stinger82 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Ettersom den lille illsinte chipsett viften på mitt Asus A8N SLI deluxe hk har begynnt å lage noen vannvittige lyder, har jeg bestemt meg for å kjøpe ny kjøler til chipsettet samt cpu og skjermkort.. Noen som har forslag til kjøling på disse delene? Vil helst slippe og begynne å modde hverken hk eller gpu for at kjølingen skal passe Edit: velger heller en god kjøler fremfor total lydløs Endret 20. juli 2005 av stinger82 Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Zalman VF700-AlCu GPU kjøler Bitspower Silent Storm CPU kjøler Zalman ZM-NB47J HK Kjøler Dette er gode deler som er nesten lydløs ! Alt passer til alt så enkelt er det ! Endret 20. juli 2005 av Kimmen15 Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Så veldig bra ut kimmen15 Noen som har erfaringer fra disse delene? Endret 20. juli 2005 av stinger82 Lenke til kommentar
BKB Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Sett mange som har anbefalt den Skjermkort kjøleren som Kimmen15 linka til, var også en erfaring på linken. Selvom chipset kjøleren er passiv tviler jeg på at den vil komme i faretruende temperaturer hvis du har grei luftstrøm i kabinettet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Har akuratt byttet ut chipsett viften til Zalman, den ble fryktelig varm på disse sommerdagene vi har hatt. Den fungerte utmerket når det er kalt, men når rom tempen nærmer seg 25-30 grader så begynner den å bli faretruende varm. Jeg byttet til en Swiftech som funker bra. Viften bråker mye mye mye mindre enn originalen. Når det gjelder CPU vifte gå for Zalman sin 7700-CU løsning. Den er ekstremt lydløs og kjøler meget meget bra. Den fra bitspower som er nevnt før er ganske lik Zalman sin, men den lager mer bråk fordi kobberfinnene er bøyd på en spesiell måte som gjør at luften får turbulens. Har lest en test om dette på en engelsk/amerikansk nettsiden, hvor begge ble testet opp mot hverandre. Har selv Mist Megatower på min AMD maskin, og er meget fornøyd med den. I samme test som nevnt over, var en lignende kjøler nest best i test, over Zalman. Til skjermkortet ikke vurder noe annet enn Zalman sin VF700 CU som er nevnt over, den passer alle (nesten helt sikker på det) skjermkort fra ATI og Nvidia som er å få kjøpt i dag. De alternativene fra Arctic Cooling er spesialtilpasset forskjellige modeller, og tar mer plass enn Zalman. Den kjøler ikke bedre heller, og lager mer bråk. Siden du må ha ut Hovedkortet uansett for å bytte delene, så anbefaler jeg Zalman sin CPU kjøler og Swiftech sin chipsett kjøler. Har skrevet en brukertest i brukertest tråden, men den er ikke utgitt enda, ligger å venter. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 jeg har den GPU kjølern. Kjører den på 5 volt og jeg kan ikke høre den ! Anbefaler den på det sterkeste ! Enkel og montere ! tar deg 10 min vis du har litt peiling... Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Har akuratt byttet ut chipsett viften til Zalman, den ble fryktelig varm på disse sommerdagene vi har hatt. Den fungerte utmerket når det er kalt, men når rom tempen nærmer seg 25-30 grader så begynner den å bli faretruende varm. Jeg byttet til en Swiftech som funker bra. Viften bråker mye mye mye mindre enn originalen. Når det gjelder CPU vifte gå for Zalman sin 7700-CU løsning. Den er ekstremt lydløs og kjøler meget meget bra. Den fra bitspower som er nevnt før er ganske lik Zalman sin, men den lager mer bråk fordi kobberfinnene er bøyd på en spesiell måte som gjør at luften får turbulens. Har lest en test om dette på en engelsk/amerikansk nettsiden, hvor begge ble testet opp mot hverandre. Har selv Mist Megatower på min AMD maskin, og er meget fornøyd med den. I samme test som nevnt over, var en lignende kjøler nest best i test, over Zalman. Til skjermkortet ikke vurder noe annet enn Zalman sin VF700 CU som er nevnt over, den passer alle (nesten helt sikker på det) skjermkort fra ATI og Nvidia som er å få kjøpt i dag. De alternativene fra Arctic Cooling er spesialtilpasset forskjellige modeller, og tar mer plass enn Zalman. Den kjøler ikke bedre heller, og lager mer bråk. Siden du må ha ut Hovedkortet uansett for å bytte delene, så anbefaler jeg Zalman sin CPU kjøler og Swiftech sin chipsett kjøler. Har skrevet en brukertest i brukertest tråden, men den er ikke utgitt enda, ligger å venter. Må jeg ha ut hk uansett? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Har selv det HK og det må ut, fordi du må knipe sammen festene på baksiden for å få av den ødelagte viften... selv sendte jeg hovedkorte i retur på grunn av viften! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Hvis du bruker den vifteløse Zalman løsningen, så trenger du kun å klippe toppen av feste på viften, og la det som er igjen falle ned bak HK. De er av plast og gjør ingen skade. Zalmanen har de samme, så det er bare å klipse den på. Men hvis du velger en annen CPU vifte enn den du har i dag, så må nok HK ut uansett, så ta det samtidig, og få festet en skikkelig vifte. Men hvis du velger en chipsett løsning lik den som Swiftechen så sjekk at de har klaring rett ut hele veien for dagens viften, den er litt høyere. Og sjekk om den samtidig vil passe med f.eks. Zalman sin skjermkort kjøler. Min bror har ett ATI X800XL kort, og Swiftechviften på det samme HKet, og kunne ikke bruke Zalman sin GPU løsning, fordi det kolliderte. Har du f.eks. ett Nvidia 6600GT kort så vil det passe (Jeg har den løsningen). EDIT: Hvilket skjermkort har du? EDIT 2: HER er en link til Netshop som i hvertfall har Swiftechen inne på lager, noe Microplex ikke har for øyeblikket. Jeg sjekket også 3DFXCool som har en annen chipset vifte inne fra Northpole som ser litt mindre ut enn Swiftechen, og den er billigere. Tipper den vil funke like bra. EDIT 3: Så at du hadde ett 6800GT kort i en annen tråd. Sammenlignet bilder med X800 serien, og Nvidia har GPUen lenger frem enn ATI har, så Zalman kjøleren burte ikke komme i konflikt med noen chipset løsninger. Endret 20. juli 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Da var dette bestillt: 1 stk Zalman VF700-CU VGA Kjøler 1 stk Zalman CPU Vifte 7700-CU 1 stk Zalman Northbridge Kjøler Så får vi håpe den blir litt stillere enn det den er nå Endret 20. juli 2005 av stinger82 Lenke til kommentar
underground Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Da var dette bestillt: 1 stk Zalman VF700-CU VGA Kjøler 1 stk Zalman CPU Vifte 7700-CU 1 stk Zalman Northbridge Kjøler Så får vi håpe den blir litt stillere enn det den er nå Har akkurat samme skjermkort og CPU kjølere som du har bestillt og må si at de er begge ett veldig bra valg. Ingen av dem bråker i det hele tatt. Min pc er ikke stille men grunnen er hardiskene ( 2 x raptor 36 gig) Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Da var dette bestillt: 1 stk Zalman VF700-CU VGA Kjøler 1 stk Zalman CPU Vifte 7700-CU 1 stk Zalman Northbridge Kjøler Så får vi håpe den blir litt stillere enn det den er nå Har akkurat samme skjermkort og CPU kjølere som du har bestillt og må si at de er begge ett veldig bra valg. Ingen av dem bråker i det hele tatt. Min pc er ikke stille men grunnen er hardiskene ( 2 x raptor 36 gig) Hvordan cpu og skjermkort har du da? Kjøler dem bedre enn stock kjølerne? Gleder meg som en unge til å få dem på Kanskje dama blir litt mer glad i meg også Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Sånn, der var viftene kommet på plass, og den ble noen hakk stillere ja Men en ting som ikke var helt som det skulle. Skjermkortet ligger på 55 grader idla på 12 volt, var ikke det mye a? Lå på 44 med stock kjøleren.. pcb er 39 grader.. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå