Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utdanning i marinen? Smart?

Anbefalte innlegg

Hei.

18. August begynner jeg i 10. Og, som alle vet er det i 10. man skal velge hva man skal gjøre resten av livet sitt.

Jeg har tenkt litt på utdanning i marinene. Hvor man. f.eks kan utdanne seg til Teleteknikker, elektriker osv.

Finnes det noe mulighet for å få noe brosjyrer eller videre informasjon om dette ?

Det høres bra ut å utdanne seg i marinen mye fordi man slipper studielån, får lønn ?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell, for å være helt ærlig, du velger ikke hva du skal gjøre resten av livet når du går i 10... Det valget kan du gjøre når som helst, men det enkleste er med generell studie kompetanse, som du får med 3år på allmenne, eller 2/4år på yrkeslinje og 1år på allmenne påbygg...

Lenke til kommentar

Ok. Er klar over at du ikke velger hva du SKAL gjøre resten av livet. Men du må jo gå en vei.

Vet ikke helt hva jeg vil. Syns utdanning i marinen hørtes spennende ut. Snakket med 2 stk som har gjort det samme, og syns det høres interesant ut.

Lenke til kommentar

Ved å ta Allmenn, får du generell studie kompetanse, som du MÅ ha hvis du har planer eller vil ha mulighet til å studere på universitet eller høyskole.

Men du MÅ ikke ta allmenn i 3 år for å få generell studie kompetanse.

Hvis du er interessert i elektriker yrket, så kan du ta GK og VK1 elektro, også da velge om du vil bli lærling som elektriker, eller om du vil gå et år på allmenne påbyggning, og få generell studie kompetanse.

Gjør du dette, så får du muligheten til å se hvordan det er å være elektriker, og se om dette er noe for deg. Dessuten slipper du 2 år med gørrkjedelig allmenn og ting du er vant med fra ungdomsskolen. Så vidt jeg har skjønt det fra venner, så er allmenn akkurat som ungdomsskolen, bare at du må kjøpe bøkene dine selv og du får tønnevis mer lekser, som du MÅ gjøre.

Tenk på det... Jeg tok selv 2år på mekanisk, og et år på allmenne påbygg, og er overlykkelig for det. Nå har jeg mulighet for å både bli mekaniker, samt utdanne meg i alt annet som universiteter og høyskoler kan tilby.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Hmm. Hvilke karakterer hadde du ?

Så vidt jeg har forstått er almenn akkurat som du sier.

Men, for å komme inpå spørsmålet mitt fra toppen av. Utdanning i marinen ? Man må vel ha fylt 18 år da.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil bli. Så det enkleste må vel være å ta almenn da?

Syns det virker litt gøyt å jobbe i boligmarkedet også. Mener megler altså. Hva må jeg gå for å bli dette ? Og, hvilke karakterer ? Har hørt man må ha god matte, noe som jeg ikke har.

Lenke til kommentar

På ungdomsskolen var jeg dritt lei, og fikk et sluttresultat på 3.5 i snitt, men når jeg kom inn på GK, så var alt jeg lærte drit interessant, og jeg brydde meg faktisk. Endte opp med klassens nest høyeste snitt på 4.9 (5.3 på eksamens faga), på VK1 gikk snittet ned til 4.8

Ville da tippe at du må være 18 for å utdanne deg i marinen, når du er under 18 år, vil du annses som barnesoldat, og det er selvfølgelig ulovlig.

Hvis du ikke interesserer deg noe spesiellt for noe annet, er det vell bare å ta allmenn, men hvis du har interesse for media, salg, elektro, mekanikk ellerno, anbefaller jeg deg å ta min måte, 2år på yrkesskole, hvis du finner ut at det ikke er noe for deg, tar du 1 år på allmenne påbygg.

Lenke til kommentar

Du må ikke være 18 år for å ta utdannelse i marinen. Forsvaret tar inn lærlinger som er under. Det er derfor at alkoholpolitikken er så pass restriktiv. Fordi de må ha en felles politikk for alle. Dermed lager de den utfra de som er yngst.

Å ta utdanning i forsvaret er veldig lurt, hvis du finner ut at forsvarets system passer for deg. Det er krevende, og du må være motivert. I dag er det stor mangel på elektrikere og teknisk personell en rekke steder i forsvaret. Så hvis det er dette du vil bli, så har du gode jobbmuligheter i forsvaret.

En mulighet er nok kanskje å gå grunnkurs elektrofag og spesialisering og så gå ut i forsvaret som lærling, for så evt gå befalskurs osv.

I forsvaret har du mulighet til å få betalt utdannelsen din, så du slipper studielån mens du studerer, mot at du får pliktår.

For mer info Les her

Edit:

Men jeg vil tilføye det som er sagt over. Studiekompetanse er lurt uansett hvor du skal videre. Like greit å ta det først som sist. Hvis du har noen ambisjoner, så kommer du ingen vei utenom.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...