Gå til innhold

copyright av bilete - korleis?


Anbefalte innlegg

Hei

 

på sida mi skal det vera full copyright på alle bilete, utan mulegheiter for nedlasting. Har gjort slik at det ikkje er muleg å høgre-klikka, men så sit eg igjen med to ting:

 

1. Dei flinkare personane kan jo gå inn i "vis - kilde" kor dei finn url til bilete

 

2. i IE6 kan brukaren halda musepila over biletet, for så å få opp ulike alternativ: bl.a. lagre

 

er det noko å gjera med dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ønsker at folk skal se bildene dine, må de bildene nødvendigvis lastes ned til deres datamaskin først.

 

Den eneste måten å hindre kopiering av bilder (gjelder også for lyd, film, osv.), er å lagre dem på en CD, låse den inn i en bankboks og spise nøkkelen. Det er neppe en aktuelt for deg. :smile:

 

En mulighet er å skrive "Copyright © Ole Olsen..." direkte på selve bildene. Men det ødelegger kanskje bildene litt? Det hindrer jo heller ikke nedlasting.

 

Det finnes også systmer med digitale vannmerker. Slik at informasjon om copyright er lagret i selve bildet. Informasjonen kan hentes fram med et spesielt program, men er usynlig på selve bildet. Men dette hindrer jo heller ikke kopiering.

 

Det eneste du kan gjøre er nok å opplyse om copyright på siden, og at du ikke ønsker at folk lagrer og kopierer bildene. Så får du stole på folk, og evt. sette i verk tiltak dersom du finner bildene f.eks. på andre Internettsider.

 

LeD

Lenke til kommentar

Så lenge folk kan se bildene dine, kan de også lagre og kopiere dem.

 

(Dette er forøvrig også grunnen til at 100% effektiv kopibeskyttelse av musikk og film aldri vil bli mulig, uten å gjøre det umulig å se/høre på materialet. Og da blir litt av vitsen borte...)

 

Det er jo mulig at du kan gjøre det litt vanskeligere for folk å lagre bildene. På en flash-animasjon kan man f.eks. ikke høyreklikke og "Lagre som...". (Det er jeg ganske sikker på.) Å ta screenshot med "Print Screen" fungerer imidlertid fortsatt. (Jeg mener ikke at du bør lagre alle bildene dine som flash-animasjoner. :smile:)

 

LeD

Lenke til kommentar

Har du satt copyright på bildene dine kan du rettsforfølge folk som kopierer dem. Å lage det vanskelig får brukere av en internett side, ved å fjerne høyreklikking eller på en eller anne måte hemme en nettlesers funksjonalitet synes ivertfall jeg er unødvendig og veldig irriterende. Dessuten _må_blidet nedlastes til den PC'en som skal vise det allikevel, så det er ingen vits

Lenke til kommentar

Det finnes en halvdårlig metode (som bare lurer de besøkende);

 

Plasser bildene som bakgrunnsbilder i tabeller. I selve cellene plasserer du transparente gif-bilder som er eksakt like store som de underliggende bildene. Hvis dine besøkende da prøver å høyreklikke på bildet og velger "lagre bilde", så får de kun det transparente bildet. En titt i kildekoden vil selvsagt avsløre alt.

 

Som de andre har sagt: er det mulig å se bildet, kan man kopiere det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-07-31 11:21, Gullars skrev:

Hei


på sida mi skal det vera full copyright på alle bilete, utan mulegheiter for nedlasting. Har gjort slik at det ikkje er muleg å høgre-klikka, men så sit eg igjen med to ting:


1. Dei flinkare personane kan jo gå inn i "vis - kilde" kor dei finn url til bilete


2. i IE6 kan brukaren halda musepila over biletet, for så å få opp ulike alternativ: bl.a. lagre


er det noko å gjera med dette??


 

Skal ta me noe som 20-40 sekunder å laste ned hele hjemmesiden din til min egen katalog med bilder å alt. Du må være fullstendig tulling om du tror du kan "beskytte" noe som helst innhold som ligger på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...