig komme over avanserte teknikker, fremgangsmåter, idiomer, osv. -- du vil aldri bli utlært. Men det er altså snakk om år. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Jeg har ikke noe hastverk... Men gleder meg utrolig til å kunne lage et 3Dspill selv... med directX Men det blir vel lenge til Får gjøre det samme som med visual basic, begynne med små testprogrammer og bruke flere og flere components og object etter hver! EDIT: Når jeg bruker Visual C++.NET og lærer meg det... funker den syntaksen i andre ting, som borland? Endret 21. juli 2005 av chills Lenke til kommentar
Lorents Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Jeg har lært en del og har faktisk klart og lage det velkjente "Hello World!" programmet i commandline! Gratulerer - første skritt er tatt. Du bør derimot være klar over at det er mange, mange mil igjen. Myubi, hatt ein dårleg dag? Ingen vits i å få unge kreative skjeler til å miste motet på grunnlag av ei påstand som, etter mi meining, er ganske feil. chills, ikkje gløym at at du lærar kjappare og kjappare jo meir du kan frå før. Om det tok evigheter å lære seg for så tar det ikkje like lang tid å lære seg while Viss du har noen prosjekter liggende som du er stolt og føler at andre skal kunne få ta del i så legg ut koden her! Sjeldent jeg får se noen kode i den store sammenheng med forklaring! Det finnes enorme mengder kildekode tilgjengelig på internett. Søk, og du vil finne. Du bør derimot være klar over at det ikke er tilrådelig å se på kildekode i et så tidlig stadium, ettersom du sannsynligvis ikke vil forstå noe i det hele tatt, og oppgaven som ligger foran deg vil bare virke mer og mer uoverkommelig. Det er sant at det finnes mykje kode tilgjengeleg på internet. Mi meining er i motsetning til Myubi at ein av dei beste måtane å lære på er å kike på kildekode. Men gleder meg utrolig til å kunne lage et 3Dspill selv... med directX Kan ikkje forstå at det kan vere noko å glede seg til? Å bli bindt fast til microsoft i all framtid? SDL & OpenGL EDIT: leif og ein logisk glipp. Endret 22. juli 2005 av Lorents Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Myubi, hatt ein dårleg dag? Ingen vits i å få unge kreative skjeler til å miste motet på grunnlag av ei påstand som, etter mi meining, er ganske feil. Whot? Gidder du å utdype det der litt bedre? Å si noe annet enn at veien er milevis fra det å klare å skrive(av?) og kompilere et hello-world program, til virkelig å kunne språket er jo ikke annet en løgn etter min mening.. Det er sant at det finnes mykje kode tilgjengeleg på internet. Mi meining er i motsetning til Myubi at ein av dei beste måtane å lære på er å kike på kildekode. Men man burde da ha en liten forståelse for språket, noe å bygge på liksom. Så det kan nok bli vanskelig å få noe ut av det på et så tidlig statium, som Myubi sier. ...Han sier jo selv at han har et enormt problem med syntaksen.. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 zirener, du ser ut til å kunne en del... Kan du ikke skrive ned den grunnlegende syntaksen her då.... og hva den betyr og gjør? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det er jo det man har bøker til da! I tillegg så kan jo forfatterene av bøker som Accelerated C++ mye mer enn meg, og har lang erfaring med å undervise, heh Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Det er jo det man har bøker til da! I tillegg så kan jo forfatterene av bøker som Accelerated C++ mye mer enn meg, og har lang erfaring med å undervise, heh Slaur Tar deg ikke mange minuttene og slenge ned noe vettigt Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Nei, slikt får du finne ut av selv! Kom heller med noen konkrete spørsmål og ting hvis det er noe du lurer på i forbindelse med ting du har lest. Du kan ikke vente at andre skal gjøre jobben for deg. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Nei, vi kan ikke lære deg språket. Vi hjelper deg hvis du har spørsmål rundt det du har lest i boken din, men vi gidder ikke å gjøre noe som best oppnås vha. en bok. Lenke til kommentar
Lorents Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Whot? Gidder du å utdype det der litt bedre? Å si noe annet enn at veien er milevis fra det å klare å skrive(av?) og kompilere et hello-world program, til virkelig å kunne språket er jo ikke annet en løgn etter min mening.. Det som eigentleg var poenget mitt var at eg syntes Myubi oppførte seg på ein slapp og veldig uinspirerende måte. Det er sant at det er fleire mil igjen til at ein virkeleg kan språket. Men no er jo det noko anna einn det å kunne språket så godt at du har nytte av det og kan skrive f.eks ein simpel demo. Men man burde da ha en liten forståelse for språket, noe å bygge på liksom. Så det kan nok bli vanskelig å få noe ut av det på et så tidlig statium, som Myubi sier. ...Han sier jo selv at han har et enormt problem med syntaksen.. Når eg lærte meg c++ hadde eg heile tida eit program framfor meg som ein kammerat hadde skreve (rikelig kommentert), og etterkevart som eg lærte meg meir om c++ klarte eg å forstå programmet og begynte å gjere endringar i det. Det synest eg var ein veldig fin måte å lære på. Kva andre meiner er ikkje opp til meg. Kan sjekke om eg finn programmet, men kan ikkje love noko, da det låg på den gamle windows partisjonen min. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Når eg lærte meg c++ hadde eg heile tida eit program framfor meg som ein kammerat hadde skreve (rikelig kommentert), og etterkevart som eg lærte meg meir om c++ klarte eg å forstå programmet og begynte å gjere endringar i det. Det synest eg var ein veldig fin måte å lære på. Kva andre meiner er ikkje opp til meg. smile2.gif Mhm. Ser hvor du vil hen, men det er viktig å husker på å ta det i veldig små doser av gangen, slik at ting ikke bare virker rotete og uoverkommelig, som ble nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 EDIT: Når jeg bruker Visual C++.NET og lærer meg det... funker den syntaksen i andre ting, som borland? Bare husk at .NET krever .NET-rammeverket da. Uansett: Hvis du skal programmere så myye .NET (ref VB.NET og C++.NET) ville jeg helelr satset på C#: Det er tross alt utviklet for .NET liksom. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 For å bli dyktig i C++, og få en skikkelig forståelse for språket, bør man regne 4-6 års aktiv programmering. Å lære via eksempler passer noen. Å lære via bok passer andre. Jeg har alltid lært via eksempler, og oppslag i bok/nett ved behov. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Det ser nesten ut som Visual Basic.NET passer bedre til en hobby programmerer enn C++! Longhorn kommer trossalt med .net framework så då blir det ikke stress med at viss du skal kjøre et progg som får plass på en diskett må du også ligge med .net framework! Visual Basic.net passer for folk som vil ha enkle, sjappe løsninger med en stylish interface! Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) VB.NET er nok litt enklere å håndtere, og det kan vel i utgangspunktet brukes til det meste. Men et vakkert språk er det ikke... Endret 26. juli 2005 av Geofrank Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 VB.NET er nok litt enklere å håndtere, og det kan vel i utgangspunktet brukes til det meste. Men et vakkert språk er det ikke... Det ikke noe fint språk i det hele tatt.... For min del ser jeg på det som powerpoint... bare en måte å ligge frem ting på... Med litt mer stil på en data då... for nooobs! Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Det er mange profesjonelle selskaper som benytter seg av VB.NET, så å si at det er for "nooobs" blir veldig feil. Til sitt bruk er det veldig godt egnet, og et utmerket valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå