Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstarts problem PSU/vifter

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har et problem som oppsto i dag. Når jeg skrur på PSU-knappen bak pc'n skjer det at CPU- og gfx kort viftene starter. Merk at det ikke er når jeg skrur på pc'n på vanlig knapp, det er i det øyeblikk jeg skrur på PSU bak. Så for det første skal jo ikke viftene starte alt der..

Neste problem, eller ytterligere problem, er at ingenting annet funker. Den vanlige start knappen har ingen funksjon, er ingen reaksjon når den blir trykket på eller holdt inne, uansett hvordan den blir behandla skjer det ingenting.

Det kommer heller ingen ting på skjermen, den står bare og er svart, og lyset blinker som vanlig.

CPU starter ikke, ingen reaksjon å få fra den heller.

Keyboardet står noen ganger og blinker, men det er ikke alltid. Det er num/caps og scroll lock indikatorene som blinker.

dvd/cd rom kan man ikke få kontakt med heller, dvs de åpner ikke på kommando.

Problem oppsummerert: Når PSU-knappen blir satt til I og ikke 0 bak starter viftene som det eneste, alt annet reagerer ikke/starter ikke. Startknappen har ingen funksjon.

Tilleggsinformasjon:

Er en 3 år gammel Medion pc. Har 2.6 Ghz cpu, GeForce TI 4200 (tror jeg) gfx kort. Den kjører Win home (vet at pro er bedre, ikke min :p ). Vet ikke om det er mer som kan ha betydning..

Har hatt den åpen og sjekka ledninger, ser ingen som er løst eller feil. Før det skjedde hang den da den var i windows, måtte skrus av bak (PSU-knappen). Har funka fint frem til det skjedde, ingenting har tyda på at noe alvorlig var på gang.. Man hører at ingenting av det andre kjører, "CPU-lyd" er ikke der.

Håper at noen vet hva det er eller har forslag til hva det kan være, er avhengig av at pc funker her i det nærmeste :(

Mvh,

Eigard

Endret av Eigard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket skjermen og skjemkabelen?

Siden maskinen starter så snart den får strøm, så har det noe med innstillingene i BIOS.

Hvis du ikke får skjermbilde med en annen skjerm, så må du prøve clear CMOS. Det kan gjøres ved å ta ut batteriet på hovedkortet i circa 10 sekund(maskinen må være av), for så å slå på maskinen og velge "setup defaults" i BIOS. Deretter bør du kanskje legge inn en ny versjon av BIOS.

Lenke til kommentar

Ja, har sjekka skjerm og skjermkabel, sitter med det nå på en eldgammel dr***-pc, og det funker fint. :)

La meg klargjøre at pc'n IKKE starter. Det er KUN de to viftene som starter, ikke noe annet. Ikke cpu etc, kun selve viftene..

Endret av Eigard
Lenke til kommentar
Ja, har sjekka skjerm og skjermkabel, sitter med det nå på en eldgammel dr***-pc, og det funker fint. :)

La meg klargjøre at pc'n IKKE starter. Det er KUN de to viftene som starter, ikke noe annet. Ikke cpu etc, kun selve viftene..

Altså den lager lyder og lyser, men skjermbildet vises ikke? Da kan du prøve clear CMOS. Jeg kan ikke love noe, men det er absolutt verdt et forsøk.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har nå hatt batteriet ute i 10 sek (eller mer), men samme skjer fremdeles. Og når det er som det er nå kommer man jo ikke inn så man kan gjøre noe med bios/cmos.. Men takk for forslaget :)

Da kan du prøve clear CMOS på den tungvindte måten (står forklart i brukermanualen til hovedkortet. Det går ut på å flytte på CMOS-jumperen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...