Gå til innhold

Trenger å hente måledata (fil) fra værstasjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en værstasjon som logger temperatur, trykk, nedbør etc og lagrer disse dataene i en fil som heter history.dat

Jeg trenger å hente ut disse dataene i et VB program slik at jeg kan lage grafiske kurver i nåtid, da ser jeg tendensene lettere.

Kurvene klarer jeg å lage i VB bare jeg har en tallverdi. Men jeg trenger hjelp til å hente ut tallverdiene fra history.dat

Lurte på om noen her har ekspertise til å hjelpe meg ? :-)

Vedlagt ligger history.dat som en eksempelfil.

history.dat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her er hjemmesiden til produsenten, et fransk selskap og stasjonen heter ws 2300. Anbefales.

http://www.heavyweather.info/new_english_uk/index.html

Kjøpt hos clas ohlson for ca 3000,-. Fungerer greit, minus er vindhastighet som avogtil får sinnsyke verdier. Mistenker støy på kabelen fra mobiltelefon etc. Driver å undersøker dette nå.. :-|

Fant noe greier her, men er ikke akkurat det jeg er på jakt etter

http://perso.wanadoo.fr/claude.ocquidant/a...ges/Decode.html

De fleste stedene som omhandler denne værstasjonen er på fransk :-(

Jeg har værkamera på taket også. Så ønsket er å bake dette inn i et vb program sammen med måledata :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg laget en liten programsnutt som sjekker hva som kommer inn av data via serieporten (for det er vel den som brukes?). På bakgrunn av det ville jeg ha prøvd å gjette meg frem til hva som er temperatur, rel. fuktighet, vind hastighet og -retning osv. Jeg antar at værstasjonen sender data i en fast syklus, f.eks. først temp, deretter rel. fuktighet, deretter ditt, deretter datt i en fast syklus.

En ting er vel helt klart, det som ligger i den datafila er proprietært siden det ikke er dokumentert godt nok.

Det kan nok være litt tidkrevende, men desto mer får man i belønning når man har knekket opplegget ! :yes:

Men hvorfor ikke sende en epost til fabrikanten og spørre ? Det er neppe noen bedriftshemmelighet det som sendes av data til din PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...