_Xorcist Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Jeg har nå snart ikke hår igjen på hodet etter å ha sittet og knotet med RealVNC / TightVNC på et par SP2-maskiner. Jeg har tidligere ikke hatt SP2 installert og har aldri hatt problemer med RealVNC via LAN eller Internet. Jeg har imidlertid nå installert SP2 på to maskiner i LAN og det hele nekter plent å fungere. Jeg bruker den innebyggete firewallen i SP2 og har konfigurert den med exception for den porten jeg kjører VNC på. Jeg har også sjekket at scope for nevnte exception gjelder for alle IPer. Problemet opptrer imidlertid også når begge maskiner har skrudd av firewallen i XP. Ingen av maskinene kjører andre firewalls. Det som skjer er at når jeg forsøker å koble til VNC-serveren får jeg aldri opp spm. om passord, det kommer en connection timeout error etter noen sekunder i stedet. Begge maskinene kjører VNC server på hver sin port, og ingen av de klarer å koble til hverandre. Jeg har også en Windows 2003 Server maskin (_uten_ SP1) som kjører RealVNC og den når jeg helt fint fra begge SP2-maskinene. Når jeg prøver å telnette til VNC-serveren på en av SP2 maskinene får jeg et "RFB"-svar som etter hva jeg har forstått skal bety at serveren kjører og er tilgjengelig som den skal. Alternativet er å kjøre Remote Desktop, men jeg vet det er en exploit på dette for øyeblikket og har ikke så lyst til å kjøre det permanent. I tillegg er det ikke sikkert jeg alltid prøver å nå disse maskinene fra en XP/2003-maskin. Jeg har imidlertid sørget for å route ulike public porter til private port 3389 (Remote Desktop) på hver av SP2-maskinene slik at jeg i det minste ikke står pip åpen på standardporten til Remote Desktop. Er det noen som kan hjelpe eller komme med noen trøstens ord? Endret 20. juli 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hm. Du høres jo meget oppegående ut, så jeg vet sannelig ikke...du får vel - sjekke nøye porter satt i brannmuren, vnc-programmene, router-naten... - eventuelt kan du jo forsøke UltraVNC - har selv gode erfaringer med den: http://ultravnc.sourceforge.net/ Hva med å poste en detaljert oversikt over konfigurasjonen, med alle porter og ip-adresser (lokale). Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) hei. jeg kjører selv VNC her. etter endel kluss fikk jeg det til. på min pc kjører jeg Windows 2000 Pro+Sp4 og på den maskina jeg skulle bruke til å fjernstyre min pc har Windows XP Home+Sp2. det funket kjempe fint det. på den maskina som skulle være fjernstyringsmaskin hadde jeg bare VNC Viewer fila på. la denne på skrivebordet og fyrte opp. skrev inn ip`en til min pc og trykka ok. får spørsmål om å skrive brukernavn og passord. brukernavn har jeg ikke så jeg skrev bare inn passordet mitt. Ok og jeg var inne på min pc fra laptopen. dette var da i et lokalt nettverk. jeg fikk opp min Windows 2000 Pro desktop på laptopen. da trengte jeg ikke å åpne noen porter på routeren i det hele tatt. kan legge til at begge maskinene kjører NIS 2005 også. gjorde ikke noen instillinger der heller. bruker du standard VNC port da? 5900? jeg har ikke fått annledning til å prøve det mellom 2 Windows XP+Sp2 maskiner enda. pga at jeg ikke kjører XP mer. men det funker iallefall å koble seg fra en Windows XP+Sp2 maskin til Windows 2000+Sp4 maskin. Endret 20. juli 2005 av wil Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Skal vi se.. routerinnstillinger er egentlig ikke relevante da dette ikke fungerer ved bruk i LAN heller, så jeg utelater den informasjonen. Maskin A: 192.168.0.100 (RealVNC kjører på port 6100) Maskin B: 192.168.0.106 (RealVNC kjører på port 6106) Maskin C: 192.168.0.104 (RealVNC kjører på port 6104) Maskin A og B er Windows XP SP2, mens maskin C er Windows 2003 Server (ingen Service Pack). Alle maskinene kjører RealVNC 4.1.1. Maskin C har ikke firewall, men ingen porter er NATet til den i router heller. Maskin A og B bruker den innebyggete firewallen i SP2 og det er åpnet for trafikk på port 6100 (A) og 6106 (B). Jeg skal forsøke UltraVNC senere, men alle disse xVNC-programmene bygger vel i utgangspunktet på den samme protokollen/kildekoden? Egentlig hadde jeg vel håpet at dette var et dønn vanlig problem med SP2 (siden det opptrer på begge maskinene), og at det var en eller annen luring som hadde funnet ut av dette nå som SP2 har vært ute en stund. Endret 20. juli 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Hmm.. nå bare virka det.. La inn serverne på nytt, firewalls likt konfigurert.. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 bra at det ordna seg Ingenting er bedre enn det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå